ابراز بی‌اطلاعی اعضای شورای سیاستگزاری خودرواز برگزاری جلسه

 مهنازشوقی: شورای سیاست‌گزاری خودروکه دومین وزیر صنایع و معادن دولت نهم، آن رادر سال 86 احیا کرد و وعده داد این شورا به مرکز تصمیم‌گیری‌های مهم و کلان برای صنعت خودرو تبدیل خواهد شد اما تاکنون که بیش از یک سال از احیای آن می‌گذرد هیچ مصوبه و تصمیم مهم و کلانی از دل آن بیرون نیامده است. هر چند اعضای حدوداً 20 نفره شورا به همراه علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع در جلسات ابتدایی حضور می‌یافتند، اما به مرور، هم محرابیان شورا را به فراموشی سپرد و هم سایر اعضا به واسطه نیامدن وزیر، شورایی را که قرار بود تصمیماتی اساسی در آن اتخاذ شود، از یاد بردند. بعد از مدت‌ها بی‌خبری از برگزاری جلسات شورا محرابیان وزیر صنایع و معادن در هفته گذشته در گفت‌وگویی از بررسی استراتژی صنعت خودرو در شورای سیاست‌گزاری خودرو در هفته جاری در وزارت صنایع و معادن خبر می‌دهد این درحالی است که برخی از اعضای این شورا از برگزاری جلسه ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند که تاکنون هیچ نمابری مبنی بر برگزاری جلسه شورا به دست اعضا نرسیده است.

باید به این نکته توجه داشت هرچند صنعت خودروی کشور در حال حاضر به لحاظ آماری در جایگاه نوزدهم دنیا قراردارد اما به لحاظ کیفیت جای بحث دارد چرا که نه تنها برای صنعت خودرو بلکه برای سایر صنایع تاکنون برنامه جامعی نوشته نشده است و برنامه‌ای که در سال‌های گذشته تدوین شده و در حال اجراست دارای اشکال بوده و نیازمند بازنگری مجدد است. آنچه در برنامه چشم‌انداز بیست ساله پیش‌بینی شده است در صنعت خودرو بهنگام نیست زیرا وقتی برنامه راهبردی صنعت خودرو فقط روی کاغذ دیده می‌شود و مدیران این صنعت توجهی به این برنامه ندارند، انطباق حقایق جاری مانند تأکید به تولید خودرو‌های قدیمی با اهداف مندرج در چشم‌انداز 20 ساله همپوشانی نخواهد داشت، صنعت خودروی ما می‌تواند با تدوین برنامه راهبردی واقع‌گرایانه به اهداف چشم‌انداز 20 ساله برسد زیرا تا سال 1404 راه درازی پیش رواست فقط باید قدر زمان باقیمانده را دانست.

کارشناسان براین عقیده‌اند که در برنامه فعلی اشکالاتی وجود دارد که این اشکالات به خودی خود برای ارتقای تولید نیست و بیش‌تر نیم نگاهی به سطح افزایش رفاه جامعه دارد و بهتر است این برنامه اصلاح شود و به سمت تقویت بنیادهای تولیدی برگردد تا بتوانیم محصولات رقابت‌پذیری را تولید و با کیفیت‌های قابل قبول در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

اما باید توجه داشت متأسفانه در حال حاضر مشکل اصلی صنایع کشور از جمله صنعت خودرو وجود قوانینی است که بیشتر به نفع دلالی است تا تولید، چراکه به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران صنعت 80 درصد قوانین توسط قانون‌گذاران به نفع دلالان تصویب شده و می‌شود. باید به این نکته نیز توجه کرد که در حال حاضر صنایع کشور از جمله صنعت خودرو نیازمند قانون‌مداری است نه نظریه‌پردازی‌های انتخاباتی، چرا که نوشتن برنامه راهبردی و استراتژی با میتینگ انتخاباتی فرق می‌کند.

استراتژی صنعت خودروی کشور که توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مراکز استراتژی ایران خودرو و سایپا، انجمن‌های خودروسازان و قطعه‌سازان و چند نهاد دیگر، تدوین شده و در آن موارد کلانی نظیر درصد قطعات تولید داخل، میزان صادرات، روابط استراتژیک خودروسازان داخلی با خارجی‌ها و همچنین سبد سوخت کشور تا سال 1404 مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیز پیش‌بینی شده است. جدای از اینکه استراتژی مذکور تا چه حد می‌تواند آینده صنعت خودروی ایران را متحول کند، بلاتکلیفی و معطل ماندن آن شورای سیاست‌گزاری خودرو تأمل برانگیز است.

  از برگزاری جلسه بی‌اطلاع هستم

داوود میرخانی رشتی یکی از اعضای کارگروه تدوین این استراتژی نیز با ابراز بی‌اطلاعی از تشکیل جلسه شورا به خبر می‌گوید: تاکنون هیچگونه اطلاعی مبنی بر اینکه این جلسه در هفته جاری قرار است برگزار شود نه به انجمن خودروسازان و نه به انجمن قطعه‌سازان نمابر ارسال نشده است.

وی در ادامه می‌افزاید: سند استراتژی صنعت خودروی کشور برنامه‌های این صنعت را تا سال 1404 تعیین کرده و چشم‌انداز مسائل مختلف در آن لحاظ شده و در صورت تأیید شورای سیاستگزاری خودرو، به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

دبیر سابق انجمن خودروسازان در پاسخ به این سؤال که اگر این شورا برگزار شود آیا این استراتژی تا پایان سال به تصویب خواهد رسید؟ می‌افزاید: نمی‌توان به طور قطعی از تصویب این استراتژی تا پایان سال اظهارنظر کرد چراکه قبل از تصویب نهایی این استراتژی باید نظرات برخی از سازمانها ازجمله وزارت نفت، راه و ترابری، ستاد مدیریت سوخت و شهرداری مورد بررسی قرار گیرد.

 

گردش نقدینگی در صنعت صحیح نیست

مهندس عظیم گودرزی کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبر در این زمینه معتقد است: نه تنها مشکل صنعت خودرو بلکه مشکل صنعت کشور در حال حاضر گردش نقدینگی است که در صنعت صحیح نیست چرا که مادامی که واسطه‌ها در صنایع کشور حضور پر رنگی دارند نوشتن استراتژی نه تنها برای صنعت خودرو بلکه برای کل صنعت بی‌اثر خواهد بود.

وی در ادامه می‌افزاید: باید کسانی برای کل صنعت و صنعت خودرو استراتژی بنویسند که از دل صنعت باشد اما متأسفانه اینگونه نیست.

گودرزی در ادامه می‌افزاید: برنامه‌ای که در حال حاضر برای کل صنعت نوشته شده، ناقص است و هدف آن رسیدن به رفاه ملی بوده ولی باید توجه داشت رفاه، کیفیت را بهبود نخواهد داد همان طور که در برخی از کشورها اتفاق افتاده مثل کشورهای حوزه خلیج‌فارس یعنی رفاه ملی هست ولی رونق صنعتی نیست. باید توجه داشت صنعتی که برنامه نداشته باشد ضعیف است چه صنعت خودرو باشد چه سایر صنایع.

وی می‌گوید: بهترین راهکار برای ارتقای سطح کیفی و کمی هر تولیدی چه خودرو، چه تولیدات دیگر داشتن برنامه راهبردی است. اگر برنامه راهبردی به درستی تدوین شود خود به خود جزییات برنامه هم توسط کارشناسان تجزیه و تحلیل خواهد شد و به منطق و نظم‌پذیری خاص خود خواهد رسید.

 استراتژی‌ها توسط مدیران نادیده گرفته می‌شود

احمد روستا کارشناس خودرو و استاد دانشگاه نیزبا بیان اینکه تغییر مدیران درصنعت خودرو باعث آسیب جدی در این صنعت شده است به خبر می‌گوید: صنعت خودروی کشور نه تازه‌کار است و نه با واژه‌هایی چون استراتژی ناآشنا، بلکه متأسفانه در این چند سال با تغییرات مدیریتی در این صنعت استراتژی‌هایی که تدوین شده توسط مدیران جدید نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر استراتژی مبتنی بر واقعیت‌ها تدوین نشود نه تنها مشکلات این صنعت به قوت خود باقی خواهد ماند بلکه این استراتژی چیزی جز یک سند بی‌اثر نخواهد بود، تأکید می‌کند اگر جهت‌گیری‌ها در استراتژی صنعت خودرو شفاف نباشد و تصمیماتی که در این استراتژی گرفته می‌شود سلیقه‌ای و سود عده‌ای خاص را برآورده کند قطعاً خودروسازان و زیرمجموعه‌های آن در بلاتکلیفی قرار خواهند گرفت و این برای صنعت خودرو خوب نیست و آسیب جدی به این صنعت خواهد زد.

افشین روغنی، معاون امور صنایع و اقتصاد وزارت صنایع ومعادن نیز می‌افزاید: از ابتدا نیز استراتژی صنعت خودرو هر پنج سال تدوین می‌شد و پیش‌نویسی نیز که هم‌اکنون در دست بررسی است، تا سال 1395 اعتبار خواهد داشت.

وی در پاسخ به این که آیا تصویب چنین استراتژی به این معنی است که صنعت خودروی ما تاکنون دارای استراتژی نبوده است؟ می‌گوید: این استراتژی هم اکنون نیز تعریف شده است و بر همان اساس استراتژی قبلی است، ولی در برخی نقاط آن تغییر داده شده و برخی موارد آن تکمیل شده است.

 وی همچنین درباره تغییرات و موارد تکمیلی ضمن عدم اشاره به جزئیات آن می‌افزاید: کمیته استراتژی از برخی اعضا و کارشناسان تشکیل شده که این استراتژی را تدوین کرده‌اند و اعضا باید پیش‌نویس تهیه شده را تصویب کنند که بحث این استراتژی هنوز مطرح نشده است اما باید توجه داشت که این پیش‌نویس به صورت کلان است.

تکرار بی‌اثر...

وزارت صنایع و معادن دولت نهم و در ادامه دولت دهم در حالی اهداف و سیاست‌های صنعت خودروی کشور در افق سال 1404 را تدوین کرده که محتوای کلی آن با اهداف و سیاست‌های تدوین شده در وزارت صنایع ومعادن دولت هشتم شباهتی نسبی دارد، به نحوی که هر دو بر رقابت‌پذیر شدن صنعت خودروی ایران تأکید کرده‌اند.

نگاهی به حال و هوای فعلی خودروسازی ایران از این نکته حکایت می‌کند که این صنعت تا انتهای کار دولت هشتم طبق اهداف و سیاست‌هایی که وزارت صنایع وقت تدوین کرده بود، حرکت می‌کرد و در واقع اهداف و سیاست‌های تدوینی در برخی موارد به مرحله اجرا نیز رسید.

این در حالی است که با اتمام کار دولت هشتم، اهداف و سیاست‌های تدوینی نیز به پایان عمر خود رسید و اولین وزیر صنایع دولت نهم اعتقادی به پیگیری اهداف و سیاست‌های تدوینی دولت پیشین از خود نشان نداد.

اهداف و سیاست‌هایی نیز که هم‌اکنون وزارت صنایع، افق 1404 صنعت خودروی کشور را در آن می‌بیند از لحاظ محتوایی تفاوت چندانی با اهداف و سیاست‌های قبلی ندارد، الا تغییرات جزئی.

کارشناسان و صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که صنعت خودرو دارای برنامه راهبردی است که تاریخ ثبت آن سال 1381 و تاریخ صدور آن سال 1386 یعنی سال افزایش بیش از 11 درصدی کمیت تولید خودروهای قدیمی است. شاید بزرگان این صنعت به قصد هشدار به منتقدان بی‌خبر از وجود استراتژی کاغذی و یا به نیت آموزش و یادآوری به آنان وجود برنامه راهبردی صنعت خودرو را تکرار می‌کنند و معمولاً منتقدان و یا مدافعان با تأکید بر نرخ اثربخشی و یا ارزش آفرینی یک پدیده یا برنامه به بررسی آن می‌پردازند، اما بحث‌های صورت گرفته، تاکنون از این معیار، در صنعت خودرو فاصله زیادی نداشته است و در حال حاضر، آثار به جا مانده از اعمال برنامه‌های راهبردی صنعت خودرو را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =