تحیلل محمد حسنین هیکل از اوضاع منطقه و نگاه ویژه او به ورود ناتو به جهان عرب و بازسازی نوار غزه

محمد حسنین‌هیکل، اندیشمند، روزنامه نگار و تحلیل گر برجسته مصری در تازه ترین موضع گیری و اظهار نظر درباره رویدادهای غزه تاکید کرد : مرحله آتی شاهد تلاش برای حذف حماس از طریق سلاح بازسازی باریکه غزه خواهد بود.

هیکل در برنامه ای ویژه حمله اخیر اسراییل به نوار غزه در شبکه الجزیره، با اشاره به اینکه جهان عرب برخی خلاف گمان و تصور برخی ها، هیچ نقشی در برقراری آتش بس نداشت، افزود: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مرحله آتی که جهان عرب را در برابر کار انجام شده قرار خواهد داد، نقش برجسته ای ایفا خواهد کرد.

در همین راستا، هیکل پدر روزنامه نگاری عرب،تونی بلر فرستاده کمیته چهارجانبه به خاورمیانه را "طراح" دخالت دادن ناتو در جهان عرب از رهگذر ترتیب دادن سفرهای رهبران اروپایی به خاورمیانه "در دوره فترت" دانست.

وی تاکید کرد: حضور ناتو و روی آوری آن به منطقه خاورمیانه ناشی از درگیر شدن ایالات متحده به مسائل داخلی به دنبال بحران مالی جهانی است.

اندیشمند نامدار مصری، با اشاره به اینکه وام ها و اعتبارات بازسازی نوار غزه تحت اشراف ناتو خواهد بود، گفت: از میزان بسیار بالایی از این مبالغ و اعتبارات برای غافل کردن انظار از جنبه سیاسی مسئله فلسطین بهره برداری خواهد شد.

اما هیکل در یکی از مهم ترین بخش های اظهارات خود در برنامه ویژه حمله اسراییل به نوار غزه، به موضوع قراردادن جهان عرب دربرابر کار انجام شده اشاره کرد و گفت: در نتیجه این مسئله، کشورهای عربی و کل منطقه دربرابر حقایق و واقعیت ها - ونه راهکارها- قرار خواهند گرفت که به شیوه ها و سازوکارهای مختلفی بر منطقه تحمیل خواهند شد؛ سازوکارهایی نظیر بازسازی نوار غزه و برقراری آرامش. وی در این راستا جهان عرب را به آگاهی و هوشیاری درقبال خطرات برنامه ها و طرح های آماده شده علیه منطقه فراخواند.

وی پیش بینی کرد: دولت جدید آمریکا چندان تمایلی به مذاکره در مسائل خاورمیانه ندارد. دولت آمریکا به طور مشخص در مسئله فلسطین خود را در برابر حماس زخمی و حکومت خودگردان فلسطینی بیمار می بیند و هیچ کدام از دو طرف توان و تمایل نشستن بر سر میز مذاکرات و دستیابی به سازشی که بتوانند آن را اجرایی نماید، ندارند.

از نگاه هیکل، دولت جدید آمریکا بر این باور است که رژیم های موجود در جهان عرب تقریبا همگی مستهلک شده اند. وی در این باره به سخنرانی اوباما به هنگام تحلیف اشاره کرد که در آن خطاب به رهبران برخی کشورها گفت: به رهبرانی که تخم جنگ می کارند و مشکلات جوامع خود را ناشی از غرب می دانند می گوییم: بدانید که ملت هایتان به همان اندازه که کار می کنید و نه به آن اندازه که آرمان دارید، درباره شما داوری خواهند کرد. به آنانی که نظام های خود را از طریق فساد اداری و فریب و خاموش کردن صدای مخالفان اداره می کنند می گوییم: بدانید که شما در بخش اشتباه تاریخ قرار گرفته اید.اما ما دست خود را به سوی شما اگر تمایل و اراده گشودن پنجه بسته خود را دارید، دراز می کنیم.

وی گفت: براین اساس دولت آمریکا درگیر مسائل دیگری است و آمادگی آن را دارد تا به شیوه های مختلف و در راس آنها رویکرد قراردادن کشورهای عربی دربرابر واقعیت ها و کار انجام شده با مسئله فلسطین تعامل نماید.

از نگاه هیکل، تونی بلر، دولت جدید آمریکا و دیگر طرف های اروپایی بر این باورند که کشورهای عربی و کل خاورمیانه چندان زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی ورود به دنیای دمکراسی را ندارند و از این رو، باید آنها را به کناری نهاد و بی توجه به آنان سیاست واقعیت انجام شده را در صدر سیاست های غربی درقبال منطقه قرار داد.

هیکل یکی از نمودهای سیاست کار انجام شده را همان قرارداد امنیتی آمریکا و اسراییل دانست که هر چند مربوط به غزه و پیرامون عربی و غیر عربی آن است، اما بدون مشورت و رایزنی با طرف های عربی این قرارداد امضا شد.

وی افزود: این سیاست و رویکرد آینده آمریکا نیز ناشی از ناامیدی این کشور از اوضاع رژیم های عربی دانست که مرحله گذار بسیار سنگینی را از سر می گذراند که نباید چندان منتظر این دوره  و تحمل دشواری های آن بود.

هیکل در بخش دیگری از این ویژه برنامه، تحرکات و اقدامات اروپایی ها پیش از اعلام آتش بس موقتی از سوی اسراییل را واکاوی کرد.

وی در این راستا، تاکید کرد: این دولت جدید آمریکا بود که اسراییل را به توقف حملات خود علیه نوار غزه واداشت تا مراسم تحلیف باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا با خونریزی در یکی از مناطق حساس جهان همزمان نشود، به طوری که برخی از شبکه های تلویزیونی مراسم تحلیف اوباما و تصاویر کشتار فلسطینیان را در یک صفحه پخش نکنند.

هیکل افزود: همگان و از جمله جهان عرب در وقت تلف شده برای توقف حملات اسراییل به نوار غزه اقدام کردند و در واقع جهان عرب در توقف این جنگ هیچ نقشی نداشتند و رهبران عرب از آنچه در این مرحله جریان دارد، آگاه نبودند.

این روزنامه نگار و تحلیل گر برجسته جهان عرب در بخش دیگری از این برنامه، با اشاره به اینکه رویدادهای سابق، جاری و آتی باید کشورهای عربی را به اندیشه و حسابرسی خویش و  دیگران وادارد، کشورهای عربی را به محاسبه اسراییل یا حداقل ثبت جنایات این رژیم از طریق فراخواندن بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به اظهارات مشاهدات خود در حضور مجمع عمومی سازمان ملل از سفر خویش به نوار غزه دعوت کرد.

با این حال وی امکان محاسبه اسراییل به دلیل جنایاتش در نوار غزه در دادگاه های بین المللی ویژه جنایات جنگی و دیگر دادگاه ها را بعید دانست. هیکل در این زمینه به تلاش های اسراییل برای سانسور رسانه ای و منع پخش تصاویر جنایات های خویش از رهگذر منع ورود خبرنگاران غربی به ورود به نوار غزه و حتی تلاش برای منع بان کی مون از سفر به نوار غزه اشاره کرد.

وی در تحلیل خود درباره جنگ و پیامدهای آن گفت: اسراییل دوره فترت در عرصه بین الملل به ویژه دوره انتقالی در ایالات متحده را غنیمت شمرده و حمله خود به نوار غزه را ترتیب داد.

محمد حسنین هیکل همچنین با اشاره به اینکه تل آویو آنچه از آن خواسته شده بود را انجام داد، گفت: جنگ علیه غزه با چراغ سبز آمریکا و با هدف از بین بردن موانع و در رأس آنها حماس که اهداف تعقیب شده کنفرانس آناپولیس و پس از آن را رد می کرد، آغاز شد.

بنا به گفته هیکل، هدف ضربه زدن به حماس بود زیرا این جنبش، مسلح شده و مانعی در برابر روند صلح قلمداد می شد و در این میان، برخی از کشورهای عربی نیز ضربه زدن به آن را  تشویق می کردند.

هیکل جنایات هولناک و جنون اسراییل در نوار غزه را "درس عبرت دادن" برای دیگران دانست و گفت: هدف این درس عبرت ها هم سوریه بود و نه ایران. زیرا جهان عرب در برابر مرحله جدیدی قرار گرفته است. وی به هنگام اشاره به اقدامات دیپلماتیک که در زمان تلف شده انجام گرفت، گفت: ازمصر به خاطر نشست سران شرم الشیخ سوء استفاده شد و در این نشست اولین نشانه های شکل گیری مرحله جدیدی دیده می شود که ویژگی برجسته آن ورود ناتو به دو دریای مدیترانه و سرخ به بهانه مبارزه با قاچاق اسلحه به نوار غزه است.

محمد حسنین هیکل قرارداد امنیتی میان کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق آمریکا و همتای اسراییلی اش تزیپی لیونی چند ساعت قبل از توقف حملات به نوار غزه را دلیل این گفته خود اعلام کرد.

الجزیره 22 ژانویه 2009/ترجمه عبدالله آل بوغبیش

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =