سرانجام هر 234 بند پیش نویس قانون اساسی جدید مصر به تصویب رسید و امروز جمعه به دست محمد مرسی رئیس جمهور این کشور می رسد تا دستور همه پرسی درباره آن را صادر کند.

به گزارش خبرآنلاین تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید مصر که با عجله و شتابی مثال زدنی روز چهارشنبه صبح به پایان رسیده بود وارد مرحله تصویب شد و اعضای مجلسس موسسان تقریبا همه پنجشبه را به این کار مشغول بودند.

سرانجام لایحه قانون اساسی این کشور به طور کامل و بند بند  تصویب شد و برای تایید از سوی رئیس جمهور به محمد مرسی تحویل داده اشت.

محمد مرسی پس از تایید متن  قانون اساسی جدید تا 15 روز فرصت دارد که آن را به همه پرسی عمومی بگذارد.

اصول شریعت اسلامی  منبع اصلی قوانین مصر است.

با این همه به گزارش شبکه خبری یویور نیوز مخالفان به نشانه اعتراض در میدان التحریر مستقر شده  و قرار است امروز جمعه یکی از بزرگترین تظاهرات های خود علیه مرسی را برگذار کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت:  اعضای کمیسیون تدوین قانون اساسی مصر که اکثریت آن را اسلام‌خواهان در دست دارند، به دویست و سی و چهار بند قانون اساسی رأی موافق دادند. روند تصویب بندهای پیش نویس قانون اساسی جدید مصر از بعد از ظهر پنجشنبه آغاز شد و همه شب ادامه داشت. این قانون اساسی، جایگزین قانون اساسی قبلی می شود که پس از سقوط حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر لغو شد.
اعتراض احمد شفیق

در همین حال احمد شفیق رقیب اصلی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر  به شدت از محمد مرسی و قانون اساسی جدید این کشور انتقاد کرد.

به گزارش واحدمرکزی خبر و به نقل از اسکای نیوز عربی ، احمد شفیق رقیب پیشین انتخاباتی محمد مرسی رئیس جمهور مصر، در تماس با این شبکه ضمن انتقاد از قانون اساسی جدید مصر ابراز امیدواری کرد مردم مصر با دقت تمام قانون اساسی جدید مصر را بررسی و درباره رای دادن یا رای ندادن به آن تصمیم بگیرند. شفیق در عین حال تاکید کرد قانون اساسی جدید، آزادی سیاسی و مدنی را که مردم مصر برای به دست آوردن آن به خیابانها ریختند از آنها سلب می کند. احمد شفیق خطاب به مردم مصر گفت این حکومت شایسته مردم مصر نیست زیرا به مردم اهانت می کند و احترامی برای آنان قائل نیست، این دولت به سخن مردم گوش نمی دهد در حالی که میلیونها نفر از مردم مصر در خیابانها برضد آن تظاهرات می کنند، این دولت از ما می خواهد به قانونی رای دهیم که اختیارات شاهانه به مرسی می دهد و این در حالی است که وی به سخن هیچ کس مگر اطرافیان و همفکران خود گوش نمی دهد، محمد مرسی استقلال قوه قضائیه را از بین برده و آزادی مطبوعات را زیر پا گذاشته است، این حکومت بین زن و مرد تفاوت قائل می شود و آرزوهای کارگران و کشاورزان را بر باد می دهد، خود را بالاتر از الازهر می داند و به سخن کلیسا گوش نمی دهد، محمد مرسی جایگاه احزاب را انکار می کند و در پی پیاده کردن قانون برای تسویه حسابهای شخصی است ، من از شما می خواهم که از هر طریق ممکن اما به صورت مسالمت آمیز، از مصر دفاع کنید.
 

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =