نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، بر لزوم توجه به نظرات کشورهای غیر عضو شورای امنیت بویژه کشورهائی که منافع آنها بطور مستقیم تحت تاثیر تصمیمات این شورا قرار می گیرد، تاکید کرد .

محمد خزاعی رئیس گروه کشورهای غیر متعهد با اشاره به محورهای مورد بحث اجلاس سران این جنبش در تهران تاکید کرد : در اجلاس تهران ارتباط بین اصلاحات در شورای امنیت و بهبود روشهای کاری آن مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: سران حکومتها و دولتهای عضو عدم تعهد بر نیاز دولتهای عضو سازمان ملل بر احترام به نوع کارکرد ارگانهای مختلف سازمان ملل بویژه مجمع عمومی تاکید کرده و حفظ تعادل بین این ارگانها در چارچوب مقررات منشور ملل متحد را خواستار شدند.
اهم صحبت‌های سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل را به نقل از مهر بخوانید؛
• یکی از توصیه های جنبش عدم تعهد در مورد شورای امنیت آن است که این شورا باید از توسل به بند هفتم منشور ملل متحد به عنوان ابزاری برای برخورد با موضوعات خودداری کرده و بجای آن بایستی از بندهای دیگر در فصول مرتبط منشور ملل متحد از جمله بندهای ششم و هشتم استفاده کند.

• باید به کشورهای غیر عضو شورای امنیت که بحثهای این شورا با انها مرتبط است ، این فرصت داده شود که مواضع و دیدگاههای خود را در جلسات عمومی شورای امنیت بیان کنند و ملاحظات و دیدگاههای بیان شده توسط کشورهای غیر عضو شورای امنیت در جلسات مختلف این شورا بایستی در نتایج این بحثها مورد توجه قرار گیرد و در گزارش سالانه شورای امنیت منعکس شود.

• برای افزایش شفافیت در کار شورای امنیت و ایجاد تعادل در رویکرد و تعامل این شورا با کشورهای غیر عضو و بهبود کار امدی روشهای کاری آن ، شورای امنیت بایستی باجدیت کاستی های خود را بر طرف نموده و مقررات مربوطه در منشور ملل متحد و قطعنامه هائی که روابط بین مجمع عمومی و دیگر ارگانهای سازمان ملل را روشن نموده ،مورد توجه قرار دهد .

• شفافیت ،پاسخگوئی و انسجام از جمله عناصر کلیدی است که شورای امنیت باید در همه فعالیتها ،رویکردها و رویه های خود مورد توجه قرار دهد و هر تلاشی در خصوص شورای امنیت باید در جهت دموکراتیک تر شدن ، در برگرفتن تعداد بیشتری از کشورها و پاسخگوئی باشد و در این چارچوب شورای امنیت می تواند بطور موثر تر و کار آمد تر وظایف پیچیده خود را در حفظ صلح وامنیت بین المللی انجام دهد .
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =