سخنگوی قوه قضائیه گفت: الزاما اینطور نیست که کسی که محکومیت قضایی دارد حتما برای انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ در ادامه نشست خبری غلامحسین محسنی اژه ای، خبرنگاری به صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای در نشست قبلی اشاره کرد و گفت اینکه ممکن است کسانی پرونده قضایی داشته باشند ولی صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید شود یک نگرانی ایجاد می‌کند. آیا داشتن محکومیت قضایی واقعا مورد تایید صلاحیت نیست؟ که سخنگوی قوه قضاییه گفت: خیر. مرجع تعیین صلاحیت الزام ندارد که ببیند کسی پرونده دارد یا خیر. البته از چند مرجع حتما استعلام می‌کند و پاسخ آنها تاثیر دارد ولی الزاما اینطور نیست که کسی که محکومیت قضایی دارد حتما ردصلاحیت شود. لذا این دو لازم و ملزوم یکدیگر نیستند و همچنین ممکن است کسی پرونده داشته باشد و حکم قطعی هم در مورد او صادر نشده باشد ولی با همان مقدار اطلاعاتی که راجع به او موجود است مرجع تشخیص صلاحیت، صلاحیت آن فرد را رد کند.

خبرنگاری از اقدام قضایی برای حادثه آتش سوزی در مدرسه شین آباد پرسید و گفت: "در زمان وزارت آقای حاجی‌بابایی، حوادث این‌چنین زیادی رخ داده است. آیا جنابعالی به عنوان دادستان کل کشور در این زمینه وارد عمل نخواهید شد؟" دادستان کل کشور در پاسخ گفت: خیلی خوب است که انسان در همه مسائل انصاف را فراموش نکند. من قضاوتی نخواهم کرد که این موضوع چگونه است اما شما فرمودید موارد کثیری اتفاق افتاده است. ما چند مدرسه و دانش‌آموز داریم؟ در طول این سال‌ها چند حادثه داشته‌ایم؟

این خبرنگار به واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور اشاره کرد. که سخنگوی قوه قضاییه با انتقاد از به کار برده شدن تعبیر حوادث کثیر، گفت:‌ در طول این چند سال چند حادثه برای مدارس اتفاق افتاده است؟ اتوبوس بله. در طول شبانه‌روز چند ماشین اعم از اتوبوس و غیراتوبوس تصادف می‌کنند؟ و چه تعداد کشته و مجروح می‌شوند؟ البته اینهایی را که عرض می‌کنم نمی‌خواهم خدای ناکرده نسبت به اتفاقاتی که افتاده موضوع را کم‌رنگ جلوه بدهم، ولی منظور من نوع تعبیر شماست که می‌گویید موارد کثیری اتفاق افتاده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: شما اگر جای مسئول آموزش و پرورش بودید همین‌طور حرف می‌زدید؟ و اما اینکه کوچک‌ترین اتفاقات هم ناگوار است چه یک اتفاق و چه بیشتر، در این شکی نیست اما همه باید تلاش کنیم که این اتفاق نیفتد. اگر چنانچه تقصیر کسی در یک موضوعی ثابت شود، چه در آن حادثه مدرسه و چه در آن اتوبوس یا موردی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد طبیعی است که دستگاه قضایی وارد می‌شود اما چنانچه تقصیر کسی ثابت نشد، خیلی بدیهی است که دستگاه قضایی به اقدامات خلاف و قصورهایی که وجود داشته باشد رسیدگی نمی‌کند بلکه مراجع ذیربط این موارد را رسیدگی می‌کنند و ملاحظه کردید که مجلس به طور جدی وارد شده و مورد سوال قرار داده است. وزیر ذیربط توضیح داده و مجلس از توضیح قانع نشده و اقدامات خود را دارند انجام می‌دهند اما اگر چنانچه در تحقیقات مشخص شد کسی تقصیر دارد بدیهی است آنجا دستگاه قضایی هم وارد می‌شود و به موضوع رسیدگی خواهد کرد.
 

27 نفر از مرتبطان با شبکه های بیگانه هنوز بازداشت هستند

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با دستگیری 28 نفر که با شبکه‌های معاند ارتباط داشته‌اند و اینکه آیا عامل اصلی این گروه که تخلفات مالی هم داشته دستگیر شده است یا خیر؟ گفت: همان‌طوری که دادستان تهران هم اعلام کرد این افراد در ارتباط با بیرون از کشور اقدامات مجرمانه‌ای داشته‌اند و بر اساس همان سیاستی که قبلا گفتم این مساله حتما از دید دستگاه قضایی پنهان نمی‌ماند.

دادستان کل کشور گفت: این افراد شناسایی، تعقیب و در یک اقدام هماهنگ ضربتی دستگیر شدند و بدیهی است اگر کسانی اسنادی دارند و آنها را ارائه دهند به آنها رسیدگی می‌شود. در مورد اینکه عامل اصلی دستگیر شده یا نه؟ باید گفت این مساله بستگی به اتمام تحقیقات دارد، ولی طبیعی است که همه این 28 نفر در یک سطح نیستند. البته در حال حاضر یک نفر از این افراد آزاد شده و 27 نفر در بازداشت هستند.

او گفت: من هشدار می‌دهم کسانی که دارند چنین اقداماتی انجام می‌دهند نه با این معناست که سیستم اطلاعاتی، ‌انتظامی و یا دستگاه قضایی ما آنها را نمی‌شناسد، بلکه ما می‌خواهیم خودشان به هر طریق با دستگیری متنبه شوند و دست از کارشان بردارند و حتی اگر لازم باشد بیایند خودشان را معرفی کنند و قطعا این مساله در تعقیب و مجازات آنها بسیار موثر خواهد بود والا ممکن است متعاقبا دستگاه قضایی سراغ آنها هم برود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد کیفرخواست صادره علیه 18 مقام آمریکایی و اینکه آیا این کیفرخواست مربوط به مقامات آمریکایی است یا مقامات اسرائیلی و اروپایی را هم شامل می‌شود؟ گفت: خیر. این ادعانامه فعلا در مورد مقامات آمریکایی است. آمریکا قبل و بعد از انقلاب جنایت بسیاری در کشور ما مرتکب شده است. بسیاری از جنایات تروریستی و کودتاها با مباشرت یا معاونت و پشتیبانی مقامات آمریکایی صورت گرفته است.

وی افزود: اینکه این 18 نفر چه کسانی هستند در موقع مقتضی اعلام می‌شود ولی اجمالا برخی از آنها مقامات سیا هستند. این ادعانامه به دادگستری تهران ارسال شده و پیگیری خواهد شد.

 

حکم اخافه مشخص است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با صحبت‌های رییس قوه قضاییه در مورد جرم محاربه، گفت: اگر اقدام یک زورگیر یعنی کشیدن سلاح اعم از سرد یا گرم موجب اخافه (ترس و وحشت) شود و این عنوان در دادگاه ثابت شود هیچ قاضی نمی‌تواند در مقابل قانون ایستادگی کند. رییس قوه قضاییه هم مواردی را گفتند که فردی سلاح کشیده، موجب اخافه شود و طوری رفتار کند که همه افراد حاضر می‌ترسند جلو بیایند،‌ بنابراین اگر عنوان محاربه صدق کند حتما برخورد می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه به برگزاری نشست دادستانی تهران با نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: در این نشست قرار شده تلاش بیشتری برای شناسایی افراد این‌چنینی و اصولا پیشگیری از وقوع جرایم این‌چنینی صورت گیرد. تصمیمات خوبی گرفته شده و قرار شده این جلسات برای مدتی به طور مستمر برگزار شود.

خبرنگاری از محسنی آژه ای درباره آیا می‌توانید جزئیات پرونده مهدی هاشمی پرسید که دادستان کل کشور گفت: شما اصحاب رسانه می‌دانید که برای بیان جزئیات بیشتر بر اساس قانون معذور هستم.

 

درباره پرونده ستار بهشتی

او درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی گفت: اتفاق جدیدی در این پرونده روی نداده و پیشرفت مهمی صور نگرفته است. تحقیقات پزشکی نیز در همان حدی است که در جلسه قبل اعلام کردم اما درباره آخرین وضعیت پرونده باید بگویم تاکنون از 11 نفر در این رابطه تحقیق شده که سه نفر از آنها دربازداشت بسر می برند.

محسنی اژه ای ادامه داد: در این پرونده ضرب و شتم وجود داشته اما علت مرگ نبوده است. فردا نیز گروهی از پزشکان متخصص پزشکی قانونی با دادستان تهران و بازپرس پرونده تشکیل جلسه داده و پرونده را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهد.

خبرنگاری درباره ادعای گرفتن رضایت از مادر ستار بهشتی پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: من نیز این موضوع را شنیده ام اما از پلیس فتا پیگیری نکردم . فرض بگیریم که این ادعا درست باشد باز هم در حال حاضر مانع رسیدگی به پرونده نیست و فقط در نوع مجازات از جنبه خصوصی مهم است.

4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =