همایش هم‌اندیشی تخصصی یک‌هزار دانشمند و فن‌آور به منظور تدوین و بازنگری اسناد ملی توسعه فناوری کشور، پنجشنبه 5 آذر در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسین سالار آملی، برگزاری این نشست را رویدادی کم‌نظیر در حوزه تدوین اسناد ملی فناوری‌های راهبردی کشور عنوان کرد و گفت: در این هم‌اندیشی پیش‌نویس اسناد ملی ستادهای فناوری‌های راهبردی ارائه و پس از بررسی تفصیلی و ارزیابی در محضر حدود یک هزار دانشمند و فن‌آور از سراسر کشور در قالب هفت نشست موازی نهایی خواهد شد.

وی افزود: همچنین اسناد ملی مصوب دولت برای دو ستاد توسعه فناوری نانو و زیست‌فناوری نیز در این نشست بازنگری خواهند شد.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به روند تعیین اولویت‌های فناوری و تاسیس ستادهای فناوری در این معاونت اظهار کرد: همزمان با پیگیری‌های دولت نهم در تحقق هر چه بهتر سند چشم‌انداز ایران 1404 و تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با توجه به تأکید بر اهمیت فناوری‌های راهبردی در سند چشم‌انداز، ستادهای فناوری‌های راهبردی در نیمه دوم سال 86 در هیأت دولت تصویب و در همان سال اعتبارات آنها برای سال 1387 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تیر ماه سال 1387 ستادهای فناوری‌های راهبردی در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رسما شروع به کار کردند.

وی تصریح کرد: ساختار اصلی هر ستاد به گونه‌ای است که رییس آن یک معاون وزیر و دبیر آن رییس یک پژوهشگاه مربوط می‌باشد و تعدادی اعضای حقوقی از وزارتخانه‌های مرتبط و تعدادی اعضای حقیقی مرکب از شخصیت‌های علمی - پژوهشی دانشگاهی و شخصیت‌های مهم شرکت‌های دانش‌بنیان (بخش خصوصی) و رؤسای انجمن‌های علمی در این ستادها فعالیت دارند.

دکتر سالار آملی تصریح کرد: پس از تشکیل ستادها، مطالعه و بررسی وضع موجود کشور در آن حوزه خاص ستادی و مقایسه با سایر کشورهای جهان و منطقه و پیش‌بینی وضع مطلوب و ترسیم نقشه راه رسیدن به نقطه مطلوب شایسته جمهوری اسلامی آن‌گونه که در سند چشم‌انداز ایرانی 1404 پیش‌بینی شده است، از مهمترین دستور کارهای ستادها بوده است.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: این گردهمایی از مصادیق اولین کرسی‌های هم‌اندیشی و تضارب افکار در خصوص سندهای ملی فناوری‌های راهبردی کشور است که ضمن نقش تاثیرگذار در مسیر آینده این فناوری‌ها به مصداق حدیث یدا... مع‌الجماعه، امروز دست خداوند حامی و پشتیبان جمع نورانی دانشمندان کشور است.

دبیر هم‌اندیشی اسناد ملی توسعه فناوری در خاتمه اظهار امیدواری کرد: این هم‌اندیشی منشأ خیر و برکت برای این کشور و ملت عزیز ایران باشد و دست عنایات الهی و الطاف امام عصر (عج) ایران را به کشور اول در منطقه و بلکه در جهان مبدل کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =