جواد محقق یکی از اعضای هیات علمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد می‌گوید اگر هیات داوران درباره اثری نظر دهند، هیات علمی مجاز است که رای خود را اعلام کند.

زینب کاظم‌خواه:  جایزه جلال آل احمد امسال حاشیه‌ساز شده است. داوران بخش مستند و تاریخ‌نگاری این جایزه روز گذشته 13 آذر بیانیه‌ای صادر کردند  و اعتراض خود را به جایزه یاد شده اعلام کردند، آن‌ها در بیانیه‌شان ذکر کرده بودند که اثر برگزیده در این بخش کتاب «شرح اسم»نوشته  هدایت‌الله بهبودی بوده، اما مسوولان جایزه به رای داوران وقعی ننهاده‌اند و این کتاب را در کنار کتاب «نورالدین پسر ایران» به عنوان آثار تقدیری معرفی کرده‌اند.
از سوی دیگر هدایت‌الله بهبودی نیز جایزه‌اش را پس داد و گفت که دلیل این موضوع بی‌حرمتی است که این جایزه به نویسندگان کرده است. جواد محقق که یکی از اعضای هیات علمی این جایزه است، می‌گوید که این هیات می تواند نظر داوران را تغییر دهد و این اتفاقی نیست که امسال افتاده باشد. گفت و گوی خبرآنلاین با جواد محقق را می‌خوانید:
هیات داوران بخش مستند و تاریخ‌نگاری جایزه جلال بیانیه‌ای صادر کرده‌ و اعتراض کرده‌اند که جایزه جلال رای آن‌ها را عوض کرده و توجهی به رای نهایی آن‌ها نداشته است؟
من چنین چیزی را نشنیده‌ام.
به هر حال داوران بخش مستند و تاریخ‌نگاری اعتراض داشتند که آن‌ها کتاب «شرح اسم» را به عنوان برگزیده نهایی اعلام کرده بودند اما به رای آنها توجهی نشد؟
هر جایزه‌ای یک هیات علمی دارد که می‌تواند نظر داوارن را تغییر دهد؛ یعنی ممکن است داوران اثری را برگزیده اعلام کنند، اما هیات علمی این نظر را نداشته باشد و به تقدیری رای را تقلیل دهد و یا اثری تقدیری باشد و هیات علمی نظرش این باشد که کتاب باید برگزیده باشد. به هر حال کتاب‌ها دوباره به این هیات می‌آیند و هیات علمی مجاز است که به صورت قانونی تشخیص دهد که داوران به نکاتی توجه نداشته‌اند، در نتیجه رای دیگری صادر کند.
در بخش‌های دیگر هم این اتفاق افتاده که اثری برگزیده باشد اما با نظر هیات علمی رای عوض شده باشد؟
چنین چیزی را در خاطر ندارم، اما اگر هم انجام شده باشد کار غیر معمول و خارج از روالی انجام نشده است.
داوران بخش مستند و تاریخ نگاری اعلام کرده‌اند که این اثر برگزیده نهایی بوده یعنی امتیاز بالای 90 را در داوری‌ها کسب کرده است، پس چگونه می‌شود رای را نادیده گرفت؟
من از این موضوع اطاع ندارم، باید برگه‌های داوری را دید و بعد در این‌باره حرف زد. من حضور ذهن ندارم که این کتاب چند امتیاز کسب کرده است. اما گاهی داوران برای این‌که موضوع را از سر خود باز کنند، ممکن است بگویند که ما نمره بالا داده‌ایم؛در هر صورت باید آن برگه‌ها را دید، اعضای هیات علمی در جلسه نصفه روزه در جریان قضیه قرار می‌گیرند از این رو من خیلی حضور ذهن و اطلاع ندارم که داوران چه امتیازی به این کتاب داده‌اند.
اگر بالای 90 امتیاز داده باشند، در نهایت نظر هیات علمی تعیین کننده است؟ 
ممکن است داوری امتیازی بالای 90 داده باشد، ولی بقیه داوران امتیاز کمتری به آن اثر داده باشند، اگر همه داوران امتیاز بالای 90 داده باشند، در قانون جایزه کتاب اثر برگزیده است، اما اگر هیات علمی تشخیص دهد که آن را به تقدیری تقلیل دهد، این کار را می‌کند و کتاب به عنوان اثر تقدیری اعلام می‌شود. کتابی بوده به اسم تالیف آمده داوران به عنوان تالیف به آن اثر امتیاز بالا داده بودند، بعضی در هیات علمی گفتند که کتاب ترجمه است و مولف اسم نویسنده را ننوشته، در واقع هیات علمی این را تشخیص را داد. این‌ها نکاتی است که در جلسه هیات علمی به آن توجه می‌شود؛ مساله تازه‌ای هم نیست در تمام دوره‌های برگزاری این مساله باب بوده است.
آیا مساله مالی در برگزاری جایزه و ندادن جایزه مطرح نبود که مثلا گفته شود به دلیل مشکلات برگزیده  نداشته باشیم؟
آن جا چنین چیزی اعلام نشد. اما اگر چنین چیزی بوده باشد کار عجیبی نیست، به هر حال اگر مهمان دعوت می‌کنید نباید که حتما دو میوه روی میز بگذارید و یا دو نوع غذا درست کنید. کسی نمی‌تواند دیکته کند که چرا یک نوع غذا درست کردید. طبیعتا مشکلات مالی در اکثر ادارات هست، خانه کتاب هم مستثی نیست، اصل قضیه این است چنین چیزی در جلسه مطرح نشده که به خاطر کمبود مالی برگزیده نداشته باشیم.
57244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =