۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰

عبد الباری عطوان

اگر سال گذشته (2012) سال مصر شناخته شد ، سال جدید ممکن است سال ایران وهم پیمانانش در منطقه باشد، چه با جنگ وچه یا صلح که در هر دو صورت عربها قربانی خواهند بود. در صورت صلح ، عربها بصورت غنایم در خواهند آمد و در صورت جنگ ، ابزار آن جنگ خواهند بود همانند چمنی که زیر پای فیلهای در حال نبرد با یکدیگر نابود می شود.
در اینجا دو دیدگاه از سوی غرب عنوان شده است . نخست اینکه دولت کنونی امریکا اقدام به مهار ایران خواهد نمود و در نتیجه نقش منطقه ای آنرا بعنوان یک قدرت هسته ای مورد قبول قرار خواهد داد چون مایل نیست در جنگ سومی درگیر گردد بخصوص که هنوز از اثار دو جنگ عراق و افغانستان بهبودی نیافته است ، ضمن اینکه هرگونه حمله و یا ضربه نظامی علیه ایران ، نه تنها پایان کار نخواهد بود بلکه تنها برای دوسال فعالیتهای هسته ای ایران را به تأخیر خواهد انداخت و در عین حال ایرانیان را پشت سر رهبری خود متحد و یکپارجه خواهد کرد. از سویی بعضی از عربها و یا در حقیقت بیشتر آنها از تهران پشتیبانی خواهند نمود که البته در حال حاضر بعضی عربها بعلت پشتیبانی ایران از دمشق روابط سردی با ایران پیدا کرده اند.
دیدگاه دوم می گوید تصمیم گیری برای جنگ قبلا اتخاذ شده است و مقدمات آن در حال اجراست و شاید بهار آینده نقطه صفر آن باشد چون نتنیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستار برگزاری انتخابات زود رس (22ژانویه 2013 ) شده است تا بتواند از پشتیبانی اکثریت راستگرایان برخوردار گردد و خود را برای جنگ علیه ایران آماده سازد بویژه اینکه جنگ علیه ایران را ، سرلوحه تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده است.
نتنیاهو در پائیز گذشته و پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، مقدمات این جنگ را فراهم کرد که بدنبال آن بسیاری از مقامات دولت امریکا و اروپا به او گوشزد کردند به تنهایی در این زمینه اقدام نکند که البته تصویر نتنیاهو بهنگام ارائه تصویری از برنامه هسته ای ایران در سازمان همچنان در برابر دیدگاه همگان قرار دارد .
اوباما و تحت فشارهای نتنیاهو تعهد کرده است که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بهرگونه که شده جلوگیری کند ، اما در عین حال از پذیرفتن خطوط قرمزی که نتنیاهو از وی خواسته درباره غنی سازی اورانیوم ایران اعمال کند ، خودداری نموده است.
****
در ماه مارس آینده مهلتی که نیروهای غربی برای پذیرش راه حل مسالمت آمیز بوسیله ایران به پایان خواهد رسید از جمله اینکه ایران باید تمامی اورانیوم غنی شده بنسبت بیش از بیست درصد را تحویل دهد و از ادامه کار تمامی دستگاههای سانترفیوژ خود جلوگیری نماید و در عین حال تأسیسات هسته ای خود را که گفته میشود زیر یک کوه بزرگ ساخته شده بحال تعطیل در آورد.
پیش بینی واکنش ایران در برابر این موضوع بسیار دشوار بنظر می رسد چون ایرانیان در وقت کشی خبره هستند و همواره در حال بهوا فرستادن بالنهای گمراه کننده برای سنجش واکنش طرف مقابل می باشند، چند روزپیش ایرانیان اعلام کردند که آماده هستند با آژانس انرژی هسته ای همکاری نمایند مشروط بر ایتکه اسرائیل از تهدیدهای خود دست بردارد. البته بعید نیست در لحظه پایانی پیشنهادهایی برای حل وفصل بحران ارائه کنند که این اقدام البته باعث سردرگمی دشمنانشان خواهد شد. در عین حال سخن درباره گفتگوهای محرمانه میان ایران وامریکا پشت درهای بسته نیز عنوانمی گردد.
از سوئی رهبری ایران به گونه ای رفتار می کند که گوئی جنگ بدون تردید اتفاق خواهد افتاد . مانورهای نظامی ایران هیچگاه متوقف نشده وهم اکنون مانوری در تنگه هرمز در حال اجراست و موشکهای دور برد ایران ، دو روز پیش آزمایش گردید.
از سوی دیگر نیروهای غربی نیز ناوهای جنگی خود را در آبهای خلیج فارس متمرکز کرده اند و هم اکنون سه فروند ناو هواپیما بر آمریکایی و یک ناو هواپیمابر انگلیسی در این آبها حضور دارند ، درحالیکه انگلیس نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و در منطقه متمرکز نمود و قرار است چند روز دیگر مانورهای دریائی مشترک آمریکائی ـ اسرائیلی آغاز گردد که 3000 سرباز آمریائی در آن شرکت خواهند کرد و قرار است یکهزار تن از آنان تا ماه فوریه در فلسطین اشغالی بمانند وشاید هم حضور انها تمدید گردد .
جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در ماه نوامبر گذشته در حقیقت آزمایشی بود و غزه بصورت آزمایشگاهی برای بررسی مقاومت گنبد آهنین در برابر موشکهای " فجر 5" ایران بود که در اختیار نیروهای مقاومت فلسطین از جمله جهاد اسلامی قرار داشت ، در همین زمینه پیمان ناتو موشکهای پاتریوت خود را در مرز ترکیه با سوریه قرار داد .
اسرائیلی ها در یک دوران نگرانی بیسابقه ای قرار گرفته اند که در صورت وقوع جنگ ، دو موضوع باعث نگرانی آنها خواهد شد. نخست : اینکه ایران بتواند نخستین ضربه ها را تحمل نماید و سپس با قدرت هدفهای اسرائیلی و پایگاههای امریکائی در خلیج فارس را مورد حمله قرار دهد . دوم : اینکه در اوج جنگ ویا در صورت نا آمیدی ، سلاحهای شیمیائی موجود در سوریه چه از سوی سوریه و چه بوسیله حزب الله لبنان ، علیه فلسطین اشغالی بکار برده شود.
یک مقام عالیرتبه اردنی برایم تأکید کرد که نگرانی رژیم صهیونیستی از سلاحهای شیمیائی موجود در سوریه بدانجا رسید که تل اویو طرحی برای بمباران آن بوسیله هواپیما تهیه کرد اما بیم و نگرانی امریکا از نتایج این حمله وبخصوص کشته شدن دهها هزار تن از مردم سوریه در نتیجه پخش این مواد در هوا ، مانع از اجرای آن گردید ، اما در عین حال بعید بنظر نمی رسد که نتنیاهو در هر لحظه به چنین اقدامی دست بزند .
****
تحریمهای اقتصادی شدید که بوسیله امریکا و هم پیمانانش علیه ایران به اجرا در آمده تا اندازه ای اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است . صادرات نفت ایران به نصف کاهش یافته و پول ایران هشتاد درصد ارزش خود را از دست داد اما تاریخ نشان داده است که مجازاتها و تحریمهای اقتصادی هیچ نظامی را سرنگون نکرده است .
در این میان کسانی هستند که تنها بوقوع یک بهار ایرانی همانند بهار عربی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئیه آینده دل بسته اند ، اما در عین حال بعید بنظر می رسد که رژیم صهیونیستی تا آن زمان منتظر بماند چون ادعا دارد که ایران در آن هنگام به دروازه هسته ای خواهد رسید.
هرگاه کسی درباره جنگ علیه ایران سخن بگوید ، دولت اوباما بخود می لرزد چون به خوبی می داند فاجعه ببار خواهد آورد ، از یکسو ایران دارای زرداخانه های عظیم جنگی در داخل و نیز از هم پیمانان قدرتمندی مانند چین و روسیه وهند برخوردار است که در نتیجه یک همبستگی بین المللی را داراست .
پرسش با اهمیت که هم اکنون مطرح می گردد آنست : نقش ما اعراب چگونه چگونه خواهد بود ؟ البته پاسخ بسیار دردآور است چون بزرگترین کشور عرب خلیج فارس یعنی عربستان بعلت پیری سران آن در حالتی از بی قراری قرار گرفته است و اتحاد کشورهای عرب خلیج فارس ناتوان است تا آنجا که تنها دو تن از سران آن در اجلاس اخیر سران شورای همکاری در منامه شرکت کردند .
حال اگر نظری به همسایگان خلیج فارس بیاندازیم خواهیم دید که اردن با ورشکستگی روبروست ومصر سرگرم بحران داخلی خود ورویاروئی با توطئه هاست . یمن از هم گسیخته و سوریه با جنگ داخلی روبروست.
موقعیت اعراب براساس تمامی برآوردها، همانند یک مشت مردم نادیده گرفته شده هستند و نقش آنان در بحرانهای بین المللی تنها نقش وابستگان می باشد و سرمایه هایشان بوسیله مفسدان داخلی و یا کشورهای بزرگ در حال غارت است و وحدت داخلی آنان بعلت مسائل طایفه ای نیز از میان رفته است ...

منبع: خبرآنلاین عربی

ترجمه: محمدماجد نجار

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متفاوت IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    33 40
    بارها ثابت کرده ایم : بیدی نیستیم که از این بادها بلرزیم .
  • رضا چلیبی IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    27 7
    تحلیل خیلی جالبی بود. ترجمه هم خوب بود اما در دو الی سه جا اشکال داشت.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    33 4
    انشا الله که همین گونه باشد
  • بدون نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    25 43
    تا زمانی که از ولی فقیه اطاعت کنیم و گوش به فرمان مراجع تلقید باشیم آمریکا واسرائیل هیچ غلطی نمی توانند بکنند
  • بدون نام IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    23 4
    امريكا و اسراييل اگر قدرت جنگ با ايران را داشتند يك ساعت هم به ايران فرصت نميدادند.خودشون ميدونند كه حمله نظامي به ايران يعني نابودي اسراييل براي هميشه و شكست سنگين نظامي براي امريكا .امريكايي كه شرق و غرب ايران رو بمباران كرد و تصرفشون كرد چرا به ايران نميتونه حمله كنه؟ به عنوان يك وطن پرست تا زماني كه خون در رگهايم دارم از سرزمين مادري ام دفاع خواهم كرد.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    29 5
    باید با تدبیر و سیاست کار آمد وقت را خرید. ضمن اینکه باید آماده بود.
  • امید دندان نما IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    13 5
    آمریکا و کشورهای به اصطلاح ابر قدرت میدونن که یک ایرانی هم اگر بخواد از فکرش استفاده کنه میتونه آمریکا رو نابود کنه چه برسه به یک ملت !!!بخاطر همین جرات حمله رو ندارن و میدونن هیچ کشوری صلاح درجه یک رو به نمایش نمیزاره و از همین هم میترسن که نکنه ما صلاح قویتری داشته باشیم و آمریکا به خطر بیوفته چه برسه به اسراعیل
  • فرزاد IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    12 4
    این یاوه گویی های اسراییل وغرب چندین سال است بر علیه ایران تکرار میشود آنها توان آنرا ندارند فقط جنگ روانی راه انداخته اند مگر ملت ایران خوابیده اند آنها همچون تفسیری از جنگ به نفع خود ارایه میدهند اگر جنگی صورت بگیرد مسلما آنها بدلایلی بیش از ایران ضربه میخورند
  • ابراهیمی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    5 3
    درطول تاریخ همواره ملتهابا اتکاء به عقیده وایمان واتحاد وتبعیت از رهبری (واجد صلاحیت )وعزم وپایداری پیروز میدان بوده اند که این موضوع در هرزمان که اتفاق بیفتد نتیجه آن پیروزی خواهد بود وملت شریف ایران نیز با نشان دادن انسجام وتبعیت از رهبری در نهم دیماه 88 نشان داده است که دراین مسیر گام بر میدارد
  • امیر IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    6 0
    اینها جنگ روانیست باور نکیند...