پنجمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد یکی از پرحاشیه‌ترین جوایزی بود که امسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد..

زینب کاظم‌خواه: پنجمین جایزه ادبی جلال آل احمد سوم آذر همزمان با سالروز تولد این نویسنده برگزار شد.
جایزه جلال امسال برگزیده‌ای را در هیچ کدام از بخش‌ها اعلام نکرد و تنها از پنج اثر تقدیر کرد(اینجا). پیش از برگزاری جایزه خبر برگزیده شده کتاب «حافظ هفت» اکبر صحرایی منتشر شد(اینجا) که البته خانه کتاب این خبر را تکذیب و با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد این کتاب برگزیده امسال جایزه جلال نیست.(اینجا)
یکی از نکاتی که قبل از برگزاری جایزه مطرح شد، این بود که به خاطرگرانی سکه، ممکن است جایزه امسال برگزیده‌ای نداشته باشند.  علی شجاعی صائین دبیر علمی این جایزه این موضوع را تکذیب کرد و گفت: «نه ما از داوران خواسته‌ایم برگزیده اعلام نکنند و نه دواران چنین مسائلی را لحاظ کرده‌اند. روال امسال نشان می‌دهد که نسبت به سال‌های قبل مشلکی نداشتیم و به همان میزان سال‌های قبل تقدیری داشته‌ایم.» (اینجا)
حرف و حدیث‌های اصلی اما بعد از اعلام نتایج شروع شد؛ سیده زهرا حسینی داور بخش مستند نگاری و تاریخ به نمایندگی از داوران این بخش، نامه‌ای را خطاب به مجید حمیدزاده دبیر جایزه نوشت و در آن به این موضوع اشاره داشت که کتاب  «شرح اسم» هدایت‌الله بهبودی بیش از 90 امتیاز به دست آورده و برگزیده نهایی داوران بوده‌است. این در حالی بود که کتاب یاد شده  در اعلام نتایج نهایی به همراه کتاب «نورالدین پسر ایران» معصومه سپهری راوی زندگی نورالدین عافی به صورت مشترک تقدیر شدند. داوران این بخش به این موضوع اعتراض داشتند که رای نهایی آنان در اعلام برگزیده بودن کتاب «شرح اسم» نوشته هدایت‌الله بهبودی نادیده گرفته شده است و به اثری که لایق 110 سکه بود ظلم و در نهایت با اثر دیگری به صورت مشترک به عنوان تقدیری معرفی شده است.همچنین در این نامه نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق خانم معصومه سپهری نویسنده کتاب «نورالدین پسر ایران» به عنوان خالق اثر و تقسیم شدن جایزه نهایی (25سکه) با راوی خاطرات اعتراض شده بود. (اینجا). 
بعد از انتشار این نامه دبیرخانه جایزه جلال بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که پس از پایان مراحل داوری، روند نتایج تمام گروه‌های داوری در جلسه هیأت علمی ارائه و پس از تأیید و تصویب اعضای هیأت علمی، نتیجه اعلام می‌شود.(اینجا) البته پیش از آن هدایت‌الله بهبودی نویسنده کتاب «شرح اسم» جایزه جلال را به خاطر بی‌حرمتی‌هایی که به نویسندگان و همچنین این کتاب شده، چند روز بعد از برگزاری مراسم پس داده بود، اما از رسانه‌ ای شدن این ماجرا جلوگیری می‌کرد. (اینجا
 از سوی دیگر جواد محقق از اعضای هیات علمی جایزه جلال در گفت و گویی با خبرآنلاین عنوان کرد که هیات علمی این اختیار را دارد که نتیجه نهایی را تغییر دهد و این روالی است که در سال‌های گذشته هم وجود داشته و چیز تازه‌ای نیست.(اینجا)  اما ماجرای جایزه جلال به همین‌جا ختم نشد، محمدرضا سرشار یکی دیگر از اعضای هیات علمی جایزه در یادداشتی که در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر کرد گفت که باید نتایج جایزه جلال باطل شود. او عنوان کرد که در جلسه نهایی جایزه از 9 عضو هیات علمی تنها 4 عضو حضور داشته‌اند از این رو این جلسه رسمیت نداشته است.(اینجا
 مجید حمیدزاده دبیر علمی جایزه جلال نیز درباره انتقاداتی که درباره این جایزه مطرح شده و همچنین بیانیه هیات داوران بخش مستند و تاریخ‌نگاری توضیح داد که هیات علمی جایزه می‌توانند رای داوران را تغییر دهد و این اتفاق روال جاری و ساری سال‌های گذشته بوده است. او همچنین توضیح داد که هیات علمی مسولیت دارد که بر نظر هیات داوران، نظارت داشته باشد و اگر لازم شدنظر آن‌ها را تغییر دهد. او درباره حرف‌های سرشار تاکید کرد که در جلسه نهایی جایزه به غیر از آقای سرشار و فردی بقیه اعضا حضور داشته‌اند.(اینجا)
حواشی این جایزه همچنان ادامه دارد و مجید حمیدزاده اعلام کرده است که به زودی نشستی با حضور اهالی رسانه برگزار می‌شود تا به شبهات و انتقاداتی که درباره این جایزه مطرح شده پاسخ داده شود.
57244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    1 0
    کلاً جایزه های کتاب در ایران همیشه جهتدار و بودار است. یادم هست که در سال 86 در جایزه کتاب و در گروه کلام و اخلاق هفت کتاب به مرحله دوم رسیدند، اما در نهایت کتابی اول شد که اصلاً به مرحله دوم نرسیده بود.