ازدواج در اسلام، گرچه امری مستحب است اما اگر انسانی نتواند با مجرد ماندن، خود را از گناه دور کند، ازدواج و تشکیل زندگی برای او امری واجب است.

به گزارش خبرآنلاین، ازدواج علاوه بر آرامشی که برای طرفین ایجاد می کند، پایه و بنیان جامعه را محکم تر می کند. در قرآن کریم، در آیات بسیاری به ازدواج اشاره شده است. گلچینی از این آیات را می خوانید:
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.
و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبّت و مهربانی قرار داد، که در این حقیقت نشانه هائی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر می‌برند!
سوره روم، آیه 21
********************************
وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْمآءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدیراً.
و اوست خداوندی که بشر را از آب آفرید، و میان آنان خویشی و پیوند ازدواج قرار داد، و خدای تو بر هر چیزی قدرت دارد.
سوره فرقان، آیه 54
********************************
وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَی مِنکم وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکم وَ إِمَائکُم إِن یَکُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِه وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیم.
مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است.
سوره نور آیه 32
********************************
وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا الی‌ها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فی ذلِکَ لاَیات لِقوْم یَتَفَکَّرُونَ.
و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، ودرمیانتان مودّت ورحمت قرار داد. این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند!
سوره روم، آیه 21
********************************
وَ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَن یَنکِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْاْ بَیْنهَم بِالمْعْرُوف ذَالِکَ یُوعَظُ بِهِ مَن کاَنَ مِنکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْم الاَخِر ذَالِکم أَزْکیَ لَکم وَ أَطْهَر وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لَا تَعْلَمُون.
و هنگامی که زنان را طلاق دادید و عدّه خود را به پایان رساندند، مانع آن‌ها نشوید که با همسران (سابق) خویش، ازدواج کنند! اگر در میان آنان، به طرز پسندیده‌ای تراضی برقرار گردد. این دستوری است که تنها افرادی از شما، که ایمان به خدا و روز قیامت دارند، از آن، پند می‌گیرند (و به آن، عمل می‌کنند). این (دستور)، برای رشد (خانواده‌های) شما مؤثرتر، و برای شستن آلودگی‌ها مفیدتر است و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید.
سوره بقره، آیه 232
********************************
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا یحَلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاءَ کَرْهًا وَ لَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ به بعضِ مَا ءَاتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَة وَ عَاشرِوهُنَّ بالْمَعْرُوف فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسیَ أَن تَکْرَهُواْ شَیْا وَ یجَعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیرْاً کَثِیرًا.
‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید! برای شما حلال نیست که از زنان، از روی اکراه (و ایجاد ناراحتی برای آن‌ها)، ارث ببرید! و آنان را تحت فشار قرار ندهید که قسمتی از آنچه را به آن‌ها داده‌اید (از مهر)، تملک کنید! مگر اینکه آن‌ها عمل زشت آشکاری انجام دهند؛ و با آنان، به طور شایسته رفتار کنید! و اگر از آن‌ها، (به جهتی) کراهت داشتید، (فوراً تصمیم به جدایی نگیرید!) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار می‌دهد!
سوره نساء، آیه 19
/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Meek IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    22 13
    ای کاش امکانات از هر جهت اجازه میداد تا هرآنچه را قرآن مجید فرموده طابق النعل بالنعل اجراء کنیم، ولی افسوس، در راس همه موانع عظیمی مانند تعلق سود به پول و سرمایه، که هرچند برای نجات از ربوی بودن آن تمهیداتی شده، ولی آثار سوء ربا از آن جدانشده، و موانع دیگر سبب شده کــــــه اگر شاءنی از شئون اجتماع هم باصطلاح اسلامی شود، شئون دیگر ناقض آن غرض شده و میشود.
  • مسعود IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    43 15
    تازمانيكه سران قوا درحال نامه نگاري و اختلاف باشند و در عمل هيچ كاري براي ازدواج هاي اسان انجام ندهند ديگه كسي توفكر ازدواج نمي رود و براي تامين قرايض خود راههاي غيرقانوني انتخاب ميكنه مثل فحشا و فقر...
    • علی A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
      19 19
      عزیزم اول اینکه فقر یک کار نیست که انجام بگیره دوما ادم دستش به خرما نمیرسه میگه ترشه اینا بهانست یه بار دیگه ایاتو بخون نور 32
  • سید مهدی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    28 39
    من نمیدونم چرا همه چیز به سران قوا ربط دارد ما حقمان است با این طرز فکر علف بیابان بخوریم پس از تو حرکت از خدا برکت کو میخواهم این را بگویم که کسانی که قبل از انقلاب تفریطی بودند امروز افراطی اند بابا یک پوست ارزن همت کنید بعد غرولند کنید
  • میلادتسبندی A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    39 15
    اخه چرادختری رو که دوست داری بدلیل یک سری دلایل مادی نبایدبری بهش بگی اخه تلاش میکنیم بدست میاریم وخداهم خودش گفته کمک میکنه من که تصمیم گرفتم به کسی هم کارندارم تشکرازسایت خوبتون
    • مرتضی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
      4 12
      خدا رو شکر
  • عبدالرحمن دستیار A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    36 13
    من هرچی زحمت می کشم به در بسته می خورم پول ندارم خانه ندارم هیچ ندارم با این وضعیت کی به فکر ازدواج می افته
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    44 20
    ازدواج کار ثابت با درآمد مکفی می خواهد که نیست خانه می خواهد که نیست پول می خواهد که نیست
  • فرهاد IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    84 11
    سلام به تمام دوستان عزیز باورتون نمشه من به نون شب محتاج بودم با هر بدبختی بود زن گرفتم الان خدا شکر بهترین زندگیا دارم چون توکلم به خدا بود خودش همه چیا درست کرد با خدا باشین بهترینا مال شماست
    • بی نام NL ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      18 23
      این همه خانواده فقیر پس از کجا اومدن؟ فقط مجرد جماعت فقیره؟
  • سعيد A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    38 4
    با سلام و خسته نباشد خدمت همه دوستان خدمت شما عرض كنم كه با اين شرايط الانم ميشه زندگي كرد هرچند سختي خاص خودشو داره مخصوصا از حيث اقتصادي ولي ميشه زندگي كرد ما مشكلمون اينه كه توقعاتمون رفته بالا والا بهترين راهنما در طول تاريخ بعد از پيامبر ص قران بوده.ما مشكل اساسيمون اينه كه نميخوايم قراني فكر كنيم نميخوايم قراني زندگي كنيم دوستان ما اگ بخوايم طبق فرمايش قران زندگي كنيم اصلا از زندگي اعتراظي نداريم بريد تاريخ مطالعه كنيد ذهنتون باز ميشه انشاالله ك خدا ب حق حضرت زهرا س همه جووناي مملكتمون رو كمك كنه التماس دعا.
    • علی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
      40 3
      آفرین گل گفتی. این توقعات بالاست که پسرارو زمین گیر کرده. پیامبر عزیزمون چه خوب گفته بهترین ازدواج ها آن است که ساده انجام گیرد.
  • سلام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    45 6
    فقط ميتونم بگم آب دركوزه وماتشنه لبان ميگرديم .امان ازدست برخي والدين
    • محمد A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
      14 4
      آخ گل گفتی. . . گاهی اینقد میچسبن به سنت ورسوم که ولش نمیکنن ولو اون سنت بی منظق باشه
  • جواد A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    27 6
    سلام . من 20 سالمه نمیخوام تو گناه بیفتم . به بابا و مامانم در مورد ازدواج هم گفتم ولی اولین چیزی که شنیدم این بود که سربازی نرفتی ،کار نداری و و و و ... . حالا به نظر شما من چی کار کنم ؟ دیگه خسته شدم از نفسم دیگه داره بهم فشار میاره تازه گی ها خیلی زود هم عصبانی میشم . یعنی والدین ها با این کارهاشون فکر میکنن دارن به ما کمک میکنن ؟
    • امین A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
      27 12
      جوانک ازدواج رو که فقط من باب فرار از فشار جسمی نمیکنند باید به بلوغ اجتماعی هم رسیده باشی
    • علی A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
      15 27
      درسته ازدواج ساده خوبه ولی قبلش باید حداقل ها رو داشت مثل سربازی رفته و کار داشتن حالا اگه حقوق کار پایین بود قابل مذاکره هست
  • مرتضی DE ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    9 8
    بله درسته
  • علی A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    14 6
    ازدواج امروزه خیلی سخت شده هیشکی به فکر کسی نیست همه چیز با پول شروع میشه با پول هم تموم اگه غیر از این بود بگردید پیدا کنید پیدا کردید حتما خبر بدین میدونم که نیست
    • زهرا A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      29 1
      من کسی رومیشناسم که هیچی نداشت هیچی بعد عقدش رفت سربازی معاف شد بعد که ازدواج کرد خدا کارشم براش جورکرد بخدا اگه خدا بخواد همه چی ممکنه .واقعا وقتی میگه موجود باش بدون درنگ موجودیت پیدامیکنه
  • صادق A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    12 9
    عزیزان موقعیت وشرایط زمانی امروزه از نظر ساده زیستی به هیچ وجه قابل قیاس با صدر اسلام نیست . خداوند بزرگ به انسان نعمت عقل روعنایت کرده تادر کنار توجه به آیات شریف قرآنی ازعقل هم بهره جویی کنیم .ازدواجی که بدون برنامه ریزی واحساسی بدون درنظر گرفتن شرایط شغلی ودرآمد ناکافی وفقدان مسکن مناسب صورت بگیره قطعا به نارضایتی طرفین عقد می انجامه وچنین زندگی مشقت باری مد نظر هیچ کدوم ازما ها نیست .
  • رضا A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    10 15
    سلام دوستان درسته ازدواح سخت شده ولی من افرادی رو سراغ دارم که با 350 هزار تومان در ماه بهترین زندگی رو دارند . مهم سبک زندگی و توقعات ماست که بعضیامون خیلی حریصیم .
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      21 2
      طرف حتما صابخونه است و نون و ماست هم میخوره لباس و..هم برا خودش نمیخره این 350 چی بود؟ دستمزدشه؟ پول یارانه است؟ شوخی می کنید. دوست عزیز اگر هم چنین چیزی باشه که بعید میدونم با این مشخصات باشه قطعا در صورت بچه دار شدن دچار مشکل میشن این حرفا رو در جامعه رواج ندین درسته که ادم باید ساده زندگی کنه ولی حداقل هایی هم لازمه
  • محسن A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    22 1
    سلام عزیزان.ازدواج یه پروسه ی پیچیده اس و صحبتهای همه عزیزان تقریبا درست اما قدرت و فضل کرم خدا تو سوره نور که فرمودن از همه چی بالاتره فقط باید به خدامون یه ذره اعتماد کنیم .یا علی بگید و توکل کنید
  • ناصر DE ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    9 0
    به خودتون و خدایی که خلقتون کرده اعتماد کنید وایمان داشته باشید که خدا خیلی مهربونتر از اونیه که فکرشو بکنید.هیچ وقت هم ظاهر زندگی کسی رو با زندگی خودتون مقایسه نکنید.هرکس تقدیر خودشو داره که خودشم کم و بیش توش سهسمه.ان شا الله همتون خوشبخت بشید یه یا علی بگید و با فکر و توکل شروع کنید.
  • عزیزاله A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    11 2
    سلام من که یه عالمه قرض و بدهی دارم ولی میخوام ازدواج کنم چون خدا خودش گفته تو ازدواج کن بقیه اش با من. من به خدا اعتماد میکنم و ازدواج می کنم هرچی هم شد با خودش.
  • حامد A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    11 1
    ما برای امام حسین سیاه میپوشیم به سر سینه میزنیم اما نمیدانیم او برای چی کشته شد فقط تشنگی را مد نظر قرار دادیم نه هدفش را امروز جامعه شیعه که دم از علی میزند ببین چگونه فخر فروشی در میان این جامعه فراوان است کجا امام حسین از ما خواست این سبک زندگیمان باشد و کجا او اینگونه به انسان ها نگاه میکرد و نه اینکه او غلامش را گرامی داشت اما شما کجا شما که دست جوانانتان را نمگیرید و تفاوت طبقات اجتماعی استخوان روح ما را میشکند کجا میتوان ساده زندگی کرد ای کاش درس میگرفتیم و تا زمانی محرم در ماه محرم بماند و ادامه پیدا نکند راه به جایی نمیبریم یادمان باشد خورشیدمان را امام هشتم ع متبرک میکند آبمان را امام حسین ع و زندگیمان مدیون اهل بیت هستیم اما راه را کج نرویم چرا که عقوبتش پای خودمان را میگیرد
  • صادق IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    3 4
    سلام یه نکته اساسی توی آیه هس که گفته زن بدید نگفته بگیرید شما برید دنبال همسر اگه اونا ندادن مقصر خودشونن هر کاری هم از دستون بر میاد برا کسب درآمد بکنید حتی اگه بی نتیجه بمونه
  • مهمان A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    12 0
    سلام دوستان خدا با ما آدما فرق داره اونم اينه كه وقتي ميگه كمك ميكنم حرفشش حرفه و از جايي كمك ميكنه كه آدم باورش نميشه يا علي
  • ابوالفضل IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    8 2
    سلام حدودا ۳ هفته میشه که عقد کردم فکر کار داره دیوونم میکنه. زندگی انقدر سخت شده که برا شروعش باید حتما سرمایه دار باشی. همه ی سرمایه ی من شذه نگاه کردن به سوره نور،ایه ی ۳۲ خدا همه ی جوونا رو.کمک کنه
  • مریم A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    12 1
    بنام خدا شاید به جایی اینکه منتظر کمک سه قوه و مسولین وهمت خانواده وپول وماشین باشیم بهتره به خودمون تکیه کنیم. اثار ازدواج نکردن یا دیر ازدواج کردن شامل نداشتن فرزند عدم باروری اضطراب واسترس بیماری های روحی وجسمی تنهایی احتمال خودکشی مصرف مواد الکل از دست دادن ایمان به گناه افتادن عدم تمایل به ازدواج در سن بالا دچار وسواس شدن عدم تربیت فرزند در سن بالا اختلاف سن بالا بین پدر ومادر وفرزند بیماری ها ومشکلات جنسی وکوتاه شدن عمر .معمولا مجردها عمر کوتاهتتری دارند وامید به زندگی کمتر و کیفیت عمر هم کمتر خواهد بود ودر کهنسالی بدون فرزند وتنها خواهند شد. همه عوارض را باید به تنهایی تحمل کنیم .ایا صحیح است که منتظر سه قوه باشیم تا برای ما استین بالا بزنن.در کشور پانزده میلیون مجرد داریم.
  • علی A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    6 0
    سلام به همه. ازدواج واقعا پیچیده نیست این پدر و مادرهای حساس هستن که نمیذارن ازدواج صورت بگیره مگرنه کسی که سربازی رفته.کار داره ی ذره هم پس انداز داره اگه ازدواجش بخاطر سخت گیری پدر و مادرش به تاخیر بیفته گناه بزرگه برای اونا
  • سید ارمین DE ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    4 1
    سلام خداوند خودش گفته بخواهید تا اجابت کنم و با کمی اندیشه میتوان فهمید که این کار برا خدا بسیار اسان است ، یعنی خداوندی که این عالم به این عظمت رو خلق کرده نگران نباش روزی دو تا جوان رو هم میر سونه.
  • محمد A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    15 2
    بسم الله چقدر دلم پره از دست والدینی که گیر های بنی اسرایلی میدن به جوونا چند بار اقدام به خواستگاری کردم اما با گیر ها و مشکلاتی مواجه شدم که منصرفم کرد شغل متوسطی دارم و خونه و ماشین دارم اما وقتی رفتم خواستگاری دختر مورد علاقم پدرش گفت چون شغلت جوریه که شاید شهرهای دیگه بری دختر بهت نمیدم...نمیدونم حکمت خداوند چیه بهش ایمان دارم و میدونم گشایشش از روی رحمت و منعش از روی حکمته اما پدر مادرای عزیز فداتون شم اینقدر جوونا رو در مضیغه و تنگنا نذارید
  • محمد A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    7 2
    سلام. ما پسرا یعنی من خودم شدیدا به اسلام پایبندم و از طرفم توقعات زیادی ندارم جز یه سری چیزهای اساسی مثه سنگین بودن و با گذشت بودن ....سواد کافی و خانواده با فرهنگ ولی خوب دخترا سطح توقعشون بالا رفته همش ناز میکنن والا.
  • امین A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    5 0
    با سلام انصافا خداوند همیشه کمک و مواظب همه ماست ولی دوستان عاقل باشید...کسی که خونه و ماشین داره که گناه میکنه ازدواج نمیکنه...کسی که شغل خوب داره هم همچنین..ولی کسی که درامد متوسط داره باید یا حداقل ها رو تامین کنه مثلا پول رهن و یا با کارمند ازدواج کنه... کسایی هم که درامد پایین دارن...اولا باید تلاش شونو ببرن بالا و کمی از خود گذشتگی نشون بدن که خدا هم کمکشون کنه...کسایی هم که هنوز محصل اند با کار و ورزش و تفریحات سالم و دوری از جنس مخالف باید گذر زمان کنن تا موقعیت درست پیش بیاد...البته همیشه استثناهایی هم هست که خدا کمکشون میکنه کاملا ...ولی بقیه باید عاقلانه برخورد کنن...ازدواج هم نکنی بیشتر شکست میخوری.