واحد مرکزی خبر:

رئیس جمهور اسبق آمریکا بطور ضمنی دولت این کشور را به نقض حقوق بشر متهم کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی ، جیمی کارتر در گفتگو با این شبکه گفت « دولت آمریکا حقوق خصوصی شهروندان را نیز نقض می کند. اکنون در آمریکا قوانینی به تصویب رسیده است که بر اساس آن استراق سمع مجاز شمرده می شود اما وقتی من رئیس جمهور بودم ، قانونی به تصویب رسیده بود که این کار باید با دستور قاضی و تنها با به خطر افتادن امنیت ملی باید صورت می گرفت. اکنون این اقدام در سراسر آمریکا صورت می گیرد.»
کارتر افزود « به نظر من آمریکا باید بر اساس قوانین بیانیه حقوق بشر عمل کند. در بیانیه جهانی حقوق بشر سی بند قرار داده شده است که به نظر من آمریکا از این سی بند ، حدود ده بند آن را نقض می کند. البته وضعیت دیگر کشورها نیز به همین صورت است اما من فقط به کشور خودم کار دارم.»
کارتر همچنین به تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و افزود « تمام روسای جمهور آمریکا و نخست وزیران اسرائیل قبل از بنیامین نتانیاهو بر راه حل دو کشور بعنوان تنها راه برقراری صلح در منطقه تاکید داشتند. راه حل دو کشور هم به مفهوم آن است که اسرائیل باید به استثنای برخی مناطق ، براساس مرزهای سال هزار و نهصدو شصت و هفت از خاک فلسطین عقب نشینی کند و به فلسطینیان اجازه دهد در کنار اسرائیل کشور خود را تشکیل دهند و در صلح زندگی کنند. اما نتانیاهو توافقی را که در تمام جهان به رسمیت شناخته شده است ، نقض کرد. چون ، اول اینکه وی تصمیم گرفت تا جایی که می تواند خاک فلسطین را اشغال کند و این روند بطور غیر قانونی هر هفته ادامه دارد. اسرایئلیها خانه های مسکونی را توقیف می کنند و آنهایی را هم که نمیتوانند توقیف کنند ، تخریب می کنند. بعد ساکنان شهرک ها را برای اشغال مناطق مورد نظر راهی خاک فلسطین می کنند.
دوم اینکه نتانیاهو اعلام کرد قصد دارد در آینده تسلط منطقه رودخانه اردن تا دریای مدیترانه را بدست گیرد و این یعنی اینکه فلسطینان هرگز قادر نخواهند بود منطقه ای را در اختیار داشته باشند. نکته سوم اینکه نتانیاهو برای اولین بار اعلام کرد اسرائیل اعراب را یک کشور یهودی در نظر میگیرد این درحالی است که حتی در خاک اسرائیل ، بیست و پنج درصد غیر یهود وجود دارد. وقتی حماس و فتح با میانجیگری مصر در آستانه صلح قرار گرفتند ، نتانیاهو و آمریکا از مواضع خود عقب نشینی کردند و از آشتی میان این دو جلوگیری کردند که به نظر من این مسئله بسیار حائز اهمیت بود. برای اولین بار نتانیاهو و آویگدور لیبرمن همسو با یکدیگر معتقدند اسرائیل هر بخشی از خاک فلسطین را که بخواهد می تواند اشغال کند. این اولین بار در تاریخ است که نخست وزیر فلسطین و رئیس جمهور آمریکا در خصوص اهداف در خاومیانه با یکدیگر اختلاف پیدا کردند.
مشکلی که در خاورمیانه و دیگر مناطق وجود دارد این است که طرفهای درگیر تمایلی به حل اختلاف موجود ندارند. تاکنون نتانیاهو تمایلی به این کار نشان نداده است. وی هرگز از خود تمایلی برای توقف ساخت شهرک ها نشان نداد تا با فلسطینان به مذاکرات صلح ادامه دهد. امیدوارم اوباما در دومین دور ریاست جمهوری بطور جدی فلسطینیها و اسرائیلی ها را ملزم کند همانند ایرلند اختلافات موجود را برطرف کنند.
کارتر در خصوص مقاله ای که در خصوص نقض حقوق بشر در آمریکا به تحریر در آورده بود گفت « مهمترین مسئله ای که در این مقاله مطرح کردم در خصوص واکنش به حادثه حملات یازده سپتامبر که تروریستها منجر به کشته شدن بیش از سه هزار آمریکایی و تخریب دو ساختمان و حمله به ساختمان وزارت دفاع آمریکا شدند. آمریکایی ها برای جلوگیری از حملات مشابه اقدامات اشتباهاتی مرتکب شدند. من تنها کسی هستم که مخالف حمله مردم با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بودم و میدانم خیلی از آمریکایی ها با من مخالفند. اما به نظر من با حمله هواپیماهای بدون سرنشین به افراد مظنون به فعالیت های تروریستی که هنوز جرم آنها به اثبات نرسیده است ، اوضاع به جای آنکه بهتر شود ، بدتر خواهد شد. بعلاوه ، حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا حتی گاهی اوقات منجر به مرگ زنان و کودکان در مراسم عروسی شده است. این اقدامات به جای اینکه باعث کشته شدن شماری از سرکردگان تروریست ها شود ، باعث پرورش تروریست های دیگری شده است.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    3 3
    متاسفانه از فرصت روی کار بودن اینگونه سیاست مداران بخوبی استفاده نکردیم و الآن داریم چوبش را می خوریم
  • علیا A1 ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    6 1
    عالی بود. ولی چرا این سیاستمدارا وقتی از صحنه ی سیاست دور میشند انقدر خوب میشند. خب میمیرین اگه از همون اول انقدر منطقی و خوب رفتار کنید؟
  • بدون نام US ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    4 2
    كارتر خيلي غلط كرده دهنشو باز ميكنه