رمان «قسمت دوم» نوشته سیدهاشم حسینی و اثر برگزیده جشنواره داستان انقلاب و همچنین «خواب‌نوشته‌ها» اثر افسانه طباطبایی منتشر و روانه بازار نشر شد.

مهر گزارش داد: رمان «قسمت دوم» نوشته سیدهاشم حسینی و برگزیده سومین دوره از جشنواره داستان انقلاب اسلامی است که دو سال پس از ارائه به این جشنواره از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این رمان حال و هوای تاریخی دوران انقلاب را با زبانی طنز بیان کرده و از سوی جشنواره قلم زرین نیز مورد تجلیل قرار گرفته است. داستان این رمان که فضایی عاشقانه دارد از فروردین سال 1357 آغاز و تا روز 22 بهمن همان سال خاتمه می‌یابد.

داستان این رمان با محوریت یک کارمند ساواک به نام هرمز شکل می‌گیرد که دو دانشجوی انقلابی را در زندان اوین مورد بازجویی قرار می‌دهد. یک روز که مادر یکی از دانشجویان برای ملاقات فرزندش به زندان می‌آید، هرمز عاشق مادر دانشجو که زن مطلقه‌ای است می‌شود و اتفاقا هرمز نیز از همسر سابقش جدا شده و تنها با دختر جوانش زندگی می‌کرده است. هرمز در ادامه برای مادر دانشجو شرط می‌گذارد که اگر با من ازدواج کنی فرزندت را آزاد خواهم کرد و این موضوع در ادامه ماجراهایی را به وجود می‌آورد.

در بخشی از این داستان می‌خوانیم:

«زبانش گرفت و نفس کم آورد. هرمز موقرانه و بزرگ‌منشانه گفت: شما رک و پوسکنده شرایطتون رو بگید، تا ببینیم می‌تونیم با هم به تفاهم برسیم یا نه. جنگ اول به از صلح آخر. اولی‌اش آزادی جمال و سعید بود که داره انجام می‌شه. دیگه چی؟ یه آپارتمان شیک واستون اجاره می‌کنم. پیش مادرم و دخترم که زندگی نمی‌کنیم. اونا جدا از ما هستن. بچه‌هات هم هر وقت خواستن می‌تونن بیان ببیننتون. مهریه هم هر چقدر بگید، قبول می‌کنم. دیگه چی؟ هرچی بگین روی چشم.

اشک شوق با سرشک افسوس در هم آمیخت و از گونه‌های زن چکید. هرمز دلجویانه سر تکان داد.

شما فقط شرایطتون رو بگید. رودربایستی نکنید.

گوله گوله اشک از حفره چشم‌های خجسته می‌جوشید. از سبیل و چهره فولادین مرد واهمه داشت. به عضلات صورتش فشار آورد. چشم بست و هق‌هق کنان گفت: اگه ممکنه سبیلتون رو بزنید. نه همه‌شو. از ته نزنید. کوتاهش کنید. اگه ممکنه. ببخشیدا...»

 

رمان قسمت دوم را انتشارات سوره مهر با شمارگان 2500 نسخه و قیمت 4900 تومان منتشر کرده است.

 

بر اساس گزارش این خبرگزاری، کتاب «خواب‌نوشته‌ها» اثر افسانه طباطبایی توسط انتشارات حدیث قلم منتشر شد و به کتابفروشی‌ها آمد. این کتاب ابتدا شامل جملات کوتاه بوده و در بخش پایانی تعدادی از اشعار افسانه طباطبایی را در بر می‌گیرد. طبق نظر نویسنده کتاب، خواننده می‌تواند جملات کتاب را داستان مینی‌مال یا جمله به حساب بیاورد و اولویت اول، بیان مفاهیم در قالب کلمات است. در نگارش این جملات، از صناعات ادبی چون تشبیه، استعاره و ... استفاده شده است. در این کتاب 520 جمله منتخب منتشر شده است.

چند جمله از جملات این کتاب را می‌خوانیم:

«از نبود عشق رنج برد. دو ماه بعد، از بودن عشق.

*

زن و مرد عصبانی گفتگوهایشان را به هم پرتاب کردند.

*

برای دل مردم زبانش شیرین بود، اما برای دل خودش هرگز

*

تعدادی از اشعار پایانی این کتاب را نیز می‌خوانیم:

سبک شعرهای/ خراسانی/ عراقی/ هندی/ بر واژه‌های/ من مردد ماندند/ چه منتقدی می‌تواند/ درد شاعر/ بی‌شعر را بگوید

*

بزرگ‌تر که شدم/ آرزوهایم کوچک‌تر/ و صورت/ آدمک‌های نقاشی/ سیاه‌تر!

*

هزاران بار اسمم را عوض کردم/ دوباره همانی شدم که تو خواستی/ افسانه خیالپرداز»
 

این کتاب با 110 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 5 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =