فارس نوشت:

نخست‌وزیر ترکیه در فوریه آینده برای جلب حمایت جدی‌تر آمریکا از طرح تشکیل یک دولت کرد در خاورمیانه، عازم واشنگتن خواهد شد.
 در سایه وجود زمزمه‌هایی از احتمال توافق روسیه و آمریکا برای حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه خود را برای سفر به واشنگتن در اوایل فوریه آینده آماده می‌کند.

پایگاه خبری «عراق القانون» در گزارشی نوشت: منابع دولتی، این سفر را بسیار مهم توصیف می‌کنند زیرا قرار است اردوغان با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مهمی که برای ترکیه و سیاست‌های منطقه‌ای آن اهمیت زیادی دارد، رایزنی کند.

این منابع اعلام کردند که مشکل سوریه در صدر موضوعات مطرح از سوی اردوغان خواهد بود و در کنار آن نیز چندین مسئله دیگر که به طور مستقیم و غیرمستقیم با این پرونده در ارتباط است، طرح و بررسی خواهد شد.

منابع آگاه رسانه‌ای و دیپلماتیک نزدیک به نخست‌وزیر ترکیه اعلام کردند که وی در این سفر به طور جدی و راهبردی، پرونده کردها را دنبال خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، اردوغان از واشنگتن خواهد خواست تا از طرحش برای حل مشکل کردهای ترکیه و منطقه با هماهنگی «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان، حمایت کند.

بنا بر این گزارش، این طرح که بر اساس آن، یک دولت کردی در منطقه ایجاد خواهد شد، از سوی واشنگتن و دولت‌های غربی حمایت می‌شود.

منابع آگاه با اشاره به همگرایی ایجاد شده میات ترک‌ها و کردهای عراق، اعلام کردند که آنکارا با این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها تلاش می‌کند تا کردهای سوریه را با خود علیه دمشق و سرنگونی رژیم حاکم در سوریه همراه سازد و حاضر است بابت این مسئله هزینه نیز بدهد حتی اگر این هزینه توافق با حزب کارگران کردستان و رهبر زندانی آن یعنی «عبدالله اوجالان» باشد.

بنا بر این گزارش، اربیل، اواخر ماه گذشته میزبان کنفرانسی برای احزاب کرد سوریه بود و طی آن بارزانی به آنها وعده داد که اگر صفوف خود را متحد و یکپارچه و بر طرح مشترک کردی توافق کنند تا اهدافشان در سوریه محقق شود، از هر نظر از آنها حمایت کند.

با وجود تلاش‌های بارزانی و «جلال طالبانی» رئیس حزب اتحادی میهنی کردستان برای ایجاد همگرایی میان کردهای سوریه، حزب اتحاد دموکراتیک کردی - سوری که امتداد حزب کارگران کردستان ترکیه و یکی از احراب مهم و قوی در سوریه است، همکاری با آنکارا در مسئله سوریه را رد می‌کند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که اردوغان در کنار طرح مسئله سوریه در سفرش، بر ضرورت حمایت بیشتر واشنگتن از طرح «دولت کردستان» تاکید خواهد کرد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عماد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    15 13
    من نگران مخاطبینی هستم که این خبرها را باور میکنند و پس از مدتی که نتیجه خلاف آنها را در عالم واقع می بینند به همه چیز بدبین و سرخورده می شوند.اینهمه اظهارات خشمگینانه که کاربران شما نسبت به کشورهای همسایه و مسلمان ابراز میکنند حاصل همین توهماتی است که آگاهانه ویا بطور ناخودآگاه به ذهن مخاطب تزریق میشود.شما هم علی الظاهر با محدودیت شدید مواجه هستید ونظریاتی را که خلاف این رویه عمومی باشد, نمی توانید منعکس کنید.بنا بر این,منهم این نظرها را به قصد رساندن پیامم به مدیران سایت می گذارم.
  • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    11 5
    چی بگم ، فکر کنم بهترین طنز 2013 تا پایان سال باقی بمونه شاید هم تا پایان قرن ...
  • محمد IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    26 5
    این مطلب یه فریب رسانه ایه برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت ترکیه در سوریه با استفاده از ابزار کردها . دولت ترکیه حتی اجازه برگزاری مراسم عید نوروز رو به کردها نمیده چه برسه به تشکیل دولت مستقل!!!!
  • حسین بزرگمهری IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    15 0
    این خبر از اساس کذب است تنها وبسایتی که آن را مخابره کرده است سایت القانون که نزدیک به نوری المالکی است و طی این ماهها رابطه تیره ای هم با کردها و هم با ترکیه داشته است در حقیقت انها با این خبر کذب خود دنبال افزایش حساسیت ها به کردها در داخل عراق و تقویت نوری مالکی هستند چندی پیش هم تلویزیونی نزدیک به همین سایت و جناح خبر مرگ جلال طالبانی را مخابره کرد. متاسفانه خبرگزاری فارس که اولین رسانه بود این خبر را ترجمه و منتشر کرد سهواً یا عمداً از کنار غیرواقعی بودن اصل خبر عبور کرد و حالا هم خبرآنلاین منتشرش کرده و جاهای دیگر بازتاب زیادی یافته است یعنی نویسندگان این خبر به هدف خود که جوسازی علیه کردهای عراق است با ابزار ما و رسانه هامون دست یافته اد!