۰ نفر
۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷

واحد مرکزی خبر نوشت:

گروهی از روشنفکران برجسته چینی در نامه‌ای‌ سرگشاده هشدار دادند اگر دولت چین به افکار عمومی پاسخ ندهد و شرایط را برای اصلاحات سیاسی فراهم نکند، کشور با خطر «انقلابی خشونت آمیز» مواجه خواهد شد. هفتاد و سه امضاکننده این نامه خاطر نشان کردند: «اگر اصلاحات سیاسی که جامعه چین به آن نیاز فوری دارد، ‌همچنان بدون پیشرفت باقی بماند،‌ فساد و نارضایتی افزایش می یابد و چین یک بار دیگر فرصت اصلاحات آرام را از دست خواهد داد و در ناآرامی و هرج و مرج یک انقلاب خشونت آمیز گرفتار خواهد شد».
این روشنفکران که در بین آنها نام وکلا و استادان حقوق بازنشسته دانشگاه های بزرگ به چشم می خورد‌، افزودند دولت -که از سال هزار و نهصد و چهل و نه توسط حزب کمونیست اداره می شود- باید دموکراسی و استقلال قضایی را ترویج کند و اصلاحات بازار را تعمیق ببخشد.
این نامه اوایل ماه در اینترنت منتشر شد اما پس از آنکه در مطبوعات چین به آن اشاره شد از روی اینترنت برداشته شد.هی ویفانگ He Weifang استاد حقوق دانشگاه پکن و امضا کننده این نامه در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد درخواست های مطرح شده در این نامه خیلی بزرگ نیستند اما در شرایطی که هو جینتائو آماده می شود قدرت را به شی جینپینگ واگذار کند، زمان اجرای آنها فرا رسیده است. شی جینپینگ ماه نوامبر به ریاست حزب کمونیست چین منصوب شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نام ژانگ سیژی وکیل جیانگ چینگ بیوه مائو زدونگ پایه گذار جمهوری خلق چین در پای این نامه دیده می شود. جیانگ چینگ رئیس گروه چهار نفره ای بود که طی انقلاب فرهنگی چین در فاصله سال های هزارو نهصد و شصت و شش تا هزار و نهصد و هفتاد و شش قدرت را در دست داشت. شصت و پنج روشنفکر، وکیل و فعال حقوق بشر چینی اوایل دسامبر نامه ای مشابه امضا کردند و در آن از مقامات بلند پایه حزب کمونیست خواستند میزان دارایی های مالی خود را منتشر کنند و این کار را اساسی‌ترین راه پایان دادن به فساد دانستند.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    11 1
    امريكايي ها براي چين هم نقشه دارن
  • بدون نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    13 7
    به امید پیروزی مسلمانان اویغور در برابر کفار چینی و تشکیل دوباره کشور ترکستان شرقی
    • مجی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
      14 4
      این ره که تو میروی به ترکستان است
  • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    8 2
    تا حالا با تحصیل کرده های چین صحبت کردید و نظرات اونا را هم شنیدید؟ این ادعا خیلی دور از خواسته های مردم چینه زیرا مردم چین مثل ژاپن به دنبال اقتدار گرایی و مدرنیته هستند نه آزادیهای شخصی و قومی و مذهبی. در ضمن اونا امریکا و ژاپن را رقیب و تا حدی دشمن خود میدونند. خلاصه اینکه این پروژه امریکایی تو چین براحتی جواب نمیده.
  • احسان IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    1 1
    دکتر زیباکلام در مقاله ای گفته بود که مردم همیشه پس از بهتر شدن اقتصادشان، به فکر بهتر شدن شرایط سیاسی و اجتماعی شان می افتند و این بهار در انتظار چین است.