یکی از بندهای مطرح در اصلاحات جدیدی که مجلس می‌خواهد بر قانون انتخابات وارد کند بحث مجری انتخابات است.

سید صادق روحانی: مجری انتخابات در ایران وزارت کشور و در بیان صحیح‌تر دولت است. یکی از انتقاداتی که به قانون فعلی انتخابات وارد است همین مسئله است که انتخاب شونده در حقیقت مجری انتخابات نیز هست. اگرچه شورای نگهبان بر همه روند انتخابات نظارت می‌کند اما همواره این مسئله محل مناقشه بوده و یکی از انتقاداتی که در دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد همین مسئله بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هستند . طبق این قانون جدید که کلیاتش به تصویب رسیده است علاوه بر وزارت کشور نمایندگان قوه قضاییه، مجلس و برخی دستگاه‌های دیگر نیز به هیات اجرایی انتخابات افزوده شده‌اند تا جای انتقاد باقی نماند. در این میان بررسی تطبیقی نهاد‌های برگزار کننده انتخابات در سایر کشور‌ها هم می‌تواند مفید باشد. در ادامه جدول مقایسه‌ای نهادهای برگزار کننده انتخابات در کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه ، ترکیه و ایران آمده است. همچنین در این جدول ایران در دو وضعیت قانون فعلی و قانون اصلاح شده بررسی شده است:
نام کشور
فرانسه
آمریکا
آلمان
ترکیه
ایران( قانون فعلی)
ایران( متن اصلاح شده قانون انتخابات)
نهاد برگزار کننده انتخابات
شورای قانون اساسی وظیفه نظارتی شامل دریافت پرونده ها، انتشار لیست نامزدها، نظارت بر تطابق روند انتخابات با قوانین و اعلام نتایج انتخابات را بر عهده دارد.
الکترال کالج
نظام این کشور فدرال است. رئیس جمهور فدرال توسط رای مخفی (ورقه رای مخفی دارای اسامی چاپی کاندیداها) بدون بحث و مناقشه توسط هیئت فدرال آلمان که برای همین منظور دایر شده‌است انتخاب می‌شود.
مجلس نمایندگان
وزارت کشور مأمور اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری بوده و مسئول صحت جریان انتخابات است و بدین منظور می‌تواند مأمورانی جهت بازرسی و کنترل جریان انتخابات به طور ثابت و یا سیار به شهرستانها و بخشها و شعب ثبت نام و اخذ رأی اعزام دارد.
وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب اعضای ذیل اقدام می‌کند: 1. وزیر کشور (به عنوان رییس هیات) 2. یکی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی (با انتخاب رییس مجلس) 3. دادستان کل کشور 4. وزیر اطلاعات 5. تعداد هفت نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی به ترتیب مقرر در تبصره (1) ماده
 27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    2 0
    بدين شكل باز بهتره اي كاش نماينده احزاب هم وجود داشت