زهرا خدایی: امروز شصت و پنجمین سالگرد تصویب طرحی است که در آن فلسطین به سه قسمت تقسیم شد.

29 نوامبر 1947 طی قطعنامۀ 181 مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطین به سه قسمت، یهودی نشین، فلسطینی نشین و در نهایت قسمتی تحت کنترل نیروهای سازمان ملل تقسیم شد. این طرح توسط طرفین دعوی مورد پذیرش قرار گرفت، اما از سوی رهبران جهان عرب محکوم شد که بعدها جنگ میان اعراب و اسراییل را رقم زد.
امروز 29 نوامبر 2012 است و محمود عباس به سازمان ملل می رود تا طرح عضویت(ناظری) فلسطین را در حضور اعضای این نهاد بین المللی مطرح کند. فلسطین تاکنون رأی موافق 130 عضو سازمان ملل برای عضویت خود را بدست آورده است و نکتۀ قابل توجه اینست که در میان کشورهای اروپایی، فرانسه اولین کشوری است که از عضویت فلسطینیان حمایت و به گفتۀ وزیر خارجه این کشور قرار است در رأی گیری سازمان ملل به این طرح رأی مثبت بدهد.
اما سوال اصلی اینجاست که مزایای الحاق فلسطین به سازمان ملل به عنوان عضو ناظر چیست؟ حسین رویوران کارشناس خاورمیانه در پاسخ به این سوال می گوید: فلسطین بعد از شناسایی به صورت کشوری مستقل درمی آید که می تواند از حقوق کشورهای مستقل برخودار باشد و می تواند به دادگاههای بین المللی کیفری سازمان ملل بیاید و از حضور اسراییل در مناطق اشغالی 1967 شکایت کند و این دعوی را مطرح کند که اسراییل از این مناطق عقب نشینی نمی کند و دادگاه باید رأی قطعی بدهد و براساس آن رأی، شورای امنیت باید تصمیم گیری کند.
رویوران در ادامه می افزاید: در مورد اسرای زندانیان فلسطینی نیز هم اکنون اسراییل براین اساس که آنها تروریست هستند، آنها را محکوم کرده، در حالیکه زندانیان یک کشورِ تحت اشغال، زندانیان سیاسی شمرده می شوند و براساس کنوانسیون چهارگانۀ ژنو باید با آنها رفتار شود. در صورت پذیرش فلسطین به عنوان عضو ناظر همۀ شرایط نسبت به گذشته تغییر می کند و دولت فلسطینی می تواند در ابعاد حقوقی اسراییل پی در پی دچار مشکل کند.
هرچند عضویت ناظری برای فلسطین در مقابل انبوهی از مطالبات سرکوب شدۀ ملتی که بیش از 6 دهه آوارگی، تنش و بی خانمانی را تجربه کرده اند، روزنۀ کم سویی است، اما شاید همین روزنۀ کوچک نوید دهندۀ روزهای روشنی باشد که در آینده برای فلسطین و فلسطینیان آرامش و امنیت نسبی را به ارمغان بیاورد. از این رو رأی اعضای حاضر در سازمان ملل به خصوص کشورهایی که تاکنون بر طبل اسراییل کوفته اند و تنها در محکومیت اقدامات جنایت کارانۀ رژیم صهیونیستی به لفاظی بسنده کرده اند، بسیار سرنوشت ساز خواهد بود. اقدام دولت فرانسه در میان کشورهای اروپایی می تواند راه را برای سایر اعضای پرنفوذ در سازمان ملل بگشاید. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ لزاکو، با تلاشهای فرانسه، اسپانیا نیز قرار است به عضویت فلسطین رأی مثبت بدهد. اتریش، ایرلند، پرتغال، لوکوزامبورگ و دانمارک، نروژ و مالت نیز خواهان تشکیل دولت فلسطینی هستند اما آلمانها اعلام کرده اند که به عضویت فلسطین در سازمان ملل رأی مثبت نمی دهند و منتظر نظر انگلستان خواهند ماند.
فلسطین برای تصویب عضویت خود به 193 رأی نیاز داد که تاکنون 130 کشور به آن رأی مثبت داده اند. رأی مذکور هرچند سمبلیک و توان چانه زنی دولت ضعیف فلسطین را افزایش خواهد داد، اما در کنار آن، موفقیت مهمی برای محمود عباس است که طی ماههای اخیر متأثر از تحولات منطقه از جمله قدرت گرفتن اخوان المسلمین و حماس نقشی حاشیه ای یافته و می تواند بار دیگر نقش تشکیلات خودگردان را پررنگ تر کند. به خصوص آنکه در جنگ 8 روزۀ اخیر میان حماس و رژیم صهیونیستی، موقعیت جنبش مقاومت نیز ارتقاء یافته و بسیاری از بازیگران منطقه ای و بین المللی به صراحت بر این واقعیت صحه می نهند که دیگر نمی توان نقش مقاومت را در معادلۀ فلسطین نادیده گرفت.

 26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =