اخضر براهیمی، نمایندۀ سازمان ملل در بحران سوریه پیشنهاد جدیدی را برای حل بحران در این کشور ارائه کرد که تشکیل دولت انتقالی و ورود مصر از جمله بندهای آنست.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، اخضر براهیمی، نمایندۀ سازمان ملل در بحران سوریه پیشنهاد خود را پنجشنبه آینده به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد. پیشنهاد جدید براهیمی از این قرار است که یک دولت انتقالی ملی تا زمان برگزاری انتخابات در سال 2014 تشکیل شود. در متن ارائه شده از سوی براهیمی آمده است:" دولت ملی انتقالی از اختیارات کامل اجرایی اعم از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با نظارت سازمان ملل برای ادارۀ سوریه تا زمان برگزاری انتخابات در سال 2014 برخوردار خواهد بود. یکی از نزدیکان براهیمی در این باره می گوید: انتخابات مذکور که شامل انتخابات شوراهای شهر نیز می شود، تنها یک بار برگزار خواهد شد.
دولت انتقالی وظیفه دارد همۀ اعضای اپوزیسیون به همراه مقامات رژیم فعلی-که در سرکوب شرکت نداشته اند- را به دور هم جمع کند. تا آن تاریخ ریاست جمهوری بشار اسد نیز به پایان می رسد، اما تا آن زمان وی تنها یک "نقش نمایندگی" را حفظ خواهد کرد. پیش بینی می شود که روسها نیز با این طرحِ براهیمی مخالفتی نداشته باشند. براهیمی، پیرامون آیندۀ سیاسی بشار اسد و یا حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری 2014 برای پیشگیری از به وجود آمدن هر شبهه ای، توضیحی در این باره ارائه نداد. وی در این باره گفته است: تا به این لحظه اطرافیان بشار اسد، هر پیشنهادی پیرامون حضور سیاسی وی را رد کرده اند.
اما برخی منابع اعلام کرده اند که در گفتگوهایی که بشار اسد با ژنرال رابرت مود، نمایندۀ سابق سازمان ملل در دمشق داشت، بشار اسد اعلام کرده بود که مخالفتی با رفتن ندارد به شرط آنکه سوریه دستخوش هرج و مرج نشود. هفتۀ پیش نیز دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان، پیشنهاد کرده بود اگر رفتن بشار اسد، جنگ خونین در سوریه را تمام می کند، با تضمین امنیت، وی از قدرت کناره گیری کند. یکی از نزدیکان براهیمی می گوید: آیندۀ طرح براهیمی تا اندازۀ زیادی به مخالفان بستگی دارد.
مصر باز هم میانجی می شود
با توجه به موفقیت میانجی گری مصر در حل بحران غزه، براهیمی موافقت کرده است که برای بحران سوریه نیز مصر به عنوان میانجی وارد عمل شود. معاون براهیمی در این باره می گوید: براهیمی قصد دارد مرسی را متقاعد کند که بر اخوان المسلمین سوریه- که در حال حاضر در شورای ائتلافی بیشترین قدرت را در دست دارند- فشار بیشتری بیاورد تا آنها طرح براهیمی را بپذیرند. به اعتقاد وی اخوان المسلمین مصر تنها قدرتی است که می تواند دوستان سوری خود را به سمت حل بحران سوق دهد.


49263

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    12 0
    این یکی طرحش هم به درد خودش میخوره
  • بدون نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    6 3
    به شرطی که بعد از 2014 بشار محاکمه بشه قابل منطقی به نظر میرسه . البته تندروهای اون طرف هم باید محاکمه بشند.