دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید اگر قرار بود روند انتخاب فیلم‌ها محافظه‌کارانه باشد با صراحت این تعداد افراد دولتی به عنوان اعضای هیات انتخاب نمی‌شدند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز سه‌شنبه در آستانه برگزاری این جشنواره با حضور در خبرآنلاین به برخی ابهامات پاسخ داد.


او در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فیلم‌هایی ایرانی که در هیچ یک از بخش‌های جشنواره حضور ندارند توضیح داد: «من بعد از دیدن فیلم‌های متقاضی به هیات انتخاب نامه نوشتم که چند فیلم را فراموش نکنید، چون مشخصاتی دارند، اما این تنها یک پیشنهاد بود و هیات انتخاب در نهایت تصمیم نهایی با آن‌ها بود.»


وی ادامه داد: «نگاه من به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر این است فیلم‌هایی باید در جشنواره فجر نمایش داده شود که شان انقلاب اسلامی را حفظ کند، اما اجازه ندارم نظر شخصی‌ام در آینده رسمی یک فیلمساز تاثیر بگذارد.»


عباسیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص تصمیم‌گیری‌هایی جشنواره فیلم فجر توضیح داد: «من آدم محافظه‌کاری نیستم، اما دوست داشتم محافظه کار باشم. نشانه محافظه‌کار نبودنم هم این است که هر سال دبیران جشنواره فیلم فجر سعی می‌کردند همه فیلمسازان را راضی نگه دارند. به خاطر همین تعداد بیشتری از فیلم‌های متقاضی در جشنواره حضور داشتند.»


دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر درباره چرایی انتخاب افراد دولتی در اعضای هیات انتخاب و تعداد بیشتر این افراد نسبت به سینماگران، اظهار داشت: «همچنین اگر قرار بود در انتخاب فیلم‌ها روند محافظه‌کاری داشته باشیم، اسم اعضای هیات انتخاب اینطور نبود و با صراحت این تعداد افراد دولتی انتخاب نمی‌شدند. بالاخره جشنواره فیلم فجر یک جشنواره دولتی است و ما اصلا سینمای غیردولتی در کشورمان نداریم.»


او همچنین افزود: «دلیل دیگر محافظه‌کار نبودن من این است که امسال این ریسک را کردیم تا تمام آثار سینمایی به صورت دیجیتال در جشنواره فجر نمایش داده شوند و خودتان هم می‌دانید که این کار راحتی نیست.»


عباسیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نحوه انتخاب فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گفت: «وظیفه ما امروز در خصوص بخش بین‌الملل با گذشته فرق کرده است. امروز هر کس اراده کند می‌تواند نسخه با کیفیتی از فیلم‌های روز دنیا را در خانه‌اش ببیند. به همین دلیل مردم منتظر اکران فیلم‌های مطرح دنیا در جشنواره فیلم فجر نیستند. امروز باید تعریف جدیدی از بخش بین‌الملل فیلم فجر ارائه کنیم.»


دبیر جشنواره فجر عنوان کرد: «سینمای ایران قله‌های افتخار فرهنگی و بین‌المللی را فتح کرده و تمام جوایز مطرح دنیا را به دست آورده است. ما باید بتوانیم در پروسه‌ای چند ساله جشنواره فیلم فجر را به عنوان جشنواره‌ای جا بیندازیم که محل جمع شدن فیلمسازان مستقل سینمای دنیا شود.»


مشروح گفت‌وگو با عباسیان به زودی در خبرآنلاین منتشر می‌شود.

 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =