مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران برگزار شد.

سید صادق روحانی: هرساله انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران مراسم  16 آذر (روز دانشجو) را در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می‌کرد اما امسال این برنامه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات برگزار شد. به گفته مسئولان برگزاری مراسم که مرتبا در میان برنامه های امروز تکرار می‌شد مقصر این جابجایی مسئولین دانشگاه بودند.
مراسم امروز دانشگاه تهران سه سخنران اصلی داشت: حسین ظفرقندی رییس پیشین دانشگاه تهران، محسن رهامی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه و فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی. این مراسم با حاشیه‌هایی همراه بود که در ادامه می‌آید:
نخستین نکته قابل توجه در برنامه امروز این بود که بر خلاف سنوات گذشته که این برنامه در شانزدهم آذرماه برگزار می‌شد امسال این برنامه بیستم آذرماه برگزار شد. البته اینبار تقصیر مسئولان دانشگاه نبود و آلودگی هوای تهران همه دانشگاه‌های شهر تهران را به تعطیلی کشانده بود. این مراسم قرار بود هفته پیش برگزار شود.
تجمع دانشجویان پشت درب‌های سالن محل برگزاری از ساعتی قبل از ساعت اعلام شده جالب توجه بود. ضمن اینکه وقتی یک ساعت در برنامه تاخیر افتاد و دانشجویان تا ساعت 14 پشت در‌ها منتظر مانده‌ بودند ، هنگام بازگشایی درهای سالن یکی از در‌های ورودی شکست.
بسیاری از دانشجویان این مراسم را از ویدئو پروژکتورهای تعبیه شده در بیرون سالن مشاهده می‌کردند.
 
پیش از آغاز برنامه سرود‌های مختلفی پخش می‌شد. «یار دبستانی » ، « راه ما راه حق» ، «سر به پای آزادی»‌ ، «گنجشکک اشی مشی» و « ای ایران » با صدای شجریان از جمله این آهنگ‌ها بودند.
برنامه با قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. حسین ظفرقندی رییس پیشین دانشگاه تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی در سخنان خود با اشاره به حادثه کوی دانشگاه در سال 78 و 88 گفت که دانشجویان حافظه قوی‌ای دارند و آن‌هایی که 60 سال پیش به دانشگاه و دانشجو بی حرمتی کردند هنوز مخاطب دانشجویان هستند. ظفرقندی همچنین گفت که به اعتقاد من 16 آذر یک دماسنج از میزان آزادی و شاخص‌های آن در کل جامعه است، اگر امروز مراسم 16 آذر به راحتی و در آزادی برگزار می‌شود جامعه هم وضعیت آزادی دارد اما اگر امروز در برگزاری این مراسم محدودیتی هست بدانید که وضعیت جامعه نیز اینگونه است.
دانشجویان حاضر در سالن پلاکارد‌های متنوعی در دست داشتند. روی این پلاکاردها شعارهایی نظیر : «ایمان، آگاهی، مدارا » ، «زندانی سیاسی را آزاد کنید»، « دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» ،« الملک یبغی مع الکفر و لا یبغی مع الظلم» ،« هیهات مناذله» ،« الهم فک کل اسیر» ، «اوین دانشجو می‌پذیرد» و «آگاهی چشم اسفندیار خودکامان است» نوشته شده بود.
همچنین دانشجویان در حین برنامه شعار‌های الله اکبر و هیهات مناالذله سر می‌دادند. در زمانی هم که شعار یا حسین گفته می‌شد مجری برنامه سعی می‌کرد شعار همین «یاحسین » باقی بماند و وقتی دانشجویان شعارهای دیگری می‌دادند از ادامه شعار دادن‌ها ممانعت می‌کرد.
سخنان سخنرانان مراسم و همچنین بیانیه انجمن اسلامی که در حین برنامه ایراد شد با تشویق حضار روبرو شد. نکته جالب اینجا بود که بیانیه ای که دبیر انجمن اسلامی قرائت کرد طولانی تر از سخنرانی مهمانان بود. علی سبحانی در این بیانیه انتقاداتی را درباره فضای سیاسی حاکم بر دانشگاه ها و برخوردهای امنیتی و قضایی با دانشجویان مطرح کرد.
پخش کلیپ به مناسبت روز دانشجو یکی دیگر از برنامه‌های امروز در دانشکده ادبیات بود. این کلیپ در میانه پخش و زمانی که تصویر محمود احمدی‌نژاد بالا آمد پخش شد. مجری برنامه اعلام کرد که علت ناتمامی این کلیپ دستور مسئولان دانشگاه بوده است. این کلیپ همچنین بخش‌هایی از مراسم 16 آذر سال 87 را نشان می‌داد.
سخنران اصلی مراسم امروز محسن رهامی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و وکیل دانشجویان در پرونده کوی دانشگاه بود که متن سخنان وی را می توانید ایـــنـــجـــا بخوانید.
نقطه عطف برنامه امروز فیلم تولیدی انجمن اسلامی بود که گفت و گویی با سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان انجام داده بودند. در ابتدای این فیلم که پس از سخنرانی فرشاد مومنی که در انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت سخن گفت پخش شد دو نفر از اعضای انجمن اسلامی سوالات و درخواست‌های خود را با سید محمد خاتمی مطرح کردند و او پاسخ آن‌ها را داد. پس از فیلم پیامی که خاتمی برای مراسم امروز فرستاده بود پخش شد.
خاتمی در این پیام از رسالت دانشجویان در نقادی سخن گفت. وی همچنین از برخورد با دانشجویان و اساتید سخن گفت و این برخوردها را در شان نظام ندانست. وی همچنین راه حل برون رفت از بحران فعلی کشور را آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از چهره‌ها سیاسی و برگزاری یک انتخابات آزاد و سالم عنوان کرد. خاتمی در این فیلم گفت که تا کنون نگران در حصر بودن میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بوده اما اکنون نگران سلامتی آن‌هاست. پس از پایان مراسم دانشجویان شعر یاردبستانی را همخوانی کردند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • alireza US ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    مرسی از خبر آنلاین که بدون سانسور پخش کرد.درود بر دانشجوی ایرانی
    • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      51 12
      عجيبه كه سانسور نشد!
    • ایرانی US ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      45 18
      آخه این منفی ها برای چیه، فقط میتونه کار یه ترسو باشه
  • علی DE ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    ماشالله دم انتخابات چه فضا باز شده کاش همه ماه ها و روزهای سال مثل این چند ماه مونده به انتخابات بود
  • نگار IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    جهان سوم واقعا جهان خنده داریه همه چیزش جابه جا هست در عبادتگاهش نمایشگاه برگزار می کنند در نمایشگاهش عبادتگاه !! در دانشگاهش سیاست بازی می شود در سیاستش مدرک بازی می شود در سینمایش بازی حزب هاست در حزب هایش بازی سینما در انبار کارخانه هایش کالا وارداتی است و در کالا های وارداتی انبار کشورش در مغز جوانانش همه چیز هست به جز درس و پیشرفت در پیشرفتش همه چیز هست جز مغز جوانانش لطفا منشر کنید کلی زحمت کشیدم فکر کردم نوشتم
    • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      49 8
      شما صد در صد صحیح میفرمایید. ولی توجه کنید اول باید محیط محیا باشه تا پیشرفت مفید و در راه اهداف متعالی کشور باشه. پس در کشور سیاست زده ما این مسئولیت به عهده دانشجو با سلاح علم و قلمه.
    • باقری IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      13 6
      آفرین به این ظرافت و دقت کلام.کاش مسیولین واقعا مسیول بودند و به سخن شما گوش می کردند کاش
    • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      15 7
      اين رو از يه پيامك تقليد كردي عزيز جهان سومي خودت نساختي.
    • سین شین IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      12 6
      خیلی آَشناست این جمله ها انگار قبلا جای دیگه هم خونده بودمش آهان دو تا جمله اولش که از این پیامک متنی ها بود. بقیش هم بر سبک همون ساخته بود که خیلی از بخش هایش غیر منطقی بود
  • احسان IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    انشالله در انتخابات ریاست جمهوری همه با هم بدون در نظر گرفتن جهت های سیاسی به ریس جمهور عزیزمون رای میدهییم باشد که انتخابات اتی بدور از هیا هو باشد
  • منتظر IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    اون خانم هایی که پلاکارد ما مانده ایم تا زینبی ... . با این حجابشون می خوان زینبی باشند. خاتمی هم در سوء استفاده از شرایط مهارت دارد. آیا آزادی اینه که هرکس هر دروغی گفت و هر طوری جامعه رو به هم ریخت باز هم باید بگیم آزاد باشند. آزادی توطئه با آزادی بیان خیلی متفاوته.
    • عادل IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      دقیقا حرف شما درسته یاد او ن خانمهایی افتادم که در ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد دست بند سه رنگ دست می کردند
    • بدون نام US ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      معلومه از زینب هیچی نفهمیدی
    • جواب به منتظر IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      14 87
      دقیقادرست می گی.حالم ازریابه هم می خوره.شعارالله اکبروهیهات مناالذله ویاحسین سرمی دادن!!!!این جماعت بد حجاب!!خوب مردومردونه حرفتون روبزنید.شمابااون وضع حجاب نمی خوادالله اکبربگی.بروحجابت رودرست کن.حالااگه خبرآنلاین آزادی بیان داری کامنت منودرج کن.
    • بی نام GB ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      67 9
      آقای عزیز میشه بگی حجاب کدومشون بده ؟؟؟ اصن دختره پشت مقواس صورتش! شما چرا ابنجوررییید جدا !!!
  • بدون نام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    هیهات من الذله هیهات من الذله هیهات من الذله
  • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    92 9
    جوانان سازندگان فردایند...آنان را جدی بگیرید.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    83 8
    مسیر سربلندی و پیشرفت کشور از اعتماد به دانشجو و ازادی تفکر در دانشگاه میگذرد، پس اعتماد کنیم و به تفکراتشان ارج بگذاریم
  • بدون نام IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    باز انتخابات باز بازی!!!
  • بدون نام SE ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    83 10
    تو رو خدا بیایید یه کم شرایط رو خوب کنید ...بابا به والله ما هم مردم ایرانیم ..زیاد هم هستیم
  • مهدی IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    فوق العاده بود، سالن دانشکده ادبیات بزرگترین امفی تئاتر دانشگاه تهران هست که جا واسه سوزن انداختن هم نبود، با این وجود داخل محوطه دانشکده ادبیات هم پر بود، دو سه تا ال سی دی بزرگ گذاشته بودن واسه کسانی که بیرون از امفی تئاتر بودن، علاوه بر پر بودن کامل امفی تئاتر و محوطه بیرونی امفی تئاتر دانشکده ادبیات، بیرون دانشکده جمعیت زیادی بودن که نه تو امفی تئاتر جا شده بودن و نه تو محوطه بیرونی امفی تئاتر ولی خوب زیاد بودن که بودن اکثرهم لا یعقلون
    • m IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      94 10
      در همین قرآن کریم که شما بخشی از یک آیه مبارک رو نقل فرمودید، آمده است: تهمت زدن ، مسخره کردن و تکبر جزء گناهان کبیره است. اخوی! شما با این کامنت هر سه تا گناه رو انجام دادی.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      32 9
      الآن داری می سوزی نه؟؟ اگه بی ادب بودم می گفتم آبو بریز...
    • بدون نام NL ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      26 2
      منظور از اکثرهم در قرآن اکثر مردم نیست بلکه اکثر مشرکین و کفار هستند. هم مرجع ضمیر دارد. متاسفانه سوءاستفاده از آیات و استفاده ابزاری روشی غیر اخلاقی است که کاربران آن هم بدان توجه شایسته و بایسته ای ندارند. با این روش دیگران هم می توانند با خود این افراد برخورد کنند ولی این روشها غیر قرآنی و غیر اخلاقی است.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    61 11
    مراسم ابرومندي بوده ظاهرا .كنترل شده و... انتخابات نزديكه تنور انتخابات بايد داغ باشه تا بعد انتخابات خدا بزرگه ....ولي با همه اينا نشون داد دانشگاه هنوز زندست
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    28 10
    ما از این حرفهای بیهوده زیاد شنیده ایم
  • م کاوهl IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    آیا واقعا انها آزادی وحریت را می خواهند یا بی بند باری ؟!!ازروش برخوردشان وحجاب اکثر دختران حاضر معلومه !
    • حسین IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      13 47
      خوب معلومه دیگه.آزادی ای که بی بندوباری رامجاز,حلال ومحترم می شمارد!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    80 19
    دوست داشتیم شاهد حضور خود خاتمی می بودیم به جای پیامشون ... اما برنامه ریزی ها برای حضور خاتمی انجام شده است به زودی ..
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    18 56
    ایکاش همه مردم بخصوص دانشجو ها و جوانان با فکر وارد این مسیرها شوند و گول سیاسی بازی ها را نخورند و راه درست را انتخاب کنند که هم برای خود هم برای کشور مفید باشد ! ما مردم جوگیری هستیم ! مراقب باشیم دوباره در جو این بازیها ما ممهور به فتنه نشیم و عده ای ذینفع !! کاش آزادی را به معنای درست بخواهیم و بدست بیاریم . به امید ایرانی آزاد و سرافراز.
