ایسنا نوشت:

مشاور تحصیلی کاروان راهیان نور دانش‌آموزان بروجنی که پس از حادثه هنوز در بیمارستان گلستان اهواز به سر می‌برد، گفت: اتوبوس ما مشکل فنی داشت و به همه مسئولان کاروان اطلاع دادیم؛ تنها به خواجه حافظ شیرازی نگفتیم که اتوبوس مشکل دارد.

اسماعیل پاک‌روان که در همه مسیر کاروان کنار دست راننده اتوبوس نشسته بود و از وضعیت اتوبوس و مشکل آن به خوبی مطلع بود، در تشریح حادثه واژگونی اتوبوس اظهار کرد: اتوبوس از همان ابتدای مسیر حرکت خاموش می‌شد و راننده می‌گفت که اتوبوس خطای کامپیوتری دارد و با خاموش و روشن شدن ری‌ست می‌شود. صاحب ماشین 10 روز است که اتوبوس را خریده است و می‌گفت اتوبوس هیچ مشکل فنی ندارد ولی اتوبوس نقص فنی داشت و چندین بار در مسیر خاموش می‌شد. 

وی افزود: در اهواز پس از بررسی مشکل اتوبوس گفتند که ترمز آن مشکل دارد و شیلنگ ترمز فشار را تحمل نمی‌کند. پس از آن مشکل ترمز کمتر شد و تنها مشکل خاموش و روشن اتوبوس را داشتیم. در بازگشت در سد کارون سه برای شام توقف کردیم و پس از آن حرکت کردیم که اتوبوس در مسیر حرکت در سربالایی کاملا می‌ایستاد و در باند خود خاموش می‌شد. 

پاک‌روان گفت: من با خانواده‌ام تماس گرفتم و گفتم که گمان نکنم سالم به خانه برسم. اتوبوس خراب بود و قضیه جدی شده بود. پس از آن اتوبوس حرکت می‌کرد و در دست‌انداز اول راننده گفت اتوبوس ترمز ندارد؛ سرعت اتوبوس 35 کیلومتر بود و مشکل ترمز اتوبوس از ریتارد آن بود که کار نمی‌کرد. با از کار افتادن ریتارد سرعت اتوبوس خود به خود بالا می‌رفت و راننده حداقل 20 تریلر را به صورت شاخ به شاخ رد کرد. در حال حرکت اتوبوس همه دانش‌آموزان جیغ می‌زدند و راننده ماشین‌های روبه‌رو را یکی یکی رد می‌کرد. 

وی افزود: با همراهی مدیر دبیرستان به سراغ دانش‌آموزان رفتم و به آنها گفتیم که صلوات بفرستند و ذکر بگویند که ناگهان اتوبوس در یکی از پیچ‌ها واژگون شد. در آن موقع دانش آموزان در گروه‌های سه و چهار نفره نشسته و کمربندها را بسته بودند. 

ذوالفقار خدادادی پدر یکی از مسافران اتوبوس نیز که اکنون در بیمارستان گلستان اهواز بستری است، اظهار کرد: متاسفانه جاده‌های بین چهارمحال و بختیاری و خوزستان بسیار قدیمی و خطرآفرین هستند. در این مسیر قطار هم وجود ندارد و مسیر کوهستانی بسیار خطرناک است. 

وی افزود: باید چاره‌ای برای جاده‌های این مسیر اندیشیده شود که دیگر چنین حوادثی برای مسافران پیش نیاید. خوزستان استان پرترددی است و همیشه کاروان‌های راهیان نور از این مسیرها گذر می‌کنند؛ مسئولان امر در این زمینه باید توجه و تدابیر بیشتری اتخاذ کنند و این مسیر را اصلاح کنند. 

وضعیت جسمانی مشاور تحصیلی کاروان بهبود یافته و امروز مرخص می‌شود. درجه هوشیاری مریم باباخانیان، یکی از دانش‌آموزان مجروح حادثه نیز هنوز پنج است و وضعیت او تغییری نکرده است. مرضیه امانی و محدثه زمان‌پور نیز روز گذشته پس از مرخص شدن، اهواز را ترک کرده‌اند و سایر مجروحان نیز در بخش‌های بیمارستان گلستان اهواز بستری هستند. 

47282

کد خبر 253011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    3 0
    عجب. اقایانی که میگفتن همه تمهیدات اندیشیده شده و اتفاق است می افتد و راننده رو مقصر کرده بودن بیان حواب بدن
  • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    20 0
    دو بار همین مشکل ترمز برای اتوبوس ما که در راهیان نور بودیم در دو اتوبوس جداگانه تکرار شد بار اول : مشکل فنی از اینجا بود که لوله انتقال باد دمنده پمپ ترمز به علت پلاستیکی بودن مرتب از پمپ کنده میشد و هرچه آنرا با چسب و مفتول فلزی می چسباندند فایده نداشت و با یک ترمز کوچک دوباره کنده میشد. در اتوبوس دیگر : همین مشکل تکرار شد با این تفاوت که این بار لله با وجود انکه فلزی بود اما باز هم با ترمز راننده از پمپ هوا کنده میشد. خلاصه مجبور شدیم پیاده شویم و با یک اتوبوس دیگر که برایمان فرستاند طی مسیر کنیم... اما خب خیلی ترسیدیم چون شب بود و از گردنه زالیان مور اراک و بورجرد که بی شباهت به جاده چالوس نیست تو هوای برفلی زمستان .... تصورش هم سخت بود برامون...
  • کیش IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    2 0
    اتوبوس کلی مشکل داشت او وقت میگه جاده پر خطر بود با این اتوبوس اتوبانهای آلمانم که ایمن ترین هاست خیلی خطر ناک میشه ماشین ماشین مشتی ممدلی ......
  • بدون نام DE ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    4 0
    اگه مشکل داشت چرا اجازه دادی بچه ها سوار شن ؟؟ تورو بردن اونچا چی کار کنی ؟
  • بدون نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    دیگه اتفاق افتاده هست حال مشکل فنی وجاده مشکل دار و..... فایده نداره
  • بدون نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    4 0
    خبر آنلاین جان شما یه چیزی دیگه را هم باید میگفتین که نگفتین و اون این که عامل مرگ چند نفر از این بیگناهان جرثقیلی بود که اتوبوس را بلند کرد و توان نداشت و انداخت... تو روخدا این نظر را درج کن
  • هستی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    35 2
    مسیولینی که گروههای مختلف دانشجوی با دانش آموزی را به مکانهای دیگری می برند باید به محض احساس خرابی اتوبوس آن را متوقف کنند ، به نظر من همراهیان این گروه از راننده مقصرترن!
  • نیمه روشن IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    4 0
    انالله و اناالیه راجعون دلایل این سهل انگاری بزرگ 1- حماقت راننده آدم ماشینی که از خریدنش ده روز نمی گذر آن را در چنین جاده خطرناکی که نمی اندازد(حتما هر راننده ای(آن هم پایه یک) هر وقت ماشین خرید اول باید قلق آن راخوب یاد بگیرد بعد راهی جاده (آن هم جاده های مرگ) شود. 2- نقص فنی ماشین که این موضوع داستان ها دارد 3- غیر استاندارد بودن جاده(اکثر جاده های چند استان فقط مال رو هستند اصلا جواب گوی نیاز کنونی نیستند) 4- برنامه ریزی غلط دست اندرکاران 5- من گردن شکسته که به موقع اطلاع رسانی نمی کنم(بعد از مرگ سهراب و نوشدارو) که بتوان از چنین حوادثی پیشگیری کرد تو را به خدا پس چرا از این قبل حوادث درس نمی گیرم و بارها و بارها اتفاق می افتد. من استادی داشتم که بعد از سالیانی که از مرگ کشته شدن پسر د
  • ادامه IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    3 1
    دانشجوی نخبه خود که عین همین مورد در یکی از جاده های جنوب کشته شد هنوز که هنوز است لباس سیاه بر تن دارد ایشان یکی از مسئولین واحد مجازی دانشگاه امیرکبیر هستند. اقای نظر تعیین باز این نظرات را رد!