۰ نفر
۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۰

علی پاکزاد

سخنان رئیس جمهور در مصاحبه اخیرش بازتابهای گسترده ای به دنبال داشته است، مخالفت ها و نقد های گسترده به مباحث اقتصادی مطرح شده در مصاحبه قابل تامل است.
اما رئیس دولت از انجام چنین مصاحبه ای چه چیزی را دنبال می کرد؟، آیا مباحثی مانند ضرورت اجرای فاز دوم و ناقص بودن اجرای فاز اول، از سوی مدیران دولتی و حتی منتقدین دولت بارها بیان نشده بود؟
آیا بحث موفقیت دولت در مهار تورم پیش بینی شده برای هدفمندی از سوی مجریان طرح در رسانه ها ناگفته مانده بود؟
آیا بحث ادامه رشد اقتصادی کشور بعد از اجرای قانون هدفمندی از سوی سخنگوی اقتصادی دولت بارها تکرار نشده بود؟
به این ترتیب به دور از ذهن است که این مصاحبه تنها با هدف ارایه گزارش کار و یا ایجاد آرامش در فضای اقتصادی کشور صورت گرفته باشد، که بازتاب این سخنان در بازار ارز به خوبی نشان می دهد، کدهایی که در این گفتگو بیان شد آرامش بیشتری برای بازار ارز به دنبال نداشت.
تمامی نکات طرح شده در دفاع از نتایج و عملکرد دولت ضمن تکراری بودن، یک نکته مشترک را شامل شده آنهم وجود عواملی خارج از بدنه دولت که خواسته یا ناخواسته در مسیر طرح تحول سنگ اندازی می کنند.
عواملی که مورد اشاره رئیس دولت قرار می گیرد مستقیم و غیر مستقیم یا نگاه ها را به سمت مجلس بر می گرداند و یا نهادهای پولی و یا حتی مجموعه هایی مانند اتاق بازرگانی. این فرافکنی به خودی خود یکی از هدفهای انجام چنین مصاحبه ای بود که البته در حاشیه آن برداشت ها در بازار به این گونه برداشت شد که بر خلاف اظهارات قبلی مسئولان اقتصادی، لگام اسب اقتصاد چندان هم در اختیار دولت نیست و در چشم انداز کمتر از یک دهه نیز بهبود شرایط قابل تصور نیست.

با توجه به این نوع طرح موضوع به نظر می رسد هدف دیگر از انجام چنین مصاحبه ای را باید خارج از چارچوب مباحث اقتصادی جستجو کنیم، در هفته های گذشته اگر مروری بر اخبار صدر نشین رسانه ها داشته باشیم می بینیم که با آرام شدن نسبی بازار ارز شاهد جایگزینی اخبار پولی با اخبار سیاسی آنهم با محوریت انتخابات بودیم، گمانه زنی ها در مورد ترکیب فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 92، فضای رسانه ای که رقبای دولت در آن جایگاه مناسبی داشتند، اما می بینیم به ناگهان بعد از انجام مصاحبه رئیس جمهور، مسیر اخبار تغییر کرده محوریت اخبار در بسیاری از رسانه ها نقد و بررسی سخنان رئیس دولت قرار گرفت؛ آیا می توان این اقدام را نوعی مدیریت فضای خبری برای جلوگیری از داغ شدن زود هنگام تنور انتخابات دانست؟ آنهم زمانی که هنوز در مورد کاندیداهای اصلی جناح فکری دولت دهم اما و اگرهای فراوانی وجود داشته و هنوز تکیه گاه قابل تاملی برای او قابل تصور نیست، در چنین شرایطی بالاگرفتن تب انتخابات می تواند بر توان چانه زنی ها تاثیر بگذارد، پس چه بهتر که این تنور در زمانی دیگر داغ شود.
در ذیل سخنان رئیس جمهور هدف گذاریهایی بیان شد که اشاره به بعد از فعالیت دولت فعلی دارد، آیا فحوای این کلام به معنی ادامه کار وابستگان دولت فعلی نیست؟، آیا این پیام را منعکس نمی کند که رئیس دولت امیدوار است یکی از نزدیکانش سکاندار دولت یازدهم خواهد بود؟! و از امروز خود را برنده انتخابات شش ماه آینده می داند؟
بحث افزایش یارانه نقدی نیز در این میان نشان از اهداف غیر اقتصادی، مصاحبه ای دارد که با تاخیر به بهانه پایان گرفتن دومین سال اجرای قانون هدفمندی انجام شد.
/31222
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =