امروز روز خوبی برای معصومه یلمی دختر 4 ساله بروجنی از توابع استان چهارمحال و بختیاری بود.او سرطان چشم (رتینوبلاستوم) داشت و برای درمان به بیمارستان محک برای درمان منتقل شد .

زهرا تالانی: خوشبختانه عمل او با تیم پزشکی بیمارستان که دکتر پروانه وثوق متخصص سرطان کودکان و  هرمز شمس متخصص چشم پزشکی بودند به خوبی انجام شد و امروز او مرخص شد.

 

عمل معصومه چگونه انجام شد؟

معصومه پس از بستری شدن در بیمارستان محک با تومور چشمی و درگیری در سه نقطه مغز، مایه مغزی نخاعی و مغز استخوان کاندیدای پیوند سلولهای بنیادی شد. درمان اولیه ابتدا با تزریق داخل نخاعی و در 6 نوبت با مصرف داروی جدید انجام گرفت و بافت مغز دوباره ارزیابی شد.در تاریخ 20 آبان معصومه 4 ساله در بخش پیوند بستری شد و 2 آذر سلولهای بنیادی به روش محیطی به وی پیوند زده شد. قبل از پیوند 3 روز متوالی تمام سلولهای بنیادی خون‌ساز مغز استخوان از بین برده شد و سلولهای بنیادی جدید به آن پیوند زده شد.‌امروز پس از گذشت 19 روز این کودک آماده ترخیص است.

 

علائم سرطان چشم
وجود لکه سفید در چشم برق‌زدگی چشم به هنگام شب، انحراف چشم، ریزش اشک و خیره شدن از علائم تومورهای چشمی در کودکان است.

 

زود مراجعه کنید
امیرعباس هدایتی، رئیس بخش پیوند بیمارستان فوق تخصصی کودکان محک امروز در جمع خبرنگاران درباره این بیماری و درمان آن  گفت: متأسفانه در کشور والدین بیماران مبتلا به سرطان چشم با تأخیر زیادی برای درمان اقدام می‌کنند در حالی که اگر در روزهای اول با دیدن علائم به پزشک مراجعه کنند می‌توان با راه‌های ساده مانند لیزر بیماری را درمان کرد.
وی گفت: سرطانهای چشمی در کودکان زیر دو سال قابل تشخیص است و در دختران و پسران آمار ابتلا برابر است .
وی با بیان اینکه از سال 86 تا امروز 221 کودک به دلیل تومور چشمی به بیمارستان موسسه خیریه محک مراجعه کرده‌اند ادامه داد: این افراد میانگین سنی 21 ماهه داشته و 126 مورد پسر و 95 نفر دختر بوده است. از این تعداد 201 مورد کودک به زندگی بازگشته و 20 کودک فوت کرده‌اند. همچنین دو مورد تخلیه هر دو چشم را در کودکان داشته‌‌ایم.

 

این بیماری 60 درصد ارثی است
پروفسور هرمز شمس  چشم پزشکی که این عمل را انجام داده  گفت:ما در بیمارستان فارابی بیماریهای چشم را به طور موضعی عمل می کنیم اما کودکانی که سرطان چشم دارند را به بخش پیونده بیمارستان موسسه خیریه محک منتقل می کنیم.
وی با بیان اینکه این بیماری در میان کودکان ایرانی بسیار شایع است افزود:از هر 25 هزار نفر یک کودک مبتلا به سرطان چشم است که اگر به موقع تشخیص داده شود درمان می شود.
شمس ادامه داد: این بیماری 60 درصد ارثی است،بنابراین پدر و مادرانی که سرطان دارند نباید به هیچ وجه بچه دار شوند.
وی ازهمکاری پروفسور پروانه وثوق فوق تخصص بیماریهای سرطان در بیمارستان موسسه خیریه محک قدرانی کرد.
232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =