به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی الزام دولت برای صادرکنندگان در اعلام چگونگی مصرف ارز حاصل از صادرات چتربازان را صادرکننده اصلی کالا کرد.

علیرضا حائری امروز در نشست خبری با بیان اینکه طبق بخشنامه اخیر گمرک، صادرکنندگان موظفند، اعلام کنند که ارز حاصل از صادرات را چگونه در کشور هزینه خواهند کرد، اظهار داشت: این مسئله باعث شده تا چتربازان، صادرکننده کالا باشند و از این طریق مبلغی از سوی صادرکنندگان به افراد دلال که فقط دارای یک کارت بازرگانی هستند، پرداخت می‌شود، تا محصول به نام آنها صادر شود.
وی توضیح داد: به این ترتیب هیچ کس نشانی و اطلاعات دقیقی از این افراد چتر‌باز ندارد و نمی‌تواند پیگیری کند که ارز حاصل از صادرات کجا هزینه شده است.
دبیر انجمن نساجی در ادامه اظهار داشت: طی سال‌های اخیر دو جراحی بزرگ در اقتصاد کشور اتفاق افتاد که یا نتیجه‌ای نداشت و یا در نهایت، بازگشت به عقب را تجربه کرد.
حائری ادامه داد: یکی از این جراحی‌ها تک‌نرخی شدن ارز در دهه 80 بود که باعث زیان بسیاری از واحدهای صنعتی شد.
وی تصریح کرد: هر چند این اتفاق باید عملی می‌شد، ولی تا امروز نرخ ارز همچنان به صورت دستوری توسط دولت تعیین می‌شود و علاوه بر این، ارز چندنرخی در کشور وجود دارد که رانت زیادی را برای عده‌ای ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور به یک نوع سرگیجه اقتصادی دچار شده است، گفت: حدود 37 بخشنامه مغایر و متضاد در بخش اقتصاد مصوب یا اجرایی شده که دلیل صدور چنین بخشنامه‌هایی، عدم به نتیجه رسیدن دو جراحی بزرگ اقتصادی در کشور است.
وی با تصویب غیرکارشناسی برخی بخشنامه‌ها، افزود: یکی از مسئولان دولتی که در تصمیم‌گیری‌ها نیز حضور دارد می‌گفت که هر روز صبح روزنامه‌ها را نگاه می‌کند، تا از صدور بخشنامه‌های جدید با خبر شود!
حائری در مورد ایجاد مرکز مبادلات ارزی نیز تصریح کرد: در زمان شکل‌گیری مرکز مبادلات ارزی قرار بود ارز از طریق سه منبع شامل شرکت‌های پتروشیمی، صندوق توسعه ملی و شرکت‌ نفت در این مرکز تزریق شود، اما این در حالی است که هنوز ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در این مرکز عرضه نشده است.
22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =