یک کارشناس مسائل شبه قاره معتقد است راهپیمایی سازمان منهاج القرآن به سمت اسلام آباد در اعتراض به بی کفایتی دولت این کشور، با حمایت دست های پنهان صورت می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین پیرمحمد ملازهی در کافه خبر با تشریح شرایط در شهر کویته و کشتار هزاره ها در عملیات های انتحاری یا انفجاری مختلف از جمله آنچه در چند روز پیش صورت گرفت، گفت: اقدام یک روحانی به نام طاهر قادری مبنی بر راه انداختن راهپیمایی از لاهور تا اسلام آباد در اعتراض به دولت، حرکتی حساب شده برای دست یابی به اهدافی خاص است و می تواند با آنچه که در کویته و بلوچستان می گذرد کاملا در ارتباط باشد.

ملازهی با اشاره به برنامه محرمانه ای برای کوچاندن هزاره ها از بلوچستان و تضعیف بلوچ ها و پشتون ها در این ایالت و جایگزین کردن آنها توسط اهالی پنجاب گفت: قتل عام هزاره ها به دلیل اینکه برخلاف بلوچ ها و پشتون ها مسلح نیستند و مردمانانی صلح طلب هستند برای گروه های تندروی مسلح مانند لشگر جنگوی کار بسیار ساده ای است.

این کارشناس در ادامه گفت نتیجه این قتل عام ها هرچه که باشد برای برخی در پاکستان مطلوب است. اگر به ترس و کوچاندن هزاره ها از بلوچستان و طالبانیزه کردن این منطقه منجر شود عالی است و اگر سبب شود تا مطالبات برای تغییر دولت محلی و ورود ارتش به بهانه کنترل اوضاع منجر شود عالی تر می شود.

او سپس با اشاره به هدف دوم که همانا پدید آوردن بستر مناسب برای حضور ارتش در مناطق حساس برای حفظ امنیت مردم و شهروندان است گفت از این منظر حرکت طاهر قادری از لاهور به اسلام آباد نیز مشکوک است و می تواند در همین راستا تعبیر شود. پاکستان اکنون در شرایطی نیست که ارتش بتواند دست به کودتا علیه دولت بزند اما می توان در پاکستان شرایطی را پدید آورد که دولت مرکزی به شدت ضعیف نشان داده شده و مطالبات مردمی به صورت کاذب برای حضور و پر رنگ تر شدن نقش ارتش در زندگی مردم بیشتر شود.

به گزارش خبرآنلاین راهپیمایان جنبش مردمی سازمان منهاج القران لاهور به سرپرستی محمد طاهر القادری که یک روحانی افراطی تازه بازگشته از کانادا به پاکستان است دوشنبه شب زیر نظر شدیدترین تدابیر امنیتی وارداسلام اباد پایتخت پاکستان شدند.

طرفداران قادری معتقدند که انتخابات آینده پاکستان که بسیار سرنوشت ساز است صرفا با دخالت ارتش می تواند مصون از تقلب و تحت نظر قانون اساسی پاکستان برگزار شود. از سوی دیگر طرفداران دموکراسی در پاکستان معتقدند ارتش درحال زمینه سازی برای حضور در ایالت های مهم از جمله پنجاب و بلوچستان است تا از این طریق آراء مردم را به سمت مورد نظر خود سوق داده و هدایت کند و از این طریق دست به یک کودتای دموکراتیک بزند.

مشروح گفتگوی کافه خبر با پیرمحمد ملازهی را در صحفه بین الملل بخوانید

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =