حمید احمدی یکی ازخوانندگان نوشته بود:«یکی از مشکلات جوانان مهریه است لطفا در مورد مهریه بیشتر بنویسید. متاسفانه از نظر فرهنگ جامعه مهریه شکل بدی به خود گرفته است.اطفا در مورد تعدیل مهریه و قانون جدید 110 سکه بیشتر توضیح دهید ."

در پی در خواست این خواننده جزئیات قانون جدید مهریه به نقل از روزنامه جام جم را منتشر می کنیم.

جزئیات قانون جدید مهریه 110عدد سکه و مراحل پرداخت آن 

در اینجا سه حالت می توان متصور شد:
حالت اول- مهریه کمتر از 110 سکه است: که در اینصورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (مطابق ماده 2 قانون محکومیت های مالی)
حالت دوم- مهریه دقیقاً 110 سکه است: که مانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده 2 قانون محکومیت های مالی کسانی که برای پرداخت 110 سکه اقدام نکنند، راهی زندان می گردند.)
حالت سوم- مهریه بیش از 110 سکه تعیین شده است: که در این وضعیت، در ابتدا باید 110 سکه مطابق قانون پرداخت گردد. (و درصورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده2 محکومیت های مالی زندان در انتظار فرد خاطی است.)
سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری خواهد نمود.
ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی : هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه ننماید دادگاه او را الزام به تادیه نموده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می نماید در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد .
(ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است.)
 مهریه چگونه نقد می شود ؟

تمام احکامی‌ که از سوی دادگاه‌های بدوی صادر می‌شود تنها زمانی قابل اجرا است که این احکام به قطعیت برسد.
رسیدن به قطعیت حکم نیز معمولا به دو شکل و شیوه مشخص اتفاق می‌افتد. شکل اول این است که هر دو طرف حکم را می‌پذیرند و با نوشتن این جمله که «نسبت به حکم صادره اعتراضی ندارم و حق تجدیدنظرخواهی را از خودم سلب می‌کنم» موافقت خود را با حکم صادره اعلام می‌کنند.
شکل دیگر هم این است که با اعتراض یکی از طرفین پرونده و یا هر دو طرف نسبت به حکم صادرشده، پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه تجدیدنظر ارسال می‌شود تا نسبت به اعتراض هر دو طرف پرونده رسیدگی گردد.
واقعیت موجود در دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد که در اغلب موارد زنان و مردان حکم دادگاه بدوی درباره اعسار و تقسیط مهریه را نمی‌پذیرند و با اعتراض نسبت به این حکم، شانس خود را برای به دست آوردن رای مطلوب امتحان می‌کنند. علت این مساله هم کاملا روشن است. در اغلب موارد مردان نسبت به هر نوع تقسیطی اعتراض دارند و می‌خواهند تا حد ممکن پیش‌قسط و اقساط کمتری بپردازند.
زنان هم که معمولا مسیری سخت و طولانی را برای به دست آوردن مهریه طی کرده‌اند همیشه می‌خواهند حاصل جنگ و گریز طولانی خود را با پیش‌قسطی چرب و نرم‌تر و اقساط ماهانه بیشتری دریافت کنند اما اگر مردی همان حکم دادگاه اولیه را بپذیرد و در زمان صدور حکم در زندان و یا در مرخصی باشد، با پرداخت مهریه، نیم عشر و هزینه دادرسی بلافاصه از زندان آزاد می‌شود و دیگر نیازی نیست تا منتظر قطعی شدن حکم بماند.
مرحله تجدیدنظرخواهی برای اغلب مردانی که به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند مرحله‌ای سخت و عذاب‌آور است. طبق قانون هریک از طرفین می‌توانند تا 20 روز پس از ابلاغ حکم نسبت به آن تقاضای تجدیدنظرخواهی کنند. تقاضای تجدیدنظرخواهی هم اغلب به این شکل است که فرد تجدیدنظر خواه با ارائه دادخواستی جداگانه لایحه تجدیدنظرخواهی خود را به دادگاه ارائه می‌دهد.
درباره جزئیات این مرحله در شماره‌های آینده خواهیم نوشت اما در مورد مهریه اغلب زنان با هدف آزار و اذیت همسر خود ارائه لایحه تجدیدنظرخواهی را معمولا به آخرین روز واگذار می‌کنند و به همین دلیل مرد مدت زمانی طولانی‌تر را در زندان می‌ماند. البته درباره مردانی که در زندان حضور دارند، دادگاه معمولا صدور، تایپ و ابلاغ حکم را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد اما برای زندانی یک روز هم یک روز است.
بررسی پرونده‌ها در دادگاه تجدیدنظر معمولا چندان طولانی نیست. پرونده‌ای هم که در آن مرد زندانی باشد با سرعت بیشتری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. تجربه نشان داده معمولا دادگاه تجدیدنظر در صورت زندانی بودن مرد در حکم صادره مهریه تخفیف می‌دهد و پیش‌قسط و قسط را کم می‌کند. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که زن دلایل قانع‌کننده‌ای را در رد دادخواست تجدیدنظرخواهی مرد به دادگاه ارائه نکند اما در صورتی که دلایل کافی از سوی زن به دادگاه ارائه شود وضعیت فرق می‌کند.
دادگاه تجدیدنظر بعد از بررسی پرونده و صدور حکم، پرونده را به دادگاه بدوی می‌رساند. در این مرحله مرد و یا یکی از بستگان او می‌توانند برای پرداخت مهریه اقدام و در قالب نامه‌ای به دادگاه «تقاضای اجرای حکم» را مطرح کنند. دادگاه نیز با ارسال نامه‌ای برای شعبه اجرای احکام قطعی شدن رای را تایید و پرداخت قسط را بدون مانع عنوان می‌کند. پرداخت‌کننده مهریه علاوه بر پرداخت قسط اول باید نیم عشر را نیز پرداخت کند.
ممکن است در صورت زیاد بودن نیم عشر اجرای احکام این مبلغ را نیز قسطی کند اما در اغلب موارد به دلیل این‌که این پول به طور مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود و دولت هم به سادگی از حق خودش نمی‌گذرد، این مبلغ به صورت نقد دریافت می‌شود. با پرداخت پیش‌قسط و قسط اول و نیم عشر و دیگر هزینه‌ها همچون: هزینه دادرسی، اجرای احکام در اولین فرصت نامه‌ای برای زندان می‌نویسد و در نامه عنوان می‌شود که زندانی مهریه با توجه به پرداخت اولین قسط و در موارد اندکی به دلیل گذشت شاکی در صورتی که به دلیل جرم دیگری در زندان حضور ندارد می‌تواند از زندان آزاد شود.
این نامه با پیک مخصوص دادگاه بلافاصله برای زندان ارسال می‌شود و معمولا بعد از غروب آفتاب زندانی در صورتی که در داخل زندان جرمی‌ مرتکب نشده باشد که مجازات داشته باشد از زندان آزاد می‌شود و به زندگی خود بازمی‌گردد.
در تمامی ‌احکام مالی مربوط به مهریه و نفقه این نکته ذکر می‌شود که در صورت عدم پرداخت مهریه یا نفقه از سوی مرد، با درخواست زن بار دیگر مرد بازداشت خواهد شد. معنی این جمله این است که مرد باید ماه به ماه و در تاریخی مشخص بدهی خود را پرداخت کند. اگر در پرداخت بدهی تاخیری رخ دهد اجرای احکام معمولا تا ده روز حکم جلب صادر نمی‌کند اما در قبال دریافت با تاخیر مهریه، به میزان قیمت سکه در همان روز یک‌بیستم از مرد جریمه می‌گیرد.
بعد از 10 روز نیز در صورتی که زن تقاضای جلب همسرش را مطرح کند، پرونده اجرای احکام به شعبه رسیدگی‌ کننده ارسال و با بررسی پرونده توسط قاضی و موافقت او، اجرای احکام نیز دوباره حکم جلب تازه‌ای صادر می‌کند.
در چنین مواردی برخی از مردان که توانایی پرداخت مهریه را ندارند با مراجعه به قاضی پرونده از او می‌خواهند تا مثلا برای یک هفته به آنها مهلت دهند.
در صورت موافقت، قاضی پرونده را تا مدتی که مهلت داده به اجرای احکام ارسال نمی‌کند و مرد می‌تواند بدهی خود را با تاخیر و البته جریمه بپردازد و دیگر ترس از حکم جلب را هم نداشته باشد.


وقتی اقساط مهریه پرداخت نشود

 مهریه یک بدهی است که با نظر دادگاه به جای پرداخت یکباره به شکل قسطی دریافت می‌شود و این مساله هیچ تاثیر خاصی در ماهیت آن ندارد. برخی مردان تصور می‌کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه می‌توانند دیگر آن را نپردازند اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت این دین، مهریه از حالت اقساط به حالت «حال» درمی‌آید و اصطلاحا این دین «حال» می‌شود و با منتفی شدن حالت «اقساط» مرد مجبور خواهد شد تا تمامی‌ آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود ندارد.
برخی تصورات غلط دیگر هم درباره مهریه وجود دارد که معمولا در زندان به مردان القا می‌شود. یکی از این تصورات این است که مرد می‌تواند چند قسط از مهریه را در اجرای احکام دادگاه بپردازد و پس از آن می‌تواند با هدف اذیت و آزار زن اقساط دیگر را در دادگاه‌های شهرهای دیگر بپردازد. آموزش غلط دیگر دوران زندان هم این است که مرد می‌تواند سکه‌های تقلبی را به جای سکه واقعی به همسرش بپرازد یا این‌که دو قسط را بدهد و بعد یک قسط را ندهد.
در پاسخ به چنین نکاتی باید بگوییم مهریه تنها در شعبه‌ای از اجرای احکام قابل پرداخت است که در آن پرونده تشکیل شده باشد و اساسا هیچ کدام از دادگاه‌های خانواده دیگر در سراسر کشور اقساط مهریه را از مرد دریافت نمی‌کنند مگر آن‌که پرونده‌ای در آن شهر تشکیل شده باشد. این مساله هم تنها در شرایطی رخ می‌دهد که محل زندگی یا کار مرد به شهری دیگر منتقل شود و او بتواند این تغییر جغرافیایی را با دلایل کافی به دادگاه اثبات کند.
در آن صورت پرونده نیز ممکن است به آن شهر منتقل شود. البته مهریه از سوی اعضای خانواده، دوستان، پیک موتوری و… هم قابل پرداخت است تا هیچ مردی به بهانه‌هایی مانند: حضور در ماموریت کاری، بیماری احتمالی، گرفتاری شغلی و… از زیر پرداخت این دین شانه خالی نکند. در اغلب دادگاه‌ها هم بابت پرداخت مهریه از فرد مراجعه‌کننده امضا گرفته می‌شود تا حضور او در دادگاه اثبات شود.
در پرداخت سکه نیز معمولا امکان انجام هیچ تقلبی وجود ندارد زیرا به دلیل برخی تقلب‌های گسترده مدتی است در اغلب دادگاه‌های خانواده فضایی برای فروش سکه به وجود آمده که مردان با مراجعه به این بخش، سکه مورد نیاز خود را تهیه و فروشنده نیز در پاکتی سربسته این سکه را قرار داده و به دست مرد می‌دهد. مردان پس از دریافت این پاکت باید به شعبه اجرای احکامی‌که در آن پرونده دارند مراجعه کرده و با بیان این عبارت که «می‌خوام سکه بدم» پرونده خود را دریافت کنند.
پرونده اجرای احکام به دست مدیر این بخش داده می‌شود و او بعد از دریافت سکه رسیدی دوبرگی را امضا می‌کند. یک برگ از این رسید به مرد داده می‌شود و برگ دیگر در پرونده قرار می‌گیرد. تاریخ دریافت سکه نیز بسته به حکم صادره متفاوت است. اگر حکم تقسیط مهریه در دادگاه بدوی با عدم اعتراض هر دو طرف به قطعیت برسد، تاریخ ابلاغ حکم ملاک زمان پرداخت مهریه است.
مثلا اگر حکمی‌ در روز هفدهم ماه به مرد ابلاغ شود او باید هفدهم هر ماه برای پرداخت مهریه مراجعه کند. درباره دادگاه تجدیدنظر این مساله ملاک نیست و پرداخت مهریه باید از تاریخ صدور حکم انجام شود. مثلا اگر دادگاه در تاریخ پانزدهم ماه حکم خود را صادر کند و این حکم ده روز بعد به دست مرد برسد، مرد باید قسط اول خود را مطابق با تاریخ صدور حکم بپردازد و از این پس در تاریخ پانزدهم هر ماه برای پرداخت سکه به اجرای احکام مراجعه کند.
می‌توان پرداخت مهریه را هم بر اساس تاریخ مشخصی منظم کرد و مثلا با جلو انداختن یک قسط، قسط‌های بعدی را در اول، وسط یا آخر ماه داد. اگر هم تاریخ پرداخت مهریه با یک روز تعطیل مصادف باشد، باید روز بعد برای پرداخت مهریه به دادگاه مراجعه کرد. در مجموع بهتر است مردان بدهکار مهریه را هم مانند یکی از اقساط زندگی خود فرض کنند و تلاش کنند در این مورد هم خوش‌حساب باشند.
رسید دومی ‌که در پرونده اجرای احکام قرار می‌گیرد، برای این است تا بعد از مراجعه زن و پس از احراز هویت او، توسط زن امضا و مزین به اثر انگشت می‌شود و پس از آن سکه به او تحویل داده شود. برخلاف تحویل سکه، دریافت آن معمولا فقط شامل حال زن می‌شود و اعضای خانواده و اقوام نمی‌توانند برای دریافت سکه به دادگاه مراجعه کنند.


خداحافظی با دادگاه 

 با آغاز پرداخت مهریه دیگر زن و مرد کاری با دادگاه صادرکننده حکم ندارند و تنها محل مراجعه آنها اجرای احکام است. حجم فعالیت‌هایی که در اجرای احکام انجام می‌شود، به نسبت شعبه‌های عادی دادگاه بیشتر و متراکم‌تر است و به دلیل این‌که در این بخش قرار است حق و حقوقی زنده شود، گاه میان مراجعه‌کنندگان و کارمندان این بخش درگیری‌های لفظی و فیزیکی رخ می‌دهد.
برخی مراجعه‌کنندگان به دادگاه تصور می‌کنند کارمندان اجرای احکام درصدی از مهریه یا نفقه را خود دریافت می‌کنند، در صورتی که این تصور کاملا غلط است و افراد حاضر در این بخش از بابت هیچ پرونده‌ای نفعی نمی‌برند.
وجود اجرای احکام فایده‌های زیادی دارد که به زودی برای مراجعه‌کنندگان معلوم می‌شود. این محل «واسطه»‌ای میان همسران است تا از این طریق ارتباط‌های مالی آنها بدون خون و خونریزی! انجام شود. تصور کنید مردی که می‌خواهد مهریه همسرش را بدهد، هر ماه قرار باشد او را ببیند. مطمئنا افزایش و کاهش قیمت سکه و نیز مسائل گذشته و چیزهای جزیی هر بار اعصاب او را خرد می‌کند و ممکن است در یکی از همین پرداخت‌ها، او یک دست کتک هم تقدیم همسرش کند! یا این‌که زنی مهریه‌اش را بگیرد و بعد منکر دریافت آن شود! مطمئنا اگر اجرای احکام نبود، با اتفاق‌هایی از این دست، خبرنگاران صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها دیگر نیازی به انعکاس اخبار سرقت‌های مسلحانه و قاچاق مواد مخدر نداشتند، چون همین دریافت و پرداخت مهریه و نفقه می‌توانست جرم و جنایت‌های فراوانی ایجاد کند، اما در اجرای احکام در مقابل هر پرداختی «رسید معتبر» ارائه می‌شود و این مساله سبب می‌شود هیچ‌یک از طرفین نتوانند چیزی را انکار کنند حتی اجرای احکام برخی از دادگاه‌ها وضعیتی ایجاد کرده که مثلا در فاصله ساعت 30/8 تا 12 ظهر سکه دریافت می‌کند و از ساعت 13‌تا‌14 سکه تحویل می‌دهد تا به این ترتیب هیچ امکانی برای رویارویی بدهکار و طلبکار و امکان برخورد آنها وجود نداشته باشد.
در پایان به مردان توصیه می‌شود برخلاف شعبه‌های دادگاه، اخطاریه‌های اجرای احکام را جدی بگیرند، زیرا هر نوع بی‌اعتنایی به این اخطاریه‌ها ممکن است منجر به دستگیری یا ضبط اموال آنها شود.
45235

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    85 12
    ما که آخرش نفهمیدیم مهریه بالای 110 سکه زندان داره یا نه؟
  • sسعید IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    بااین شرایط 90%مردها توان پردخت 110سکه با قیمت روز را ندارند یعنی هر فرد باید حدود 130میلیون تومان یک جا بدهد که با این شرایط اقتصادی و درآمد کم و هزینهای بالا چگونه میتوان مبلغ مزکور را تهیه نمود پس کل 90درصد از آمار طلاق باید به زندان بروند بعد بگوئیید جوانان چرا ازدواج نمیکنند عامال اصلی کاهش جمعیت عمدتا" مربوط به عدم ازدواج جوانان بدلیل قوانین مهریه میباشد.
    • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      مهریه حق زنه هرکی هندونه میخوره پای لرزشم میشینه اگه به مردا باشه که دیگه هیچ حقی به زن نمیدن
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      قبلا خربزه می خوردن پا ی لرزش می نشستند حالا هندوانه شده
  • رضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    بعضی ها همچین از 110 سکه صحبت میکنن که انگار پولی نیست!! قول میدم 90 درصد جوون های ایرانی اصلا سکه ندیدن!! بگید 100 میلیون تا بیشتر جا بیفته!! ما که کلا بیخیال زن شدیم !! هر کی جرات داره بسم الله
  • سبلان IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    45 81
    من موردی را سراغ دارم که قاضی پرونده با بی انصافی تمام قسط مهریه را مبلغ پنجاه هزارتومان درماه تعیین کرده ومرد باوقاحت تمام آزادانه میگردد وشایدهم صیغه ای برای خود انتخاب کرده وبه مصرف مواد هم ادامه میدهدوقاضی هم این کارخودرابه استناد بخشنامه رییس قوه قضاییه توجیه میکند لطفا راهنمایی کنید درصورت لزوم حاضر به ارائه مستندات هستم
    • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      کار قاضی بسیار مناسب و در خور تشویق است.
    • الهام ش IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      18 74
      دادخواستی دیگر تنظیم و به دادگاه عالی نسبت به این رای و حتی خود قاضی شکایت کند
  • محمدرضا IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    54 50
    درود برمصوبان این قانون بسیار مفید
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    ترو خدا یه لحظه فکر کنید .بازنت توافق داری باید بری زندان. کجای دنیا دو نفر که تفاهم ندارند میتونه اونیکی رو بفرسته زندان .خنده دار نیست؟
    • بی نام A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      58 7
      واقعاً به زیبایی تمام کل مشکل جامعه ی بدبخت ایرانی رو تو یه جمله خلاصه کردی. ماها فراموش کردیم که زن ومرد تا زمانی همسرن که عاشق همدیگه هستن.
  • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    با توجه به اينكه 110 سكه سال گذشته تصويب شده- اكنون وضعيت اقتصادي با سال گذشته متفاوت و بدتر شده-بايد هر سال سقف جديد مطرح شود. امسال به نظرم 25 سكه كافي و زياد است.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    57 6
    چرا به هر جوان 20 ميليون بلاعوض نميدهيد تا تشكيل خانواده دهد؟؟؟ چرا مسكن مهر به افراد مجرد نميدهيد؟؟؟؟ آيا احتمال ايجاد فساد ميدهيد؟؟؟ اگر بله پس بخش مقابله با فساد و انتظامي كارش چيست و آيا قصاص پيش از جنايت مورد تائيد است؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    40 7
    سقف اعسار و مبلغ دقيق آن چقدر است؟؟؟
  • فری IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    17 9
    چه جالب! رسید دوم باید مزین به اثر انگشت شود.......
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    21 9
    حاصل جنگ و گریز طولانی خود را با پیش‌قسطی چرب و نرم‌تر...؟ نویسنده محترم دایره واژگان خودتون رو میتونید افزایش هم بدید.
  • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    27 4
    سقف اعسار افراد را با استاندارد نروژ تعیین میکنید یا سومالی ؟؟؟
  • خانم IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    47 64
    قانون حق طلاق و حضانت بده مهریه نخواستیم. آقایون ایرانی هم خدا رو میخوان هم خرما
  • محمدعلی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    65 13
    خواهشاً با بالارفتن قیمت سکه فکری برای بدهکاران مهریه برداشته شود 110سکه با قیمت فعلی مهریه خیلی خیلی زیاد است متأسفانه مهریه سبب شده تا سن ازدواج در کشور بالا برود و ترس ازدواج در جامعه ایجاد شود و این سنت پیامبر با دیدگاه ترس و استرس دیده شودخوشبختانه گامهای مثبتی در این زمینه برداشته شده که جای تقدیر و تشکر دارد .
  • علی محمد موسوی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    48 16
    به نظر من باید مهریه بیش از 5 سکه نباشد و به جای این کار به زنانی که طلاق داده می شوند دولت مبلغی را برای مساعدت در نظر بگیرد (البته زنانی که شرایط مالی مناسب نداشته باشند) تا موقعی که زن دو باره ازدواج کند.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    53 4
    مساعده به زنان مطلقه از سوی دولت تنها راه حل مشکل مهریه است و این موضوع در کشور های دیگر هم اجرا می گردد
    • مریم A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      36 75
      چقدر شما باید کثیف باشی که همچین حرفی بزنی مرد اگه با زنش درست ومثل یک انسان برخورد کنه زن اصلا مهریه نمیخواد شما خرجت نره بالا!!
  • ابراهیم محمودی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    75 3
    سلام دوستان من که با هزار امید و آرزو و یه دنیا بدهی ازدواج کردم ولی خوشبخت نشدم چون بعد از شش ماه همسرم هوس به خارج رفتن کرده و حالا مهریه اش و به اجرا گذاشته و میگه فقط منتظر پنجاه میلیون است . ومنم تا 23/2/92 وقت دارم مهریه اش و بپردازم اگر نپردازم میرم زندان. من الان خیلی افسرده هستم و دارم روزی هزار بار آرزوی مرگ میکنم. قانون 110 سکه هم الکیه چون اگه ندی میری زندان
    • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
      70 7
      در زندگی مشترکی که با هزار آرزو و بدهکاری اون رو تشکیل دادی و طرف مقابل اون را برات جوری کرده که آرزوی مرگ و پشیمانی داری بهترین راه ندادن مهریست. حتی اگر داشته باشی!! زندان با این زندگی هیچ فرقی ندارد. بنظر من زندان بهتر است تا بپردازی.
  • ابراهیم محمودی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    54 5
    حالا اگه یکی بعد از شش ماه و این همه هزینه برای ازدواج و بدهی برای تشکیل زندگی اگه نداشته باشه 110 سکه مهر بده باید بره زندان.... آخه چه کسی بعد از شش ماه 110 سکه داره بپردازه......پرداخت اقساط مهریه یعنی هر ماه یک ضربه کلنگ برای ویرانی خانه کسی که با هزار امید و آرزو ساخته...من که قید آزادی رو زدم میرم زندان
  • من IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    8 10
    آیا امکان تقسیط مهریه نقد(طلا) همانند مهریه قرض (سکه) درصورت معسر بودن وجود دارد ؟
  • من IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    3 11
    آیا امکان تقسیط مهریه نقد(طلا) همانند مهریه قرض (سکه) درصورت معسر بودن وجود دارد ؟
  • حسن IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    64 13
    من نمیدونم این سکه ها رو که موقع طلاق با اجبار باید بدی، مگه روز اول زنه از خونه باباش برداشته اورده داده به شوهرش. تمام این مشکلات مربوط به قانون مملکت می باشد. می توان به جرأت گفت 90درصد از بین رفت کانون خانواده ها همین بحث پرداخت مهریست. پس باید فکری به حال قانون کرد.
    • خانم A1 ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      26 94
      مهریه رو از خونه باباش نیاورده ولی یا آقایون روز اول چشاشونو باز کنن یا بعدا زندگی رو واسه زنشون زهرمار نکنن که مجبور شن برن زندان. مهریه تنها راهیه که تمام آزار و ادیت های یه عمر و جبران کنی،پول جوونی و آرزوهای زناییه که یه روز خوش ندیدن.مهره حق زنه
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    55 9
    این مهریه در ازدواج یک نوع خرید و فروش یا تجارت است
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    130 4
    ما که نه مهری از زن بهمون رسید نه خیری. فقط خودمو بدهکار کردم کاش زندگی هم دنده عقبی داشت
  • م .ن IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    34 2
    آیا این درسته ؟این قانون 110 سکه که من شنیدم و حالا اومدم خوندم فکر میکردم با این قانون دیگه زندان در کار نیست ........ولی نه این قانون کمک موثری گویا نکرده .......من سوال دارم پدر من 64 سال داره ....بیماری دیابت دارن .....و عمل قلب باز داشتن ...بحدی که پاهاش مثل چوب خشکه ....وهمسر شون یعنی نامادری ما از ایشون شکایت کردن ...یعنی پدر من میره زندان ؟؟؟؟؟؟من حسابش رو کردم با این اوضاع مهریه نامادریم میشه 600 میلیون ......آخه چرا قانون ها با توجه اوضاع و گران شدن دلار عوض نمیشه .......من به بابام گفتم بقول آقای ابراهیم که در کامنت فرمودن .....من که قید آزادی رو زدم میرم زندان .......زندان شاید بهتر از هرجای دیگری باشه ......
  • بدون نام IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    12 36
    باید اگر مرد داشته باشد علاوه بر سکه خانه هم برای مهریه بزن
  • خاطره IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    26 10
    سلام.من یه زن 25 ساله هستم با دوتا بچه.شوهرمو دوست دارم.زندگیمو دوست دارم اما شوهرم بهم نفقه نمیده با اینکه توان مالی خوبی داره.ختی به وضع ظاهری بچه ها هم نمیرسه.منو راهنمایی کنید چی کار باید بکنم؟؟ممنون میشم
  • معصومه IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    55 24
    با یه دنیا عشق زن یه کارگر شدم که یه خونه و یه ماشین بعد 4 سال خرید البته با فروش طلاهام و نگرفتن هبچ مراسم عروسی برای من که تک دختر خونواده بودم بعد شلوارش 2 تا شد با همدستی مادر و خواهرش دوست خواهرش رو که دختر یتیم بود صیغه کرد منم با یه دعوای فرمالیته دک کرد مهریه ام 100 سکه بود از فروردین 84 تا حالا نتونستم با این قاضی های... طلاقم رو بگیرم تو این 9 سال ادامه تحصیل دادم الان فوق لیسانس دارم و دانشجوی دکتری تخصصی هستم اقا با حکمی که از دادگاه گرفت همون دختر یتیم رو 85 عقد کرده الانم یه دختر سه ساله داره منم نتونستم طلاقم رو بگیرم و ازدواج کنم تکلیف من بعد 9 سال بلاتکلیفی چی میشه مهریه هم اقساطی هر وقت دوست داره یکی میریزه این واقعا انصافه تو کشور اسلامی
  • سحر A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    32 34
    آقایون وقتی همه حق و حقوقا واسه آقایون باشه نباید گلایه کنید مهریه تجارته.چون تنها حق زن تو ایران مهریشه اگه این نباشه بهتره اسم روبات یا عروسک جای خانم بزاری.19سالمه به خاطر خیانت جنسی همسرم 1ساله کارمون دادگاهه.طرف طلاقم نمیده و منم تنها راهم مهریمه.
    • پریسا A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      6 9
      درده منم عین توهه
  • عالیه A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    24 57
    چطور از خانواده ی عروس توقع جهازیه ی آنچنانی هست اونم در عرض یکسال که دخترو می خوان ببرن؟؟ باید مهریه یه چیزی باشه در شان دختر 110 تا سکه چیه پدرشوهر هم باااید یه چیزی به عهده بگیره
  • بی نام A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    29 2
    به نظر اینجانب باید جایگزین مناسبی برای مهریه پیدا کرد اینگونه نمی شود من افرادی را می شناسم به خاطر مهریه به شکل قاچاق از ایران خارج و در آنجا ماندگار اجباری شده اند
  • یه بدبخت IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    25 4
    به نظرم این مهریه ها را بعضی خانم ها واسه استحکام زندگیشون یا چشم و همچشمی میذارن که در مورد اول همچین چیزی اصلا وجود ندارد زمانیکه اوضاع طوری باشه که زندگی کردن دیگه بدتر از زندان میشه دیگه فرقی نمی کنه که یه سکه باشه یا هزار سکه،مرد زندان را با این زندگی عوض می کنه که کاملا با این مورد موافقم.لعنت به این زندگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • اميد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    27 2
    با سلام خدمت كليه دوستان قانون 110 سكه اجرائي هست و زن ميتواند بابت آن مرد را با حكم دادگاه جلب و روانه زندان كندوالبته مرد اگر همزمان با دادخواست مهريه ايشان دادخواست اعسار بدهد همزمان رسيدگي و نميتوان ديگر ايشان را جلب كرد. بنده حكم جلبم را گرفته اند و با توجه به كارمند بودنم خودم را دارم معرفي ميكنم به زندان .عزيزان من تو اين مملكت ادم حسابي باشي فايده نداره.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    44 8
    خدایا چرا بعضی از این زنا انقدر خدانشناسند مهریه شده وسیله تجارت خودشون و خانوادشون
  • روح اله IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    56 4
    به شدت مخالف مهریه هستم. من در ازدواج اول با همسرم توافق نداشیم و نامردی کرد مهرش رو اجرا گذاشت هنوز نامزد بودیم من هم که آدم کم رو و آبرو خواهی بودم با پیشنهاد توافق پرداخت 20 سکه از هم جدا شدیم با کلی وام و قرض و غوله که هنوز اثرش تو زندگیم دارم می کشم.سرتون و درد نیارم دوباره خانواده هم ریختن سرم که باید ازدواج کنی خریت کردم 5 ماه میشه که عقد کردم یه مادر زن دارم که خدا نسیب گرگ بیابون نکنده نامزدم ازمن خیلی کوچیکتره ومادرش با من لج کرده دختره رو هم برده برای مشاوره که طلاق چیزه بدی نیست و از شوهرت جدا شو ،هرچی خانواده تلاش کردن سودی نداشت، پاشون رو تو کفش کردن طلاق نامردا میگن مهریه هم میخایم مشکل مهراولی تموم نشده این یکی شروع کرده، مهریه یعنی کلاه برداری قانونی،یک قانون کثیف
    • حیف خنجر به زن A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      37 3
      خوش به حالت با 20تا شر اولی روکندی بنده پارسال 114 سکه مهریه رو. خانم گداشت واسه اجرا 72 سکه رو ازطریق ارزشیابی منزلم تونست بگیره مابقی رو هم دادگاه برام قسطی کرده ماهی 1 عدد فکرمیکنم ماشین نازنینم رو با ید بفروشم مادرم هم قراره مبلغ 5 تومنش را بده . نفقه خودش وبچه هم هست. نمیدونم قاضی ها مگه نباید در مورد نفقه که میدی سوال کنند .قاضی حتی نفقه ها رو هم که میدم اصلا نگاه نکرد. یعنی تاثیری نداشت .یه راننده تاکسی مگه چقدر میتونه درامد داشته باشه. !
  • امید ن A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    47 8
    مهریه شده وسیله ای برای سواستفاده ی خانومها بعضی از خانومها واقعا خودشون و خریدو فروش میکنن!
  • رحماني A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    26 11
    نظر من اينه كه اگه قراره مهريه اي هم تو كار باشه به تعداد سالهايي كه با هم زندگي مشترك دارن بسته شود به فرض مثلا (از 1 سال تا 2سال اول سالي 10 سكه) و( 2سال تا 5 سال هر سالي 7 سكه) و به همين ترتيب .كه هم حق و حقوق ديگري حفظ شود و هم آمار ازدواج بالا برد،با تشكر
  • متان IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    34 3
    دوستان. مهريه زن بستگي به معرفت و حس زندگي اون داره. تو اين كشور دخترهايي هستن كه كل دنيا هم بابت مهريه شون كمه و افرادي هم هستن كه يه ربع سكه هم نمي ارزن. متاسفانه تجربه بد انسان رو به نابودي ميكشه. نامزد من چشم طمع به ارث پدري ام داشت و فهميدم اشتباهه اگه باهاش ادامه بدم و الانم بعد از دو سال از هر دختري مي ترسم. ايا تباهي زندگي يه جوون چند سكه مي ارزه؟؟؟؟ اصلا چرا زندگي ها تو اين كشور مزه شو از دست داده؟؟؟ (اين حرفو ميزنم چون زوجهاي موفق خارجي و غير مسلمان زيادي رو ديدم كه نه مهريه اي تو كار هست و نه نفقه اي و نه اجرت المثلي و نه ......)
  • بی نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    14 14
    کسی که توان پرداخت۱۱۰سکه را دارد ومهریه بالاتر باشد. ومرد ملک دیگری داشته باشد آیا زن می تواند ملک را ثبت وضبط کند یا میتوان اقساط کرد؟
  • مهدی A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    23 5
    اگه مهریه زنش 500 سکه باشد چند ماه زندانی دارد؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
      12 2
      نامزدم تودوران نامزدی مهریه اش راگذاشته اجرا حکم صادرشده بیست میلیون اول ماهانه سیصدتومان هستش واوان پرداخت ندارم چکار بایدکرد
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    8 2
    چرا مردها همیشه این حرف را عنوان مکنند کی داده کی گرفته اگر ما به قوانین اسلامی معتقد هستیم باید دین خودرا عمل کنیم تمام مشکلا برمیگرد به قوانین که بصورت صریح و روشن نوشته نشده است قوانین اگر جدی اجرا شود من خاطی جرعت شکستن ان را نخواهم داشت . ودادگاه ها لبریز از خلاف کاران نخواهد بود.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    18 3
    من زندان رو به دادن مهریه ترجیح میدم.
  • معترض A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    17 2
    باید قانون اصلاح بشه باید بگن زن اگه مجددا شوهر کرد اقساط مهریه باید قطع بشه دیگه وقتی شوهر کرد مهریه می خواد چیکار ؟؟؟
  • محمود A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    17 3
    نمیدونم چرا اگه مرد یه دست به زن بزنه محکومه ولی اگه زن صبح تا شب اعصاب مرد رو بریزه بهم و به خونوادش بد و بیراه بگه هیچ حکمی نداره. آقا میخوام طلاق بدم راحت برم گوشه زندان بگیرم بخوابم.مهریه هم ندارم بدم.
  • مجید IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    11 5
    ما بچه دار نمیشیم مشکل از مرد . مرد هم کارگر شرکت و زن تقاضای طلاق کرده ایا مرد میتونه بوسیله پرداخت اقساط ماهی سک سکه از زنش جدا بشه زندان نره.لطفا راهنمای کنید
  • مرد A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    7 10
    سلام .ایا منزل مسکونی که سه دانگش را مهرهمسرم کرده بودم م و سه دانگش مال خودم بوده زمان محاسبه پرداخت محریه نباید قیمت ان سه دانگی که مهرزنم کردم جز 110 سکه بیاید .یا فقط سه دانگ خودم جز 110سکه می اید لطفا توزیح دهیدباذکر شماره قانون و تبصره ،اخه بیچاره شدم منزلمو دادم سکه هم دارم میدم بمیرم راحت ترم
  • امین IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    2 4
    زمانی که مهریه قسطی می شود چند تا سکه عقب بیفته مهریه به زمان حال بر می گرده
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    1 1
    خدای اگه این قانون 110 سکه رو بردارند تکلیف اون مردای ک رو این قانون حساب کرده بودن چی میشه؟ قانون براشون 110 سکه حساب میکنه یا طبق سند ازدواج ک سکه نوشته شده حساب میکنه؟