رسول خضری می گوید: بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، انبارهای دارویی باید برای ۶ ماهه آینده کشور ذخیره داشته باشد، اما بر اساس گزارشهای سازمان غذا و دارو هم‌اکنون تنها برای دو ماه ذخیره باقی مانده است.

محمد حسین نجاتی :اوضاع دارویی کشور به بحرانی ترین شرایط خود رسیده است. همزمان وزیر بهداشت ضمن انتقاد از واردات خودوری لوکس به جای دارو از مسئولان انتظار پاسخ گویی دارد و از سوی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وضعیت کنونی انبارهای دارویی را نامطلوب ارزیابی می کند و به سایت خانه ملت می گوید: گزارشهای سازمان غذا و دارو نشان ‌دهنده ناکافی بودن ذخایر دارویی بوده، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها برای دو ماه آینده دارو باقی مانده است.

به گزارش خبرآنلاین، اوضاع نابسامان بازار دارویی کشور به حدی است که مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس به انتقاد از سیاست های ارزی و عدم تخصیص ارز به شرکت های وارد کننده دارو پرداخته اند و مرضیه وحید دستجردی در صدر آنها می گوید: برای اینکه مردم با مشکل دارویی مواجه نشوند در طول 6 ماه گذشته از طرق مختلف از جمله از طریق هواپیما و راههای دیگر این داروها را وارد کرده ایم.

این انتقادات در شرایطی است که بر اساس آمار های رسمی از 2.5 میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو، از ابتدای سال تاکنون تنها 600 میلیون دلار ارز مرجع تامین شده است.

همچنین رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از مشکلات کنونی حوزه دارو، می گوید: متأسفانه هم‌اکنون وضعیت این حوزه بسیار بحرانی است، لذا دولت باید برای حفظ جان مردم احساس وظیفه کند.
وی با اشاره به اقدام اخیر وزارت بهداشت، در رابطه به قطع ارز برخی داروهای وارداتی، گفت: بطور حتم این اقدام در برخی از محصولات دارویی مانند متادون با وجود تولید در داخل کشور، مشکلاتی را به ‌وجود می‌آورد.
خضری با اعلام اینکه هم‌اکنون تنها یک پنجم از ارز واردات دارو از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شده است، افزود: با وجود اختصاص اعتبار ناچیز از سوی بانک مرکزی، هم‌اکنون وزارت بهداشت برای انتقال اعتبارات به شرکتهای خارجی با مشکل روبه‌رو است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون تنها دو بانک در دنیا برای انتقال مبادلات ارزی در حوزه دارو با ایران فعالیت می‌کنند، یاد‌آور شد: این موضوع موجب محدود شدن واردات دارو به کشور شده است.
وی با تاکید بر اینکه سیاستهای کنونی وزارت بهداشت موجب تشدید بحران در حوزه دارو شده است، افزود: با وجود کاهش چشمگیر اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی، هم‌اکنون شاهدیم که اعتبار حدود 40 درصد به واردات لوازم آرایشی اختصاص داده شده است.
وی، وضعیت کنونی انبارهای دارو را نامطلوب خواند و گفت: بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، انبارهای دارویی باید برای 6 ماهه آینده کشور ذخیره داشته باشد، اما گزارشهای سازمان غذا و دارو نشان‌دهنده ناکافی بودن ذخایر دارویی بوده، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها برای دو ماه ذخیره باقی مانده است.


وزیر بهداشت : اخبار واردات خودروی لوکس به جای دارو را شنیده ایم
از سوی دیگر وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اختصاص ارز دارو برای ورود خودروهای لوکس به کشور، می گوید: ما نمی دانیم ارز دارو به چه مصرفی رسیده است، ما هم چنین اخباری را شنیده ایم و امیدواریم پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: ما تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکتهای واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی طی 6 ماه گذشته انجام داده ایم ولی موفق نشدیم و نمی دانیم این ارز در کجا مصرف شده است.

وحید دستجردی گفت: البته ناامید نیستیم و باید بگویم بسیار هم امیداوریم چون دولت و بانک مرکزی تعهد داده اند تاخیر پرداخت ارز مرجع دارویی جبران شود و سازمان غذا و دارو، هیئت امنای ارزی و شرکت مادر تخصصی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در این خصوص در حال تلاش هستند.
وی اظهار داشت: برای اینکه مردم با مشکل دارویی مواجه نشوند در طول 6 ماه گذشته از طرق مختلف از جمله از طریق هواپیما و راههای دیگر این داروها را وارد کرده ایم.
این قبیل ابهامات در حالی مطرح می شود که از 2.5 میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو، از ابتدای سال تاکنون تنها 600 میلیون دلار ارز مرجع تامین شده است.

45237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا.ع IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    7 0
    واااااااای خدایا!!!!!!!!!!!
  • بدون نام SA ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    7 1
    صلوات!
  • بدون نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    10 2
    آقای رئیس جمهور لطفا پاسخ بفرمایید
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    10 2
    آقای بهمنی شما انقدر نفوذ دارید که خدا نکرده لنگ دارو نشوید مردم چکار بکنند؟
  • بدون نام US ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    6 1
    چقدر همه با هم هماهنگی دارند
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    6 1
    حالا یکی نیست بگه با این بدبختیها طرح پزشک خانوادهدیگه چه صیغه ای بود از درد دل شیرازیها بپرسید که این طرح لعنتی چه بسرشان آورده!!!!
  • بدون نام EU ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 1
    وقتی شرکتهای بزرگ پخش و توزیع دارو سهامی خاص هستند و معلوم نیست دارند چیکار می کنند چه انتظاری دارید؟