صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران روز گذشته با حضور در غرفه گروه رساه ای خبر، به سوالات خبرآنلاین پاسخ داد. <BR>

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که در انتخابات مجلس نهم، پیش‌بینی کرده بودید که طرفداران دولت، پیروز انتخابات خواهند شد، اما نتیجه به گونه دیگری شد، گفت: من نگفته بودم طرفداران دولت، پیروز انتخابات خواهند شد بلکه گفته بودم بر خلاف آنچه که به نظر می رسد، طرفداران دولت، کرسی های قابل توجهی را در مجلس اشغال خواهند کرد و این اتفاق هم افتاد، چرا که حدود 100 رأیی که برای ریاست حداد عادل در مجلس داده شد، در واقع رأی احمدی نژاد بود و آراء کمی هم نبود.
استاد دانشگاه تهران درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: فکر می کنم اگر شرایط فعلی به همین شکل باقی بماند و تحول خاصی رخ ندهد، یکی از آقایان سعید جلیلی، ولایتی، لاریجانی یا حداد عادل،رئیس جمهور بعدی خواهد شد. یعنی یکی از چهره های اصولگرایان سنتی، جای احمدی نژاد را خواهد گرفت.
وی در مورد احتمال پیروزی قالیباف گفت: فکر نمی کنم از قالیباف حمایتی صورت گیرد.چرا که قالیباف، تا حدودی از بدنه اصولگرایان مستقل است.
زیباکلام تصریح کرد: مشکلی که وجود دارد این است که اگر در انتخابات صرفا نامزدهای اصولگرایان سنتی حضور داشته باشند، بسیاری از مردم در انتخابات شرکت نمی کنند. یعنی بیش از 7 میلیون نفر در انتخابات شرکت نمی کنند. البته ممکن است نظام از مشارکت پایین مردم نگران نباشد، چرا که اولا انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان برگزار می شود و احتمالا مشارکت پایین در انتخابات ریاست جمهوری چندان به چشم نمی آید. ثانیاً بین کم شرکت کردن مردم و وقوع دوم خرداد 76 دیگر، قطعا اصولگرایان، مشارکت پایین را انتخاب می کنند.
وی افزود: درباره مشارکت پایین مردم در انتخابات، ممکن است دو هفته تا یک ماه رسانه ها مانور بدهند اما بعدا فراموش می شود اما در عوض، دولت مطلوبی روی کار می آید که هیچ مشکلی برای حاکمیت ایجاد نمی کند.
زیباکلام درباره احتمال نامزدی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: خاتمی و افراد نزدیک به او و اساسا اصلاح طلبان حضوری در انتخابات نخواهند داشت. البته اصلاح طلبان می خواهند که در انتخابات شرکت کنند اما به آنها اجازه حضور داده نخواهد شد و طبیعی هم هست که چنین اجازه ای به آنها داده نشود. اگر شما جای اصولگرایان بودید آیا خوشحال می شدید که آقای خاتمی بیاید و 25 میلیون رأی بیاورد و داستان دوم خرداد 76 تکرار شود؟
زیباکلام گفت: البته کشور به چهره‌ای مثل خاتمی نیاز دارد اما مسأله اینجاست که در شرایط فعلی، نظام به چیزهای دیگری هم نیاز دارد که نسبت به آن ها بی توجه است.

/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    به قول عبدالکریم شروش، این آقا نه صادقه و نه زیبا کلام.
    • بدون نام US ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      سروش هفتمین روشنفکر مردمی جهان هستش منهم خیلی دوستش دارم
    • حقگو IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
      30 1
      تواین دور زمانه هر کس راستگویی کند مردود شمرده میشود.یعنی باطل بجای حق می نشیند............
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    171 6
    تحلیل جالبی بود اما من فکر می کنم یه اصلاح طلب بی خاصیت و بی خطر هم تو لیست جا می کنن ...
  • بدون نام US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    233 5
    اگر این چیزی که ایشون میگه درست باشه ، پس ، یا امام زمان به دادمون برس
  • سید IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    14 52
    اقای زیباکلام بداندیش! تاامثال خبرانلاین دارید که هم ازآخورمیخردوهم ازتبره،هرچرندیاتی دلت می خواهدبگو،دنیاازاین نمایشنامه ها زیاددیده، وماهم بعداز50 سال عمر،انسان رازیاددیدیم وانسانیت رابسیارکم.
    • بدون نام IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      2 0
      جناب سید عزیز، آیا شما هنوز یاد نگرفته اید که به نظرات مخالف خود احترام بگذارید و لفظ چرندیات را برای نظرات مخالفتان استفاده نکنید؟ آیا هنوز یاد نگرفته اید که برای یک استاد دانشگاه، هر چند مخالف خودتان احترام بگذارید که بزرگان دینی ما در مدح آموزش فرموده اند که هر کس کلمه ای به من اموخت مرا بنده خود کرده است؟ از خداوند برایتان ادب و اصلاح آرزو میکنم
  • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    60 8
    تحلیل نسبتاً واقع بینانه ای است ........
  • بهرام NL ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    58 7
    اینجوریام نیست که اگر آقای خاتمی بیاد بدوئیم رای بدیم.ایشون باید ثابت کنه که بعد از چهارسال تدارکاتچی نباشه.اون سال 76 بود.الان سال نود ویکیم.نه آقای خاتمی باید اون خاتمی باشه نه مردم اون مردمن.
  • دانشجوي كارشناس ارشد علوم سياسي IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    18 72
    قابل توجه استاد گرامي اقاي زيبا كلام ك البته تحليل جنابعالب تا اندازه اي مي تواند درست باشد ولي با توه به دو مسائلي كه كشور با ان روب رواس در افرادي كه ذكر نموده ايد كسي توانايي مديريت كشور را نداره و تنها كسي كه مي تواند در اين موقع حساس و مهم تاريخي كشور را نجات دهد حاج محسن رضايي است چرا كه در مناظرات انتخابات سال 88 همه ملت شاهد بودند تنها كسي كه برنامه براي كشور اشت اقاي رضايي بود و در اصل برنده انتخابات ايشان بودند
    • بدون نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      0 0
      عزيزم صرف برنامه داشتن مهم نيست بايد برنامه درست و مفيد داشت که ايشون نداشتند و ندارند
  • بدون نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    82 4
    جالبه که این آقا راحت حرفش را میزنه ولی هر کس دیگه بخواهد اظهارنظری شبیه به ایشون داشته باشه یا اخراج میشه یا تعلیق! یاد معلم دینی دبیرستانم می افتم که حرف هایی میزد که ما شاخ درمیاوردیم چطور میگذارن این بابا هنوز درس بده اونم دینی اما بعدش فهمیدیم که این آقا نظر اصلی را در مورد تصفیه معلم ها میداده!!!
  • ايراني بيكار IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    37 1
    اگر يك اصلاح طلب شجاع و با درايت رئيس جمهور نشود همه چيز از اينكه هست بسيار بسيار بدتر خواهد شد و خداوند در انروز از لحاظ اقتصادي معيشتي و گراني و غيره بداد اين ملت برسد .( چون فقط و فقط يك اصلاح طلب شجاع و با درايت ميتواند ايران را از اين وضع وخيم نجات داده و نگذارد وضع وخيمتر شود )