دکتر رسول جعفریان در سفرنامه حج که به تازگی نوشته و برای اولین بار در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین منتشر کرده‌ است، درباره موضوعات مختلف، مطالب مفصلی نوشته‌ است.

به گزارش خبرآنلاین در زیر گزیده‌ای از این سفرنامه را آورده‌ایم:
در کتابفروشی چسبیده به بقیع در مسیر هتل به حرم، کتابی دیدم در رد بر کتاب آقای نجاح الطائی که درباره همراه پیامبر(ص) در غار نوشته و خواسته بگوید که ابوبکر همراه آن حضرت نبوده است. این کتابفروشی تابلویی با عنوان «کتابفروشی عقیده» دارد. در این اطراف، پارچه فروشی‌های چندی هست که تابلوشان فارسی است، اما این اولین بار است که مشاهده می شود کتابفروشی، اسم فارسی دارد. باید آثار فارسی هم داشته باشد. آقای مظاهری گفتند که کتاب «شرح حال» خود نوشت برقعی و کتاب «شاهراه اتحاد» قلمداران را در آنجا دیده‌اند. وقتی من جلوی آن ایستادم نوارهای سخنرانی به فارسی هم پخش می‌کرد. بنابرین می‌توان یقین کرد که هدفش، تبلیغات برای ایرانیان است که در آن مسیر رفت و آمد دارند.
***
امروز وقت ناهار بحث‌های مختلفی درباره سوریه و امریکا شد. یکی از دوستان با تجربه گفت: هر سوری که در اینجا باشد دولت سعودی ماهی پنج هزار دلار به وی می دهد مشروط بر آن که به ارتش آزاد سوریه بپیوندد. پول تحویل خانواده وی می شود. بسیاری از آنها به همین بهانه رفته‌اند پول را می گیرند و در سوریه خود را گم و گور می کنند.
***
عصری سری به دفتر نشریه زائر زدم. نشریه‌ای که سالهاست در ایام حج میان زائران توزیع می‌شود. در سالهای نخست یعنی از هفتاد به بعد افرادی مانند آقای سلیمی نمین و شریعتمداری و بسیاری دیگر آن را اداره می‌کردند. از این نشریه هر روز یک شماره منتشر شده و در میان کاروان‌ها توزیع می‌شود. بیشتر افراد آن را می‌خوانند چون هم اخبار گذشته هست و هم حال و هم آینده. همین طور در باره مدینه شناسی و حج و عرفان آن و مسائل دیگر مطالبی به چشم می‌خورد. امسال مانند دو سال گذشته مسؤولیت آن را آقای دکتر توکلی بر عهده دارد.
***
صحبت حکایت اتفاق بعد از ماجرای روز ششم ذی قعده سال 1366 شد. ماجرای آن شخصی که گفته بود خوب ... حجمان که باطل نمی شود؟ آقای عسکری خودش گفت که ما را دستگیر کرده در ساختمانی زندانی کرده بعد از ظهر تا شب نگه داشتند. من گفتم سنی هستم. رهایم کردند. رفتم بعثه و گفتم که عده‌ای آنجا زندانی هستند. ماجرای آن شخصی هم که نگران بوده و مرتب سوال می‌کرد با ما چه می‌کنند همانجا اتفاق افتاده بود. حجت الاسلام و المسلمین آقای عسکری 9 سال است که در مکه مستقر هستند و آشنای با وضع مدینه و مکه‌اند و عمده کار زیارت دوره افراد بعثه را ایشان انجام می‌دهد. ایشان در ایام سال هم منهای اواخر رمضان تا ذی قعده در مکه مقیم هستند. حضرتشان گفتند که اخیرا و از جمله امسال مأموران کنترل چی در گمرک ورودی، اجازه آمدن کتاب «آثار اسلامی مکه و مدینه» را نمی‌دهند. از علت آن سؤال شده بود، گفته بودند که نویسنده‌اش منحرف است!
***
آقای راشد یزدی به اتاق ما آمدند. امسال غالب سخنرانی‌هایی که با اجتماع چند کاروان در یک هتل می‌شود به عهده ایشان است. هم مطلب دارد و هم شیرین است. صحبت های مختلفی شد. گفتند که در سالی که «جهیمان» در مکه ادعای مهدویت کرد، من از مدینه عازم جده بودم. رادیوی سعودی یکسره می گفت که اینها مهدی نیستند. سال بعد آمدم. کتابی با نام الدرر فی احوال الثانی عشر چاپ شده بود که روایات مهدویت را آورده و گفته بود که با این مدعی مهدویت منطبق نیست. دو نسخه خریدم، یکی برای خودم و دیگری برای آقای صدوقی. سال بعد که آمدم دیگر نسخه‌ای از آن را نیافتم. به ایشان شرح دادم که بعد از آن ماجرا دهها کتاب در موضوع مهدویت نوشته شد و همه هم روشنگری در همان زمینه بود.
در راه که می‌آمدیم کسی گفت آقای موسوی نسب را در مسجد نبوی گرفته‌اند. آقای راشد می‌گفت گویا در مسجد النبی (ص) تفسیر می‌گفته است. حالا باید صبر کنیم ببینیم چه خبر خواهد شد.
دوستی گفت که چند جوان در مسجد الحرام روحانیون را اذیت کرده، آنها را هل می دهند و عمامه‌هاشان را می‌اندازند. کس دیگری تأیید کرد و گویا موردی بوده است. آقای عسکری گفتند که آقای موسوی نسب را هم آزاد کردند. گویا برای چند نفر از دوستانش جلسه‌ای در مسجد داشته، تفسیر می‌گفته است.

/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضایی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    1 0
    اخه خدا کی میخاد ریشه این فرزندان شیطان ، وهابیها ، رو از روی زمین بکنه ؟