حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در گفت و گویی به ارزیابی از میزان رای‌آوری کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه گزیده ای از گفت و گوی رئیس سازمان بازرسی کل کشور با روزنامه دنیای اقتصاد می آید: 

  • یکی از مشکلات اصلی و اساسی جمهوری اسلامی رابطه با آمریکا است. چه در حال تحریم و چه غیر تحریم. مساله آمریکا مساله تاریخی ما است. کشوری مثل ایران حق ندارد ریسک‌هایی بدون محاسبه و حرکت‌های احساسی و جهشی بدون چشم‌اندازی روشن داشته باشد.
  • اصلا مساله اساسی ایران و یکی از موضوعات مهم نظام بین‌الملل امروز درباره رابطه ایران و آمریکا است.
  • ما از این مسیری که حرکت کردیم اگر چیزهایی را از دست دهیم چیزهای بیشتری هم کسب می‌کنیم. ما باید بتوانیم منافعمان را با حفظ اصول و شخصیتمان تامین کنیم اگر ارزش‌ها و منافعمان در تعارض با آمریکا است باید دفاع از تعارض با آمریکا کنیم. امروز منافع باید حرف اول را بزنند نه ارتباطات. این اشتباه نشود یک موقع باید ما با یک کشوری کلا گارد داشته باشیم و اگر گاردمان را باز کنیم منافعمان را از دست می‌دهیم. این گونه نیست که کسی یک فرمول قطعی طراحی کند که منافع جمهوری اسلامی با گارد باز شدن مذاکره و ایجاد ارتباط با آمریکا است. ما باید بگوییم که منافع ما چی هست با چه نوع مذاکره و ایجاد ارتباط با آمریکا تامین خواهد شد.
  • بسیاری این بررسی و کالبدشکافی را جدی تعبیر نمی‌کنند و براساس یک تصویر کلی که آمریکا یک ابرقدرت است و باید با آن ارتباط برقرار کرد و این رابطه در جهت ایجاد منافع ما است، عمل می‌کنند. شاید این گونه هم باشد؛ اما من می‌خواهم این را بگویم که این مساله باید به درستی حلاجی شود تا تصمیمی گرفته شود که منافع نظام را تامین کند.
     
  • درخصوص طرح سوال از رییس‌جمهور، اکنون وقتی نمایندگان می‌خواهند از رییس‌جمهور سوال ‌کنند، برخی می‌گویند: التهاب می‌شود. اینها وظایف قانونی است که باید انجام شود. آقای زارعی در تلویزیون آمده بود، می‌گفت مردم به ما می‌گویند اگر سوال بپرسید التهاب می‌شود. بعدا در نظر سنجی در آمد که 80درصد مردم می‌گویند سوال کنید.
  • آستانه تحملمان را آن قدر پایین آورده‌اند که نه کسی می‌تواند سوال بپرسد و نه دادگاه کسی را احضار کند. من دو سال طول کشید تا از پرونده‌هایی که دولت متهمم کرده بود، تبرئه شدم. به آقای محسنی اژه‌ای هم گفتم چرا این طوری بحث تبرئه من را مطرح کردی و باید می‌گفتی این موضوع دو سال و نیم پیش مطرح شده دو سال طول کشید و 4ماه پیش گفتند اتهام به پورمحمدی وارد نیست. این گونه نبوده که من بروم پیش قاضی بگویم من قاضی تو هم قاضی به تبرئه من رای بده. به فضای انتخاباتی که نزدیک می‌شویم تخریب‌ها تشدید خواهد شد. ما رکورددار در جذب بدی‌های دیگران هستیم و ما تنها بخش بدی را انتخاب می‌کنیم. اتاق جنگ یعنی تخریب.
  • چون با کسانی که پایه بدی را می‌گذارند برخورد نمی‌شود بقیه هم یاد می‌گیرند.
     
  • دولت آقای خاتمی، پایه‌گذار این نوع انتخابات تخریبی است. چون آن‌ها دوستان و همکاران ما در وزارت اطلاعات بودند که استاد جنگ روانی بودند و رفتند در ستاد آقای خاتمی و آقای ناطق نوری را پایین آوردند. در نظر سنجی نزدیک اسفند سال 75 آقای ناطق نوری 70 درصد رای داشت و آقای خاتمی 28 درصد، یک دفعه کاملا شیب برگشت به سمت آقای خاتمی، البته کمی از آن هم به خاطر عملکرد بد اطرافیان آقای ناطق بود. ولی بخش اعظمی از آن به خاطر شیوه تبلیغاتی و به خصوص تخریبی اطرافیان آقای خاتمی بود.
  • دوستان مجلس ششم می‌خواستند با تبلیغات و فضاسازی به قول خودشان اصلاحات را ایجاد کنند. اصلاحات که با تخریب و تبلیغ ایجاد نمی‌شود.
  • محبوبیت آقای مشایی بالا نیست.
  • خود آقای احمدی نژاد در میان طبقات پایین جامعه محبوب است. اما الان با این شرایط اقتصادی محبوبیتش رو به افول است و به دلیل تورم و گرانی که ایجاد شد در حال از دست دادن پایگاه اجتماعی‌اش است؛ اما در مورد آقای مشایی از این جهت که حرف‌هایی می‌زند که مردم می‌پسندند، این پایگاه برایش ایجاد خواهد شد. اما آقای مشایی بین کسانی پایگاه دارد که در آن حوزه آدم‌های قوی‌تر از مشایی هستند.

اکنون حامیان دولت مدعی هستند که بالای 51 درصد محبوبیت دارند و روزنامه ایران هم این نظرسنجی‌ها را منتشر کرده است. نظر شما درباره این نظرسنجی‌ها چیست؟
اگر فضای سیاسی ملتهب نبود، حتما این نظرسنجی‌ها را منتشر می‌کردیم؛ چرا که معتقدم انتشارشان مفید است. اما می‌ترسیم برداشت‌های سیاسی شود؛ اما در نظرسنجی‌هایی که انجام شده است همچنان آقای احمدی نژاد را روی 35-30 درصد محبوبیت نشان می‌دهد. آنهایی که 50-40 درصد می‌گویند چندان نظرسنجی‌هایشان حقیقت ندارد. اگر در شرایط کنونی خود آقای احمدی نژاد مجاز به کاندیداتوری بود، 30 درصد محبوبیت داشت.
چرا این نظرسنجی‌هایتان را منتشر نمی‌کنید؟
به جرات که نگفته‌اند این مطلب را! بلکه در نظرگیری‌هایی که انجام می‌دهند. خود دولت هم که نه، بلکه آقای احمدی نژاد این محبوبیت را دارد. ما خودمان الان واحد نظرسنجی اداری داریم و روی موضوعات اداری نظر سنجی می‌کنیم. مثلا آخرین نظر سنجیمان درباره مسکن مهر، بهداشت و درمان و ثبت اسناد بود.

ممکن است مشایی مجال حضور پیدا نکند؟
اینقدر آدم شناخته شده داریم که به حرف‌هایشان ملتزم هستند و آلودگی اقتصادی هم ندارند و می‌توانند رای بیشتری جذب کنند.
مثلا چه کسانی؟
مثلا اصلاح طلبان یا تیپ‌هایی با گرایش‌های کارگزاران یا اصولگرایانی با کمی مزاج‌های روشنفکری که بخش زیادی از این آرا را می‌برند.
برخی می‌گویند در اردوگاه اصلاح‌طلبان اگر آقای خاتمی نباشد فرد دیگری نمی‌تواند رای بیاورد.
شما دارید رای برنده را می‌گویید که بیاید بزند و ببرد. اگراینجوری است بگوییم آقای‌هاشمی هم بیاید. 
به نظرتان آقای‌هاشمی چقدر محبوبیت دارد؟
نمی‌دانم! البته نسبت به گذشته بهتر شده است اما فکر نمی‌کنم به 30درصد برسد.
قبلا گفته‌ام که این سنتی که گذاشته‌اند در بخشی از کشورها کسانی که به ریاست‌جمهوری می‌رسند، دیگر حق بازگشت به انتخابات را ندارند بسیار خوب هست. این چیز بدی است که مثلا یک آقایی مثل آقای‌هاشمی رییس‌جمهور می‌شود، فرمانده جنگ بوده، رییس مجلس بوده، بعد رییس مجمع تشخیص مصلحت شده، چه کسی با ایشان می‌تواند مقابله کند؟ غیر از تخریب هیچ راه دیگری وجود ندارد که بتوانیم با ایشان رقابت کنیم. یعنی در یک مبادله مثبت تا مادام العمر بالا می‌رود. یعنی آقای‌هاشمی دو دوره رییس‌جمهور می‌شود بعد یک دوره دست شاگردش می‌دهد و باز دوباره خودش می‌آید. چطور می‌شود که احمدی‌نژاد ناشناخته از پس آقای‌هاشمی با آن سابقه عظیم برمی‌آید. در چین آدمی که ده سال رییس‌جمهور شده دیگر مگر از قدرت پایین می‌آید و الان دولت را دست شاگرد چهارمش دادند و سه نسل هست که دارند می‌چرخانند.
حالا ما هر روز آقای خاتمی را تحریک می‌کنیم که با آقای‌هاشمی وارد انتخابات شوید. این کار درستی نیست. الان هم که من این را بگویم می‌گویند چون پورمحمدی می‌خواهد رقیب شود می‌خواهد بزرگ‌تر‌ها را کنار بگذارد. خوب است بگویم که 8 سال پیش که آقای‌هاشمی به عنوان رقیب آمد از ایشان خواهش کردم که کاندیدا نشوند. گفتم شاگردان و نیروهایی را که تربیت کردید بالغ کنید و بگذارید وارد میدان شوند، این‌گونه بلوغ سیاسی را در کشور نهادینه کنید.
به نظرتان گزینه دولت فعلی کیست؟ آیا آقای مشایی از سوی شورای نگهبان تایید می‌شود؟
با آنچه گفته شد نه. همان موقع هم که بحث بود که مشایی در مجلس نهم کاندید شود و رییس مجلس شود بهشان پیغام داده بودند که تایید نمی‌شود.
آقای ثمره‌هاشمی چطور؟
او اگر کاندیدا شود، احتمالا تایید می‌شود.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داد US ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    محبوبيت مشايي خيلي هم بالاست اقا.
    • بدون نام UA ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      دوست عزیز میشه بگی چرا فکر میکنی مشایی خوبه؟مگر دولتی که همین آقای مشایی خیلی روش نفوذ داره دلار رو نکرده سه هزار تومان وکشور رو به این روز انداخته؟حالا چون چون چهارتا موضع سیاسی فرهنگی که تازه معلوم نیست چقدر صادقانه باشه گرفته باید نتیجه روشن عملکرد اقتصادیشو رها کنیم بچسبیم به چهارتاموضع که معلوم نیست چقدر اصیله؟
    • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      درود بر مشائي وطن پرست
    • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      56 9
      مثبت دادم نه واسه مشایی .واسه اینکه هروقت منافعتون باشه یکی را خراب میکنید خاتمی مشایی ....
    • بدون نام CA ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      11 3
      میخواستم در رد مشایی چیزی بنویسم اما با توجه به این شبهای عزیز دلم نیامد چون من که شاهد اعمال مشایی نبودم این چیزهایی هم که به مشایی بسته میشه از کانال همین اقایان است مثل چیزهایی که به هاشمی و خاتمی ...میبندند پس بهتر است عاقبت خودم را برای دنیای این بازیگران خراب نکنم: یا حسین
  • بدون نام DE ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    23 15
    مرد در سايه آنها هاشمي ثمره هست . خط فكري و بيشتر برنامه ريزي از طرف اوست .او هيچگاه سمت مهم رسمي نمي گيرد . قطعا او براي انتخابات مي آيد .
  • amir IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    28 2
    کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من دولتمردان بزرگوار بجای اینکه این مسائل را مطرح کنید بفکر تمام اقشار جامعه بخصوص جوانان باشید و برای سعادت این ملت تلاش نمایید
  • شهروند IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    34 3
    یک سوال، این مباحث چه ارتباطی با سمت ریس بازرسی کل کشور دارد آیا ایشان در وقت اداری این صحبتها را میکنند چون وقت ایشان باید کلا در ارتباط با بحث کاریشان باشد و حقوقی که دریافت میکنند در ارتباط با کارشان باشد ، مگر مملکت وزارت امور خارجه و داخله ندارد .
  • ضیاء UA ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    رای من اول خاتمی.اگر نیامد هاشمی.فقط
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    رای اول و آخر من سید محمد خاتمی است هرچند ترجیح میدهم کاندید نشوند چون دلم نمیخواهد مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ای که دولت فعلی به وجود آورده به پای ایشون نوشته بشه و وجهه شون خراب اسیب برسه
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    بالاخره یک نفر حقیقت را گفت که آقای خاتمی رای برنده را دارد.
  • نادر GB ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    146 3
    تایید نشدن به چه دلیل هست؟ اینا دیگه دارن شورش در میارن
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    دلم تنگ شده برای دوران اصلاحات برای گوشت کیلو 4000تومن برای خونه ی متری 500000تومن برای عروسی های اون موقع یادش بخیر چقدر عروسی میرفتیم سن ازدواج اینقدر بالا نبود جوونا ازپس هزینه های زندگی مشترک بر میومدن آره دلم تنگه برای امیدی که اون موقع بود و الان نیست
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    درود بر خاتمي
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    خاتمی تنها فرد قابل احترام در ایران و عرصه بین الملل است.و هیچ نقطه تاریکی در کارنامه زندگیش نیست.که اگربود تا به حال 1000 برابر ش جار میزدید.به نظر اکثریت مردم احترام بگذارید.ممنون
  • علی قائم IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    42 15
    آقای داد تحویل بگیر!!!!!!هاشمی الان از همه محبوب تره،شک نکن!
  • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    مشایی یک ایرانی واقعی و روشنفکر است درود بر مشایی
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    فقط خــــــــــــــــــــــــــــــاتمی !
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    31 0
    معني تخريب رو هم فهميديم!!!
  • شهاب IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    3 40
    شما هم بیاین تایید میشین. رای بالایی هم میارین.
  • بنده خدا IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    40 2
    محضر مبارک جناب آقای پورمحمدی بنده در سال 76 رای اولی بودم. فضا هم مثل الان بسته نبود. آنچه که می دیدم و می شنیدم فقط تخریب آقای خاتمی بود. یادم نمی رود ، در مراسم عزاداری سالار شهیدان در آن سال که نزدیک ایام انتخابات نیز بود ، در روزهای آخر عزاداری ، به ناگاه جهت مراسم به سمت مسایل سیاسی و تخریب آقای خاتمی برگشت. مردم واقعا ناراحت بودند . با این همه ، بنده شخصا به خاطر اعتقادی که اصولگرایان داشتم به آقای ناطق رای دادم اما حرف شما را که پیروزی آقای خاتمی در اثر تخریب آقای ناطق بود را قبول ندارم. مردم نیازمند حرف جدیدی بودن و آقای ناطق هیچ نویدی در رابطه با حرف جدید نداشتند. در انتخابات سال آینده ، مردم دنبال ثبات هستند. نه حرف جدید. ک
  • احمد IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    61 2
    سلام ،یکی نیست به این بابا یادآوری کنه که در جریان انتخابات سال 1376 بین آقایان خاتمی و ناطق هنوز دولت آقای خاتمی تشکیل نشده بود که بخواهد پایه گذار انتخابات تخریبی باشه اون موقع هنوز دولت آقای هاشمی روی کار بود و آقای بشارتی وزیر کشور،درسته که آقای خاتمی رقیب قدر و پر رایی اه ولی نباید هرکس و به هر صورتی او را تخریب کنه.
  • یک زن! IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    48 7
    مشایی چون محبوب نیست، رد صلاحیت می شود! :)
  • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    82 4
    یقینا در خصوص گروه آقای خاتمی خارج از انصاف صحبت شده وصحبت می کنید!
  • عارف IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    75 19
    اگر مشائی محبوبیت ندارد پس اجازه بدهید کاندیدا شود بعد مردم آن را پس بزنند. ولی شما می ترسید از آنچه خود می دانید
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    57 30
    فقط در یک حالت انتخابات آینده مشارکت بالایی دارد. رقابت خاتمی - مشایی من یک بار سال 80 به خاتمی رای دادم. این بار به اسفندیار رای می دم. البته کرباسچی و نجفی هم اگر بیان هستم!
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    63 56
    فقط خاتمی ... خاتمی کاندیدا شود هیچ کدام این آقایان مجالی ندارند ... خودشان بارها اعتراف کرده اند/
  • بدون نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    10 2
    اون موقع که خاتمی بود هم همش میگفتن گرونی بدبختی همه ما ایرانی ها خوشبختیم فقط از ترس چشم خوردن میگیم بدبختیم
  • بدون نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    24 7
    رای من فقط خاتمی
  • مرصاد IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    5 0
    سلام بر شما آزاد مردمان.اگر دین ندارید لااقل آزاده مرد باشید،چشم وگوشتان را باز کنید
  • ارمان IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    16 3
    ای سید بزرگوار . دوستت داریم . خاتمی عزیز و دوس داشتنی . ادب نجابت . بزرگواری صبر . وزین بود . محترم بودن . اب شخصیت بودن . با ابرو بودن . با اصل ونسب بودن . با تجربه بودن . فرزند صالح امام . و از همه مهم تر تا کید میکنم از همه مهمتر اینکه حسین شریعتمداری دشمن خاتمی عزیز است . با عث میشه خاتمی رای بیاره . سید بزرگوار هر روز برای سلامتی شما از پیر زن ساده و پیر مردهای که سواد خواندن و نوشتن ندارن تا روستاییهای عزیز و دانشجوی و اسناد باسواد کارگر و حتی جانبازان عاشق خاتمی هستن .
  • مینو IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    31 1
    جناب پور محمدی هم از الان که هیچ کاندیدایی مشخص نیست قصد دارند با تخریب خاتمی اقدام به جمع اوری رای کنند . یادمان باشد که اگر این آقایان کاندیدا شدند به پورمحمدی رای ندهیم!