فارس نوشت:

محمدرضا سرشار نویسنده و رئیس انجمن قلم ایران که خود دبیر جایزه کتاب سال و زیرمجموعه‌های آن بوده و چندین دوره نیز هیات علمی و داور این جایزه بوده در یادداشتی  صریحا این تغییرات را غیرقانونی دانسته و معتقد است نتایج این دوره از جایزه باید ابطال شود.

 

متن یادداشت محمدرضا سرشار به شرح ذیل است:

بنا به گفته آقای مجید حمیدزاده، دبیر جایزه جلال آل‌احمد، در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز پنجمین دوره این جشنواره در سال جاری، اعضای هیئت علمی این دوره عبارت بوده‌اند از: آقایان رسول جعفریان، مجتبی رحماندوست، محمدرضا سرشار، عباس سلیمی‌نمین، امیرحسین فردی، کاظم بیگی، یحیی طالبیان، عباسعلی وفایی، جواد محقق.

به طور طبیعی و طبق عرف چنین هیئت‌ها و شوراهایی، جلسات هیئت علمی با حداقل نصف به علاوه یک (در اینجا پنج نفر) رسمیت می‌یابد. همچنان که، مصوبات و تصمیم‌گیری‌های این هیئت، با رای مثبت و تصویب حداقل نصف به علاوه یک کل اعضا(پنج نفر) قانونی و لازم الاجرا خواهد بود. این در حالی است که، از کل نه نفر عضو هیئت علمی جایزه در جلسه نهایی، فقط چهار نفر (آقایان سلیمی‌نمین، کاظم بیگی، عباسعلی وفایی و جواد محقق) حضور داشته‌اند.

 

بنا بر این، جلسه مذکور، چون عده حاضرانش به حداقل حد نصاب نیز نرسیده بوده ‌ند، از اساس فاقد رسمیت بوده، قانونا می‌بایست تعطیل، و جلسه جدیدی با حضور حداقل پنج نفر از اعضای هیئت علمی تشکیل می‌شده است. آنگاه آثار منتخب داوران بخشهای مختلف به رای و نظر این عده از اعضای هیئت علمی می‌رسیده و در صورت اتفاق نظر هر پنج نفر حاضر - بدون حتی یک رای مخالف - مصوبات آن قابل ابلاغ و اجرا می شده است و چون چنین اتفاقی نیفتاده، مصوبه این جلسه در مورد کتاب‌های منتخب - خاصه تغییر جایزه اثر منتخب داوران بخش مستندنگاری و تاریخ - کاملا غیر قانونی و باطل است. لذا این جشنواره باید مجددا برگزار و منتخبان واقعی و قانونی هیئت علمی تعیین شوند و مورد تقدیر قرار گیرند.

 

به علاوه، تخلف دبیر جایزه در این مورد - به عنوان مجری خاطی اساسنامه و آیین نامه این گران‌ترین جایزه ادبی کشور - همچنین انتصاب این تخلف به هیئت علمی جایزه جلال آل احمد محرز است و چنانچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود در ابطال جشنواره این دوره پیشقدم نشود، موضوع از طریق سازمان بازرسی کل کشور، قابل پیگیری است.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =