۰ نفر
۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۸

محمود احمدی نژاد در آخرین ماه های دولت اش قصد دارد وزارت خانه های راه و شهرسازی و ارتباطات و فن آوری اطلاعات را ادغام کند.

محمد هیراد حاتمی:

در ساعت های واپسین 11 آذر خبری مبنی بر اقدام دولت جهت تشکیل وزارت امور زیر بنایی منتشر شد. ( اینجا )   بر این اساس محمود احمدی نژاد در آخرین ماه های دولت اش قصد دارد وزارت خانه های راه و شهرسازی و ارتباطات و فن آوری اطلاعات را ادغام کند. به همین منظور رییس جمهوری در احکام جداگانه ای نیکزاد را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و تقی پور را به عنوان مشاور رییس جمهور در امور ارتباطات منصوب کرد.

فردای این تصمیم علی نیکزاد که به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات فعالیت تازه خود را آغاز کرده بود اعلام کرد که  وزارت ارتباطات ، راه و مسکن و یک وزارتخانه دیگر با هم ادغام و وزات امور زیربنایی تشکیل می‌شود. ( ایتجا ) وزیر راه و شهرسازی و سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: وزارت ارتباطات ، راه و مسکن و یک وزارتخانه دیگر با هم ادغام و وزات امور زیربنایی تشکیل می‌شود.

پس از اینکه خبر تشکیل وزارت امور زیربنایی با واکنش های متفاوتی روبرو شد نبت نیکزاد بود که خبری به نقل از او اینگونه منتشر شود: « واکنش نیکزاد به مخالفت رئیس سازمان پدافند غیرعامل با ادغام وزارت ارتباطات »

یک روز پس از مراسم تودیع رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری و معارفه علی نیکزاد (اینجا) و (اینجا) سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور  در سخنانی در ششمین نشست مشترک تعامل و هم اندیشی مسئولان کمیته پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی کشور از ادغام این دو وزارتخانه انتقاد کرد.(اینجا)
به دنبال این اظهارات وزیر راه و شهرسازی در واکنش به اظهارات رئیس مجلس و رئیس سازمان پدافند غیر عامل که اظهار داشت ادغام وزارتخانه های راه و شهرسازی با ارتباطات موجب تضعیف پدافند غیر عامل خواهد شد گفت: ادغام این دو وزارتخانه بستگی به نظر مجلس دارد.

موضوعی که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی چند دقیقه بعد درباره آن به این شکل اظهار نظر کرد: « لاریجانی: ادغام وزارتخانه‌های ارتباطات و راه باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود »

از سوی دیگر برخی مقام های اجرایی در مواجهه با برخی انتقادها در خصوص اجرایی شدن تصمیم شکل گیری وزارت امور زیر بنایی، چنین اقدامی را از سرتکلیف مجلس دانسته و حتی به بهانه ناهمگونی های ذاتی این دو وزارتخانه نسبت به آن ابراز بی میلی کرده اند.

این در حالی است که نمونه هایی از کشورهای پنج قاره جهان برای تجربه چنین ادغامی قابل طرح است. شرح نمونه هایی از ادغام وزارت ارتباطات در 5 قاره جهان را می توانید اینجا بخوانید. در نهایت دولت نیز در راستای کوچک سازی تمایل دارد مانند برخی کشور های دنیا تعداد وزارتخانه های خود را کاهش دهد و بنا به تدبیر تشکیل وزارت امور زیربنایی در دستور کار قرار گرفته است. نتیجه چنین اقدامی است که می تواند به کاهش میزان نظارت مستقیم مجلس بر مدیریت رگلاتوری (زیرساختها) منجر شود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =