زوج درمانی هیجان مدار در اوایل دهۀ 1980 به مثابه پاسخی به فقدان مداخلات زوجی فعال و کارآمد مطرح شد؛ این رویکرد درمانی بر نقش کلیدی و اهمیت حیاتی هیجان و محاورات برخاسته از هیجانات، در سازماندهی به الگوهای تعاملی تاکید دارد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «تمرین زوج درمانی هیجان مدار» نوشته سوزان جانسون با ترجمه فاطمه بهرامی، زهرا آذریان، عذرا اعتمادی، شهین صمدی از سوی انتشارات دانژه منتشر شد.

در شرح کتاب می خوانیم: «امروزه شیوع ناسازگاری زناشویی و تاثیر آن بر سلامت جسمی و روحی زوجین و کودکان، باعث شده است که متخصصان سلامت روان به حیطۀ زوج درمانی بیشتر توجه کنند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی تأثیر زوج درمانی هیجان مدار برافزایش سازگاری زناشویی زوجین آشفته پرداخت. بدین منظور 17 زوج از سه کلینیک خدمات روانشناختی وارد پژوهش شدند و به طور تصادفی در دو گروه درمان و لیست انتظار جای گرفتند. زوج درمانی هیجان مدار در 20 جلسه برای هر زوج گروه درمان اجرا شد. تمام زوج ها پرسشنامۀ سازگاری زناشویی را در سه مرحلۀ پیش آزمون، پس آزمون و دو ماه پی گیری کامل کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که زوج درمانی هیجان مدار منجر به افزایش سازگاری زناشویی زوج های آشفته می شود. نتایج همچنین نشان دادند که گر چه در مرحلۀ پی گیری نمرات سازگاری زناشویی گروه درمان هنوز بالاتر از گروه کنترل بود ولی تفاوت معناداری بین گروه درمان و کنترل درمرحلۀ پس آزمون تا پی گیری مشاهده نشد و تداوم یافته های پژوهش در طول زمان تأیید نشد...
 

زوج درمانی هیجان مدار در اوایل دهۀ 1980 به مثابه پاسخی به فقدان مداخلات زوجی فعال و کارآمد مطرح شد. این فقدان بیشتر در حوزۀ انسان گرایی احساس می شد. این رویکرد درمانی بر نقش کلیدی و اهمیت حیاتی هیجان و محاورات برخاسته از هیجانات، در سازماندهی به الگوهای تعاملی تاکید دارد.

امروزه نیز نقش برجستۀ هیجانات در تعارضات زناشویی مورد پذیرش قرار گرفته است و مطالعۀ پژوهشگران نیز در این خصوص رو به گسترش است. نگارنده در کتاب حاضر، ضمن مروری بر ادبیات پژوهشی زوج درمانی، راهنمایی و تمرین هایی در رابطه زوج درمانی و درمان هیجان مدار؛ مبانی درمان هیجان محور؛ درگیر هیجانی؛ استوارسازی و تثبیت یک بنیان ایمنی بخش؛ و درمان هیجان مدار رویکردهای راه حل محور را بررسی کرده است. خواندن این کتاب کاربردی به تمامی مشاوران و مخصوصاً محققان زوج درمانی و خانواده درمانی پیشنهاد می شود و بی تردید مطالعه این کتاب مورد استقبال روان‌شناسان، روان‌پزشکان و متخصصان روان‌شناسی سلامت خانواده قرار خواهد گرفت.»

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگر (در صورت موجود بودن در بازار) کافی است با شماره 20- 88557016 تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =