۰ نفر
۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۹

رونمایی آزمایشی از موتور دیزل سواری

نرگس رسولی: خانواده موتورهای ملی ایران با رونمایی ازموتور دیزل سبک ایران آن هم به طور نمایشی تکمیل شد تا اگر ضوابط و شرایط لازم از سوی وزارت نقت مهیا شود این موتورهای تجاری‌سازی شده و به تولید انبوه برسند.

 این موتور‌ها که بر روی خودروهای کلاس C‌ و D قابل نصب است و قابلیت پاس کردن استاندارد یورو 5 را نیز داراست. بنابه اظهار مسئولان اجرایی این موتور در ایران‌خودرو، هم‌اکنون 25 درصد خودروهای سواری دنیا دارای موتور دیزل هستند و این رقم تا سال 2020 به 35 درصد خواهد رسید. بنابراین سهم خودروهای سواری دارای موتور دیزلی در اروپا 55 درصد و در برخی کشورها نیز حدود 75درصد است.

افزایش میزان سوخت‌های فسیلی، وجود مقررات مربوط به آلایندگی‌ زیست محیطی و اجباری شدن مقررات مربوط به کیفیت تولید و عرضه سوخت‌های فسیلی در طی سال‌های گذشته باعث ترغیب خودروسازان به سمت تولید خودروهایی با موتور دیزلی شده است و البته بنا به گفته هم کارشناسان و هم مسئولان ایران‌خودرو
 این گروه برای برون‌رفت از عدم سیاستگذاری برای سبد سوختی مناسب طی چند سال گذشته دلیل اصلی برای تولید این موتورهاست و به این جهت نیز موتور پایه گازسوز EF7 ‌طراحی شده که هم‌اکنون روزانه 80 دستگاه از این موتور تولید می‌شود و طی یکسال آینده تولید آن اقتصادی خواهد شد.

در این مراسم که با حضور وزیر صنایع و رؤسای قدیم و جدید ایدرو و مسئولان ایران‌خودرو برگزار شد نجم‌الدین با تکیه بر همین موضوع گفت: «مصرف سوخت موتورهای دیزلی 25 تا 30 درصد کمتر از موتورهای بنزینی است و علاوه بر این، تعمیرات دوره‌ای کمتر و گشتاور بالاتری را در مقایسه با موتورهای بنزینی دارند. ساخت موتور دیزل سبک در مدت 5/1 سال توسط 150 نفر از متخصصین ایرانی صورت گرفته و میزان آلاینده خروجی آن 40 درصد کمتر از موتورهای بنزینی است.»

نجم‌الدین افزود: «شتاب‌گیری مناسب، حداکثر توان 120 اسب بخار، گشتاور 256 نیوتن متر و حجم 1500 سی سی از جمله مشخصات موتور دیزل سبک است و در ساخت آن از تکنولوژی ریل سوخت پرفشار و توربوشارژ بهره‌گیری شده است»

 

شرایط آماده جهش است

مجید هدایت نیز که اولین حضور رسمی خود را به عنوان رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع به ثبت رسانده بود خواستار «کاهش فاصله تولید اقتصادی تا عرضه محصول شد» و گفت: امروز همه امکانات کشور برای یک جهش فراهم شده ورونمایی از موتور ملی دیزل سبک نشان می‌دهد که شرکت‌های داخلی توجه خوبی به صنعتگران کشور دارند. البته گاهی فاصله تولید اقتصادی یک محصول تا عرضه آن در بازار طولانی می‌شود که این خلأ باید برطرف شود و تولید‌کنندگان همزمان با مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند.»

 

دیگر بازی تحریم بنزین شوخی است

در ادامه این مراسم محرابیان که طی چند روز گذشته با تأخیر در برگزاری مراسم تودیع و معارفه معاونش هنوزهم در سیبل داغ شایعات مبنی برتقدیم استعفایش به احمدی‌نژاد شنیده می‌شود، با تأکید بر این که تنها برای عرض تشکر آمده‌ام از نشت گزارش امنیتی سازمان‌های اطلاعاتی خارجی (آمریکایی) در چهارسال و شش ماه گذشته سخن گفت و این که چگونه مسئولان ایرانی با استفاده از این اطلاعات توانسته‌اند جلوی پولتیک سیاسی دشمن را بگیرد.

وزیر صنایع و معادن دراین باره گفت: «از نگاه امنیت ملی ماه‌ها پیش گزارشی منتشر شد که یکی از ابزارهای تحریم ایران جلوگیری از واردات بنزین است. البته ما دست دشمن را از 4 سال پیش خوانده بودیم و و وقتی این گزارشات امنیتی آنها به ببرون نشت کرد دریک اقدام جدی و با نگاه جامع آنچنان با سرعت استفاده CNG گسترش یافت که اینها در خواب هم نمی‌دیدند و امروز دیگر بنزین به عنوان ابزار تحریم به یک شوخی تبدیل شده است.»

محرابیان که به تازگی در حین سخنرانی‌اش از طرح سؤال استفاده می‌کند به طرح دو سؤال پرداخت و افزود: «آیا صنعت باید چیزی را تولید کند یا باید سفارش گیرنده باشد؟ طبیعتاً صنعت پویا و زاینده سفارش است و در سوخت هم وقتی سبد سوخت کاملاً مشخص شد صنعت بر روی آن تدبیر می‌کند و فکر استفاده از موتور دیزل سبک کمتر از 2 سال پیش قطعی شد.»

وی همچنین خطاب به مدعوین این همایش که همگی از طراحان و فعالان بخش صنعت خودرو کشور بودند، گفت: «خواهش می‌کنم کارها را در این مقطع رها نکنید. امروز دیزل اتفاق خوبی است ولی باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌های سریع‌تر نیز باشیم که از جمله انها خودروهای هیبریدی و الکترونیکی است»

وی افزود: «در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه موتور اتفاق افتاد و ایران امروز درطراحی و فناوری و نمونه‌سازی وتجاری‌سازی موتور درمقامی رفیع قرار دارد. سال‌های زیادی تولید‌کننده موتور بودیم و سال‌ها نیز موتور را مونتاژ کردیم. در سال‌های گذشته به فکر طراحی و تولید موتور نبودیم ولی طی چند سال گذشته با رونمایی از موتورهای خانواده پایه گازسوز این موتورها به سرعت در حال تجاری‌سازی هستند.»

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: «6 ماه گذشته شاهد رونمایی از موتور دیزل لوکوموتیو و کشتی بودیم و امروز شاهد رونمایی موتور دیزل خودروهای سواری، که این خبر مسرت باری است که امروز ایران اسلامی در مقام نخست بین کشورهای خاورمیانه و اسلامی در تولید موتورخودرو قرار گرفته است. تقاضا دارم که سیر امروز را که به نحو خوبی در حال پیگیری است ادامه دهید تا انشاءلله ایران را به پایگاهی برای تحقیق و توسعه موتور در منطقه تبدیل کنید»

 وی در خصوص موتور دیزل ادامه داد: «هنگامی که موقعیت چند سال گذشته را با موقعیت فعلی مقایسه می‌کنیم شاید در 5 سال پیش تفکر غالب در کشور تولید خوردو بر پایه بنزین بود و وزارت نفت نیز موظف بود که متناسب با تولید خودروی بنزینی برای تأمین سوخت بنزین اقدام کند و تنها راه موجود نیز تأمین 40 میلیون لیتر از داخل و مابقی از واردات بود. البته در آن زمان هیچ توجهی به مسائل استراتژیک، فنی، راهبردی، آلایندگی، و مسائل اقتصادی نمی‌شد ولی با توجه به این که پایه توسعه و گسترش پالایشگاه‌ها هستند باید یا به فکر افزایش تولید از پالایشگاه‌ها وتامین سایر مشتقات پالایشگاهی از خارج می‌بودیم و یا نیاز به بنزین را از بازار خارج تأمین می‌کردیم که البته این اتفاق افتاد.»

وزیر صنایع و معادن همچنین در خصوص موتورملی دیزل سواری تأکید کرد: «چنانچه سوخت مناسب این موتورها تأمین شود به زودی روی خودرو‌های سبک تولید داخل، نصب و عرضه خواهد شد. ایران با تولید موتور خودرو دیزلی سبک به جمع صاحبان این فناوری پیوست و این موفقیت‌ها برای حرکت در مسیر اصلاح الگوی مصرف سوخت دستاورد خوبی محسوب می‌شود. البته در صورت تولید سوخت مناسب این خودروها، هم در تولید سوخت و هم تولید خودروهای دیزل به خودکفایی خواهیم رسید.»

 

ادغامی در کار ینست

 وزیر صنایع و معادن همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع با یکدیگر و برگزاری جلسه‌ای بین وزرای صنایع و بازرگانی گفت: «جلسه‌ای که با وزارت بازرگانی داشتیم به منظور ایجاد هماهنگی در امور جاری وزارتخانه‌ها بود و بحث ادغام در آن مطرح نشد. بحثی در خصوص ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی مطرح نیست.»

وی افزود: «البته مقرر شده کمیته‌های کاری بین دو وزارتخانه تشکیل جلسه دهند و ماهانه نیز این جلسات در سطح وزرا و برای ایجاد هماهنگی بیشتر برگزارخواهد شد. ممکن است این موضوع در سطوح دیگر مانند مجلس مطرح باشد ولی در سطح وزرا و وزارتخانه‌ها نه.»

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حافظ IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    0 0
    خوبه حالا ميتونيم با بنز و تويوتا رقابت كنيم. هم از نظر قيمت هم از نظر تكميل بودن!