رییس جمهور می گوید قانون هدفمندی در گام اول با موفقیت اجرا و الگویی جهانی شده است.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس قانون هدفمندی یارانه ها را گام بلندی در جهت بهبود اقتصاد کشور دانست و گفت: هدفمندی استفاده از منابع ملی است، یک منبع عظیمی در کشور است روزانه یک میلیون و 883 هزار بشکه نفت و میعانات تحویل پالایشگاه‌ها می شود. سالانه 150 میلیارد متر مکعب گاز وارد شبکه می شود، این ثروت عظیم باید آزاد شده و بازتوزیع شود.
وی تصریح کرد: دست به دست هم دادیم و با یاری خدا و هوشمندی مردم و حضور بی نظیر ملت گام اول را برداشتیم و آثار خوبی هم داشت من به برخی از آنها اشاره می کنم، قرار بود که ما در درآمد خانوارها به نفع طبقات کم برخوردار تعادل ایجاد کنیم، قرار بود بین بنگاه‌ها تعادل ایجاد کنیم از بنگاه‌های ناکارآمد به بنگاه‌های کارآمد، قرا بود تعدیلی در بودجه دولت ایجاد شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه هر سه این اهداف در بودجه لحاظ و در گام اول بخش مهمی از آنها محقق شد. امروز مدل هدفمندی یارانه در ایران در مجامع جهانی به عنوان یک مدل مدیریت کلان اقتصاد کاملا ایرانی ثبت شده است و این جز معدود طرح‌هایی است که الگوهای مدیریت اقتصاد ما را از شیوه های رایج سرمایه داری و سوسیالیستی خارج کرده است.
اهم اظهارات رییس جمهور در ادامه می آید:
• اجرای این قانون به توزیع و تحقق عدالت کمک کرد. در سال 90 ضریب جینی از 40 درصد به 37 درصد آمد، نسبت درآمد ده درصد ثروتمند به ده درصد فقیر در خانوارهای شهری از 45/12 برابر در سال 89 به 17/10 برابر رسید. و در خانوارهای روستایی از 63/12 برابر در سال 89 38/9 برابر در سال 90 رسید.
• هیچیک از طرح های اقتصادی کشور در 50، 60 سال اخیر نتوانسته است که شاخص های اصلی را در یک سال اینگونه تغییر دهد. این طرح موجب صرفه‌جویی ارزی و رشد مصرف بنزین شد. گازویئل را که به خاطر دارید؛ واردات گازویل و بنزین را یادمان هست. اتفاقی که افتاد 17 و میلیون دلار فقط در سال 90 نیاز ما به واردات فرآورده کم شد. در همین سال صادرات نفتی افزایش یافت.
• برخی می گویند هدفمندی باعث شد قیمت ارز بالا برود مگر هدفمندی مصرف ارز را بالا برد که قیمت را بالا ببرد. تورمی را کنترل کرد که خیلی ها باور نمی کردند هدفمندی در زمانی آغاز شد که تورم سالیانه 1/10 و تورم نقظه به نقطفه 8/12 درصد بود، در دی ماه این دو به هم رسیدند و 9/20 شد. البته تورم نقطه ای در مرداد ماه به اوج خود یعنی 3/22 شد اما در دی ماه بهم رسیدند

• شما همه اقتصاددانید و با اقتصاد آشنایید و می دانید وقتی اتفاق ویژه ای در اقتصاد می افتد تورم نقطه ای بالا می رود و زمانی این انرژی تخلیه می شود که تورم نقطه ای و سالانه روی هم می افتد.

• نقدینگی را هم اجرای این طرح کنترل کرد، برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد آنها با تصور اینکه مصرف بنزین در کشور لجام گسیخته است بنزین را تحریم کردند اما این طرح باعث شد که نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و طرح آنها خنثی شود.
• صندوق هدفمندی در مجموع ترازش مثبت است، خود شما آن را به عنوان شرکت دولتی محسوب کردید، ترازش مثبت است، بدهکار است طلبکارم هست، قرض گرفته از جایی هم طلبکار است. یک شرکت دولتی همیشه همین است.
• راهکاری هم که انتخاب شد راهکار درستی بود ما نباید خودمان را جای مردم بگذاریم، باید خود مردم مدیریت کنند، خود شیوه اجرا این قانون مشارکت همه مردم در مدیریت اقتصاداست، مردمی‌ترین دولت‌های جهانی هم نمی توانند بگویند مردم واقعا چه می‌خواهند خود مردم بهتر می دانند چه می خواهند.
• برخی می گویند اگر یارانه نقدی بدهیم موجب بیکاری و تنبلی می‌شود مگر در تمام دنیا بیمه بیکاری وجود ندارد، سی بیکار می شود مگر پول به او نمی دهند، وقتی پولگرفت میلش به کار از بین می رود، چه کسی است که از پول بیشتر بدش بیاید، من از شما می پرسم فقرا دلبستگی بیشتری به پول دارند یا اغنیا معلوم است که اغنیا.
• این طرح، طرح بسیار موفقی بود، دنیا تحسین کرد ملت ایران و این افتخار دولت و مجلس و نظام شد اما همزمان دشمنان نگران شدند دیدیند که بزرگترین طرح تحولی که همه آنها می گفتند موجب بحران و آشوب‌های اجتماعی می شود و هیچ دولتی در ایران نمی تواند اجرا کند با موفقیت کامل اجرا شد.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =