در حالی که خبر انتشار کتاب «خاطرات محسن رفیق‌دوست» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، سوره مهر نیز از انتشار «برای تاریخ می‌گویم» خاطرات دهه اول انقلاب رفیق‌دوست خبر داده و هرگونه تشابه با کتاب مرکز اسناد را رد کرده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که چند هفته قبل سوره مهر از شروع پروژه ای تاریخی درباره دهه اول انقلاب با کتاب خاطرات «محسن رفیق دوست» خبر داده بود، دیروز خبرگزاری فارس، خبری مبنی بر انتشار خاطرات رفیق دوست از سوی مرکز اسناد منتشر کرد.

کتابی که روایت  زندگی و مبارزات محسن رفیق‌دوست از زبان خودش است. خانواده و تحصیلات راوی، مبارزات وی تا پانزده خرداد 1342 و از قیام پانزده خرداد تا تبعید امام، و دستگیری‌اش در سال 1355، پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت امام خمینی(ره) از مباحث این کتاب است. همچنین رفیق دوست در این کتاب به بیان خاطراتش درباره چگونگی دستگیری، فعالیت‌هایش در دوران زندان قبل از پیروزی انقلاب و تشکیل و تثبیت سپاه پاسداران، پرداخته است.

 

اگرچه این خبرگزاری اعلام کرده مرکز اسناد به تازگی کتاب را منتشر کرده اما شواهد حاکی است که این کتاب، یک اثر قدیمی است که نهایتا به تازگی تجدید چاپ شده اگرچه خبری مبنی بر تجدید چاپ اثر نیز وجود ندارد. خبری که مدیر دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری هم آن را تایید می کند.

 

ساعاتی پس از انتشار این خبر، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نسبت به آن واکنش نشان داد و درباره انتشار کتاب خاطرات رفیقدوست توسط مرکز اسناد گفت: چند سال پیش بخشی از خاطرات رفیقدوست که مربوط به خاطرات زمان انقلاب ایشان بوده را مرکز اسناد منتشر کرده و هیچ تشابهی میان این خاطرات با کتاب «برای تاریخ می‌گویم» که به خاطرات ایشان از زمان جنگ می‌پردازد وجود ندارد.

بهبودی درباره این خبر که مرکز اسناد اسلامی کتاب خاطرات محسن رفیق‌دوست را منتشر کرده، گفت: البته مرکز اسناد این کتاب را چند سال پیش منتشر کرده و امر تازه‌ای نیست و به نوعی خواسته‌اند جوسازی روی این خاطرات صورت دهند. لازم است بگویم این کتاب خاطرات قبل از انقلاب آقای رفیق‌دوست را در برمی‌گیرد و ربطی به خاطرات بعد از انقلاب ایشان و مسئولیتشان در تدارکات جنگ ندارد.

 

«برای تاریخ می‌گویم» خاطرات محسن رفیقدوست هم اکنون مراحل نهایی انتشار را در سوره مهر می‌گذارد و به زودی منتشر خواهد شد. بهبودی این کتاب را به جهت صراحت لجهه و رک‌گویی رفیقدوست در بیان خاطرات این دوران و نقش او در حوادث انقلاب و جنگ و مسئولیتش به عنوان وزیر سپاه خواندنی و متفاوت دانسته است. هدایت الله بهبودی، پیش تر گفته بود: از مدتی پیش به این نتیجه رسیده‌ایم که ثبت و ضبط خاطرات دهه اول انقلاب مغفول مانده است. می‌بایست برای این برهه زمانی اقدامی صورت می‌دادیم. گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت توجه به حوادث سال‌های آغازین انقلاب را افزایش داد. 10 سال اول انقلاب که جنگ تحمیلی در آن واقع شده جزو سال‌های پر افت و خیز و پر حادثه تاریخ اخیر است. در ابتدا قصدمان این است که با دو کار روند نگارش خاطرات این دوران را شروع کنیم. اولین اثر خاطرات آقای محسن رفیقدوست است. کتاب دیگر هم خاطرات آقای جواد منصوری است که تحویل انتشارات سوره مهر شده است. این دو کتاب برای بازنمایی حوادث و رخدادهای 10 سال اول انقلاب از زبان دو تن از شخصیت‌های حاضر و ناظر آن رویدادها در قالب خاطرات منتشر خواهند شد.

بهبودی این را هم گفته بود که قرار نیست وارد نگارش خاطرات جنگ شویم. چرا که این کار توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری صورت می‌گیرد. در ثبت و ضبط خاطرات این دوره تاریخی، جنگ به عنوان یکی از حوادث آن دوران در کنار مسائل دیگری که در کشور رخ داده، قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، «فعالیت‌های سیاسی از تبعید امام تا دستگیری (1343تا1355)»/ اعدام حسنعلی‌منصور، ترور نصیری رئیس ساواک، تکثیر اعلامیه ترحیم اسرائیل، انجام کارهای اقتصادی برای رفاه‌طلبان، دکتر علی شریعتی، جلسات سخنرانی شهید بهشتی، فعالیت‌های مجاهدین خلق، تأسیس سازمان مجاهدین راستین. «دستگیری و زندان، دسته بندی های سیاسی داخل زندان ، بحث های اعتقادی با مجاهدین خلق»/ دستگیری، بازجویی و شکنجه در زندان، انتقال به بند عمومی، ملاقات با خانواده، دسته‌بندی‌های سیاسی داخل زندان، آشنایی با شهید رجایی، آزادی موقت از زندان، هیأت عفو بین‌الملل و انتقال به زندان قصر، بحث‌های اعتقادی با مجاهدین خلق، سالروز تولد محمدرضا شاه و پذیرایی از زندانیان، تبلیغ مرام کمونیستی، ارتباط با شهید اندرزگو، اوضاع زندان در سال 1357، آزادی از زندان... عناوین برخی فصل های کتاب مرکز اسناد است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =