۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰

به نظر می‌رسد بین طبقات اجتماعی و اقتصادی مختلف، در میزان مصرف نمک و در نتیجه، پیامدهای پزشکی آن، از جمله بیماری‌های قلبی،‌ تفاوت چشمگیری وجود دارد. غذاهای فراوری‌شده و آماده،‌ متهمین اصلی هستند.

بهنوش خرم‌روز: به نظر می‌رسد بین مردم با درآمد مالی متفاوت،‌از نظر میزان مصرف نمک هم تفاوت‌هایی وجود دارد. به گزارش دیسکاوری، نتایج مطالعه جدید محققین انگلیسی نشان می‌دهد که افرادی که پول کم‌تری دارند، در مقایسه با افراد ثروتمندتر ساکن همان منطقه، میزان نمک بیشتری مصرف می‌کنند. بر اساس این مطالعه، به نظر می‌رسد که تفاوت طبقاتی اجتماعی به روش‌های پیچیده‌ای بر انتخاب رژیم غذایی روزانه و نیز پیامدهای سلامتی تاثیرگذار است؛ چراکه مصرف بالای سدیم، منجر به فشار خون بالاتر می‌شود که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
در این مطالعه جدید، محققین دانشگاه وارویک انگلستان از اطلاعاتی استفاده کرده‌اند که طی سال‌های 2000 /1379 و 2001/1380 در بررسی ملی رژیم غذایی، از 2000 نفر به دست آمده بود. اغلب شرکت‌کنندگان در مطالعه مدت هفت سال بوده که رژیم غذایی خود را تغییر نداده بودند. همچنین محققین طی یک دوره 24 ساعته، میزان سدیم موجود در بدن این افراد را با استفاده از آزمایش ادرار سنجیده بودند.

در مجموع، محققین گزارش کردند که مردم ساکن اسکاتلند، بیشتر از مردم ساکن انگلیس یا ولز، ‌نمک مصرف می‌کنند. اما وقتی نگاه دقیق‌تری به اطلاعات انداختند، متوجه شدند که در نواحی جغرافیایی یکسان، افرادی که کم‌ترین سطح تحصیلات را دارند و نیز افرادی که به کارهای دستی اشتغال دارند، بیش از همه، نمک مصرف می‌کنند. هم سطح تحصیلات پایین و هم اشتغال به کارهای دستی، هر دو نشانه‌های قرار داشتن در موقعیت پایین از نظر اقتصادی و اجتماعی است.
بخش بسیار زیادی از نمکی که مردم در انگلستان، ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای توسعه‌یافته مصرف می‌کنند، در غذاهای فراوری‌شده و نیز غذای رستوران‌ها مخفی است. این در حالی است که مردمی که درآمد کم‌تری دارند، ‌با احتمال بیشتری به این غذاهای ارزان‌قیمت اما در عین حال سرشار از نمک وابسته‌اند.
اغلب مردم، تقریبا دو برابر میزان سدیمی را که توسط سازمان‌های دولتی توصیه می‌شود در غذای روزمره خود مصرف می‌کنند. از آن‌جا که مصرف نمک با بیماری‌های قلبی مرتبط است،‌ محققین می‌نویسند: «تخمین زده می‌‌شود که 15 درصد کاهش در مصرف نمک، طی 10 سال می‌تواند از 8.5 میلیون مرگ در سراسر جهان جلوگیری کند.» محققین با پیگیری الگوهای متفاوت مصرف نمک، امیدوارند بتوانند بر سیاست‌های عمومی تاثیر بگذارند و میزان سدیم موجود در رژیم غذایی همه افراد جامعه را کاهش دهند.
رژیم غذایی گروه‌هایی از جامعه که در طبقات پایین‌تر اقتصادی و اجتماعی قرار دارند، شامل غذاهای با کیفیت پایین، سرشار از نمک، پرچرب، پرکالری و ناسالم و البته ارزان‌قیمت است. یکی از راه‌های موثر کاهش میزان نمک مصرفی در بین همه طبقات و گروه‌های اجتماعی، کاهش تدریجی نمک در مواد غذایی از جمله نان است که خود، منبعی از نمک به حساب می‌آید، چون بیشتر نمکی که مصرف می‌کنیم، در غذاهای فراوری‌شده پنهان است.
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    3 0
    بخاطر اون اینهمه بانمکیم.
  • بنده خدا IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    0 0
    اویی که متمکن ست با طعم دهنده های مختلف و تنوع غذایی ذائقه را تامین میکند ولی اویی که ندارست با نمک و چربی های مضر تامین کننده ی ذائقه ی خود ست درمان: عدالت اجتماعی بهترین درمان برای این سوء تغذیه ست ثروت ها به عدالت تقسیم شود تا همه سالم باشند .