  • بدون نام EU ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    59 10
    مرسی خبرآنلاین ، شرافت رسانه ای رو جامه عمل پوشاندی
  • حامد EU ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    14 3
    احتمالا منظور خبرنگار شما، دکتر محمدرضا ظفرقندی رییس فعلی بیمارستان سینا و رییس پیشین دانشکده علوم پزشکی تهران بوده و باز هم بد نیست بدونید که قبل از ادغام، ریاست دانشگاه تهران و علوم پزشکی از هم جدا بود. ضمن تشکر از خبرآنلاین برای انتشار این گزارش، بهتره خبرنگار قبل از رفتن به برنامه یا حین اون، اطلاعات درستی کسب کنه . معمولا از خبرنگاران دارای سابقه استفاده می کنن تا اهالی سیاست رو بهتر بشناسه. ضمنا ، دکتر علی شکوری راد و دکتر نجفقلی حبیبی هم در عکس ها دیده شدند که بد نبود در گزارش به اون اشاره بشه. امیدوارم این نظر منتشر بشه و دبیر محترم، بخاطر حمایت از خبرنگارشون، اون را نادیده نگیرن موفق باشید
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    23 6
    بلبل پربسته ز کنج قفس درآ نغمه آزادی نو بشر سرا ...
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    10 18
    داداش من از دانشجوهای دانشکده فنی دانشگاه تهرانم یا این عکسا گولتون نزنن این سالن فردوسی بارها پر و خالی شده و اونجوری که شما فکر می کنین جمعیت نیست مثلا فیلم های مختلفی در دانشگاه نشون داده شد که یکیش شکارچی شنبه بود که برای اون همین سالن فردوسی خودش و زمینش و پله هاش پر از بیننده بود، مراسم بزرگداشت شهید بابایی هم همین گونه بوده و... خلاصه اگر یه عکس از زاویه پایین یه تصویر که دوربین پایینه رو دیدین بدونین جمعیت اونقدی نبوده که طرف می خواد سطح دید شما رو بیاره پایین. نمی گم سالن پر نبوده ها می گم جمعیت گنجایش سالن و اطرافش عددی نیست که برچسب زیاد بهش زده بشه
    • یه دانشجو از همون دانشکده IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      8 2
      سالن فردوسی 1000 تا صندلی داره (قطعا حق دارم غدد رو گرد کنم) داخل سالن بودم تمام صندلی ها پر بود، راهرو های بین صندلی ها پر بود، بیرون سالن هم عکسش هست. این مراسم هم به علت آلودگی افتاد این روز و انجمن هم فقط یک روز یکشنبه وقت کرد پوسترهاشو نصب کنه. (مثل بقیه هم برای جذب افراد پذیرایی نداره، از بیرون دانشگاه با اتوبوس آدم نمیاره، اس ام اس تبلیغاتی هم پخش نمی کنه!)
  • یه بنده خدا IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    18 6
    سلام دوستان محترم که به حجاب دختر ها گیر دادین اگر در برنامه دیروز حضور داشتین که حضور قابل توجه دخترهایی با حجاب کامل چه مانتویی و چه چادری رو دیدین!!! همچنین آقایونی رو که واقعا دانشجویان موجهی بودن... اگر هم نبودین برین از 4 نفر آدم منصف که حضور داشتن بپرسین و انقدر راحت تهمت نزنین!!! آقای حسین! شما با چنتا از این دخترها صحبت کردین و دیدین آزادی بی بندو باری را میخواهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به جای تهمت زدن به مردم به فکر باشین تهمت هایی رو که قبلا زدین چجوری میخواین سر پل صراط جواب بدین!!!
  • اکبر DE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    17 9
    از همه جالب تر اینه که حتی در مثبت و منفی هایی هم که به کامنت ها داده شده معلوم میشهاکثریت جامعه به کدام گفتمان تمایل دارند.
    • محمدرضا EU ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
      2 5
      به راستي آيا زمان اون فرا نرسيده كه ما دانشجويان دوستان ودشمنان خودمون روبشناسيم آيا دوستان ما خاتمي كروبي ومير حسين اند؟ اگه هستند چرا اين دوستان مادر جامعه جايي ندارند؟ واگر هستند دوستان خوبي نيستند بايد دوستان خود را عوض كنم
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    10 13
    ببخشيد اينكه اينها اينجا جلسه ميذارن هرچي از دهنشون در مياد ميگن آزادي نيست شما مخاطب را چي فرض كردين آقاي خاتمي اگر آزادي نيست پس شما چطوري داري اينجا هر چي دلت مي خواد ميگي كسي هم باهات كاري نداري