سومین جشنواره فیلم عمار با تقدیر از بهزاد بهزادپور کارگردان و رحیم مخدومی نویسنده کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سومین جشنواره فیلم عمار مراسم افتتاحیه خود را با حضور چهره‌هایی چون نادر طالب‌زاده، صادق آهنگران، حجت‌الاسلام پناهیان، محمد گلریز، رحیم مخدومی و بهزاد بهزادپور در سینما فلسطین برگزار کرد.

 

نادر طالب‌زاده دبیر سومین جشنواره فیلم عمار در مراسم افتتاحیه این جشنواره با اشاره به سریال‌های ضعیف در ماه رمضان تأکید کرد:«علت آن است که‌ زیاد به فکر تربیت نیرو در عرصه دراماتیک نبوده‌ایم؛ از کنکور هم هنرمند در نمی‌آید و باید از طریق دیگر در پی استعدادیابی در عرصه دراماتیک کار کرد.علت آن است که برای تربیت نیرو در عرصه فیلم داستانی کار نکردیم و 50 درصد دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها سکولار هستند و 20 درصد آنها نیز در صداوسیما و سینماها دیده می‌شوند.»

 

 وی همچنین افزود:  «شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول 30 سال گذشته آیا یک جلسه برای تربیت نیروها در عرصه دراماتیک گذاشته است؟مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» یک مستند عالی است و کسی نمی‌داند این مستند جذاب از کجا درآمده است اما به واقع دارای پشتوانه مدیریتی و آموزشی از آقای والی‌نژاد و سیدمحمد آوینی بوده است.»

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان نایب‌رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار در سخنانی گفت:‌ «امام انقلاب را در همه عرصه‌ها مردمی کرد و مردمی اداره کرد و اینگونه انقلاب در همه عرصه‌ها گسترش پیدا کرد. امام زیاد معطل حوزه نشد؛ هر کدام از علما که همراهی کرد فبها و آنان که همراهی نکردند عناصر دیگری مردمی جایگزین آنها شدند.»


نایب‌رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار تاکید کرد:‌ «براساس این الگوی برای ارتقاء سینما و رسانه باید به مردم مراجعه کرد و همانگونه که بسیج در دفاع از مردم سریع وارد خواهد شد باید این استعدادیابی صورت می‌گرفت.در دوران جنگ مردم در بسیج بلافاصله آموزش کار با سلاح را یاد می‌گرفتند، پس از جنگ نیز اگر تدبیر بود باید مردم در بسیج دوره‌های مستندسازی می‌دیدند.»

 

وی ادامه داد: «امروز جشنواره عمار به صورت مردمی به وجود آمده است که در آن نه سپاه و نه صداوسیما نقش ندارند و چون روزهای اول انقلاب این جشنواره شکل گرفته است.هرچه برکت هست در مردمی شدن انقلاب بوده است. این حرکت البته بی‌سابقه نیست و پیش از این در کنار جریان عادی سینما و رسانه جریان و چشمه‌ای انقلابی شکل گرفت و قرار بود رودی شود اما به دلایلی بی‌رونق شد.»

 

پناهیان همچنین عنوان کرد: «تفاوت جشنواره عمار با دیگر جشنواره‌ها این است که آنان که آثاری به دیگر جشنواره‌ها ارائه می‌کنند چشم به افتخارات اجتماعی دارند که البته این چیز بدی نیست و مرسوم است. اما در عمار افراد به دنبال کسب افتخار نیستند بلکه برای افتخارآفرینی برای انقلاب اسلامی به عمار می‌آیند.»

 

در ادامه از بهترین برگزارکننده اکران مردمی جشنواره عمار تقدیر شد که وی محمد صیدالی اکران‌کننده ایذه بود.

 

پس از آن و در ادامه این مراسم ضمن پخش کلیپی با حضور نادر طالب‌زاده، محمد گلریز و پدر و مادر شهید محمدرضا کرم از بهزاد بهزادپور کارگردان سینما و تئاتر و کارگردان برنامه «شب آفتابی» تقدیر شد.

 

بهزادپور در سخنانی گفت: «هنر بازیگری خلوت مرا از من می‌گرفت برای همین تصمیم گرفتم بازیگری را کنار بگذارم چون دوست نداشتم خلوتم از من گرفته شود.در پایان صحبت ها هم سخنی ندارم جز اینکه برای من دعا کنید تا در بستر مرگ نمیرم بلکه به مقام رفیع شهادت نائل شوم.»

 

در این مراسم همچنین از رحیم مخدومی نیز با حضور نادر طالب‌زاده، ابراهیم فیاض و مادران شهید مهدی رجب‌بیگی و محمد بابایی تقدیر شد.


سومین دوره جشنواره فیلم عمار در دو بخش مسابقه و جنبی برگزار می‌شود که در بخش مسابقه آثار در قالب‌های مستند، داستانی کوتاه و بلند، انیمیشن، نماهنگ، فیلمنامه، پژوهش‌ها، نقدها و یادداشت‌های سینمایی پذیرفته می‌شود.

 

این جشنواره چون سال گذشته آثار را در موضوعات تاریخ انقلاب اسلامی، نقد درون گفتمانی، بیداری اسلامی، فتنه سال 88، جنگ نرم (تحریم و جهاد اقتصادی، فرصت‌ها و داشته‌های جامعه دینی ایران، توطئه‌ها و تهدیدهای نظام جمهوری اسلامی ایران) تقسیم بندی و در مسابقه قرار می‌دهد.

 

بخش جنبی این دوره از جشنواره مردمی عمار نیز سوژه‌های مستند و داستانی است که علاقمندان به شرکت در حوزه سوژه می‌توانند سوژه‌های متناسب با موضوعات بخش مسابقه را که قابلیت تبدیل شدن به آثار مستند و داستانی دارند به دبیرخانه ارسال کنند.

 

بیش از 900 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که این آثار شامل 187 فیلمنامه ، 93 نقد و مقاله سینمایی و بیش از 600 اثر در بخش تصویری در زیرمجموعه‌های مستند، داستانی، پویانمایی و نماهنگ است.


همچنین در بخش بین‌الملل این جشنواره نیز بیش از 20 اثر از فیلمسازان کشورهای تونس، لبنان، فلسطین (غزه)، مصر و افغانستان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.


این جشنواره تا نهم دی ادامه دارد و فیلم های آن همزمان در تهران و 250 نقطه در سراسر کشور نمایش داده می‌شود.

 

57246
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    18 12
    خداحافظ رفیق یکی از بهترین فیلمایی بود که تا حالا دیده بودم