«یک وقت فکر نکنید ما مثل سلمانی‌های بیکار به یکدیگر مشغول شده‌ایم. نه؛ بحث این است که ما باید آیین درویشی و گفت‌وگو را یاد بگیریم و در نشریه به کار بندیم. یک بعد از ظهر جناب فریدون مجلسی عزیز قبول زحمت کرد و آمد به دفتر نشریه و با سید عبدالجواد موسوی به صحبت نشست. در ظاهر دو رای و نظر بود اما در باطن ما متوجه فرق و توفیری نشدیم.»

جمله‌های بالا بخشی از توضیح سیدعلی میرفتاح، سردبیر هفته‌نامه «کتاب هفته، نگاه پنجشنبه» است در ورودی گفت‌وگوی سید عبدالجواد موسوی با فریدون مجلسی،به عنوان دو روزنامه‌نگار از دو نسل متفاوت با دو دیدگاه مختلف در باب مسائل سیاسی. «بولیوی یا بمبئی، مقصد کدام است» عنوان این گفت‌وگو است که با روتیتر «چه‌گوارا یا گاندی» در کنار دو طرح کلیشه از این دو فرد تاریخ‌ساز روی جلد نشریه خودنمایی می‌کند.
اما پرونده این هفته نگاه پنجشنبه هیچ ربطی به چه‌‌گوارا یا گاندی ندارد بلکه بازیگر اصلی آن ابلیس است! ابلیسی که هزاران سال است در همه وجوه زندگی انسان حضور دارد و بخش خداجوی وجود او را به چالش می‌کشد. در این بخش کیوان کثیریان به حضور ابلیس در سینما پرداخته و شیوا مقانلو هم مروری اجمالی دارد بر کتاب «مرشد و مارگریتا» نوشته میخاییل بولگاکف که ابلیس در آن شخصیتی محوری است. در این پرونده مطالب خواندنی دیگری هم پیدا می‌کنید؛ مثل گفت‌وگو با دکتر صادق آیینه‌وند درباره شیطان، تعریف او در دین اسلام و جایگاهش در زندگی امروز ما.
شماره 32 نگاه پنجشنبه مطالب خواندنی زیاد دارد. یکی از مهم‌ترین آنها قرائت نقادانه دکتر حسین پاینده، منتقد و نظریه‌پرداز ادبی، از «سووشون» سیمین دانشور است که کل بخش کتاب (رفیق خالی از خلل) نشریه به آن اختصاص یافته. در بخش هنر (فن شریف) هم گفت‌وگو با نادر اردلان را می‌خوانیم که یکی از مشهورترین و باسابقه‌ترین معماران و شهرسازان کشورمان است. بهانه این گفت‌وگو، داوری اردلان در مسابقه معماری آرامگاه شمس تبریزی در خوی است.
در بخش «هفت روز هفت یادداشت» دکتر صادق زیباکلام در مورد دلیل اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان نوشته و عباس عبدی هم به عمل دور از فرهنگ ریختن زباله در معابر عمومی و طبیعت پرداخته و این معضل را در کشورمان بررسی کرده است. حامد یعقوبی در این بخش، پر شدن بازار ایران از سیگارهای قلابی را بهانه کرده و نوشته است: «قلابی‌ها همه جا هستند؛ از قفسه‌های فروش سیگارهای ایرانی و خارجی تا خلوت عاشقانه یک زوج کم‌سن و سال. با این حال ما عادت نداریم عادت‌هایمان را ترک کنیم و ناخودآگاه ترجیح می‌دهیم با نوعی خودفریبی منفعلانه راه را برای ورود آنها باز کنیم.»
اینها که گفتیم، تنها بخش‌هایی از مطالب شماره 32 نگاه پنجشنبه بود که در دکه‌های روزنامه‌فروشی، شعب شهر کتاب و کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور در دسترس مخاطبان است. برای اشتراک این مجله می‌توانید با شرکت سام از طریق شماره تلفن 20 – 88557016 021 تماس بگیرید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدان IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    5 5
    پرونده شماره 31 نگاه از لحاظ موضوع خوب بود ولی از لحاظ محتوا خیلی یک طرفه و ضعیف بود! هیچ موضوعی تو دنیا نیست که کاملا سیاه یا کاملا سفید باشه دیگه چه برسه مسئله آمریکا. مطالب انتخابی جوری بودن انگار نویسنده‌ها نسبت به آمریکا بغض و کینه دارن!
  • علی IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    1 3
    گاندی