سه رمان کوتاه از «جوزف کنراد» با نام‌های «مرز سایه»، «کاکا سیاه کشتی نارسیسوس» و «طوفان دریا» با ترجمه سهیل سمی از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شد.

 

به گزارش خبرآنلاين، در مقدمه رمان کوتاه «طوفان دریا» می‌خوانیم: «نثر کنراد بر عکس رمان‌های بازاری و حادثه‌ای درونگراست. انبوهی از صفات و قیدها و افعال که کنراد به دور از هرگونه تصنع و به شکلی کاملا طبیعی و در وصف طوفان به کار می‌گیرد، تامل‌برانگیز است.»

«طوفان دریا» با قیمت چهار هزار و 500 تومان منتشر شده است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بله! ناخدا نزدیک ظهر مرد. بعدازظهر اوراقشو گشتم. دم غروب براش دعا خوندم و مراسم برگزار کردم. بعد نوک کشتی رو به سمت شمال هدایت کردم. اونو آوردم این‌جا. من ـ آوردمش ـ این‌جا.»

کتاب «مرز سایه» ديگر رمان کنراد است که به تازگي ترجمه و منتشر شده است. درباره اين رمان نوشته‌اند كه دستمايه‌اش تجربه خود نويسنده بوده است. گويا كنراد در دوره‌اي كه زندگي‌اش را عمدتاً بر پهنه دريا مي‌گذرانده، ناگهان بدون هيچ دليل مشخصي كار خويش را رها مي‌كند و حتي بعد از مدتي دچار تشويش و بي‌تابي عصبي مي‌شود. در همين اوضاع به شكلي ناگهاني به او پيشنهاد مي‌شود كه فرماندهي يك كشتي به نام «اوتاگو» را بپذيرد و كنراد اين پيشنهاد وسوسه‌انگيز را مي‌پذيرد، چون از اين طريق مي‌تواند در جواني براي نخستين بار ناخدايكم يك كشتي باشد، مقامي كه معمولاً به افسران جوان پيشنهاد نمي‌شده است گويا در آن زمان بيماري مرموزي در ميان ملوانان شيوع داشته است. در تمام آثار كنراد يك شخصيت مرموز وجود دارد و نمود اين شخصيت در بعضي از آثار او كه جزو بهترين كارهايش هستند به مراتب بيشتر از آثار ديگر و اغلب پرحجم‌تر است. در آثار او تاريكي حضوري هميشگي و كاملاً نمادين دارد. تاريكي مثل حجمي غليظ و متراكم و هوشمند است كه سيلان مي‌يابد و به تدريج دل و روح و ذهن و انديشة مردان كنراد را اشغال مي‌كند.

اين رمان هم با قیمت پنج هزار تومان منتشر شده است.

و رمان دیگر این مجموعه «کاکا سیاه کشتی نارسیسوس» نام دارد. كنراد در رمان «كاكا سياه كشتي نارسيسوس» كه هنري جيمز آن را زيباترين و مؤثرترين تصوير زندگي در دريا در زبان انگليسي توصيف كرده است، جمعي از جاشويان و فرماندهانشان را در معرض شوم‌ترين پديده دريايي كه طوفاني طولاني و بسيار قدرتمند است، قرار مي‌دهد و واكنش‌هاي آنها را تحليل مي‌كند. كمتر رماني است كه در آن چنين بخش قابل توجهي به حوادث طبيعي و واكنش‌هاي جسورانه و قهرمانانه شخصيت‌ها اختصاص يافته باشد، اما اين رمان به هيچ‌وجه رمان حادثه‌اي نيست و در آن از طوفان و آشفتگي دريا فقط به عنوان پيش‌زمينه‌اي براي درك شخصيت انسان و تحليل مضامين اخلاقي و انساني بهره گرفته شده است. با اين حال، خود طوفان نيز در رمان شخصيت خاص خود را دارد، به مثابه محركي كه مردان روي كشتي را به برملا كردن دروني‌ترين احساسات و ناشناخته‌ترين انگيزه‌هاي انساني يا ضد انساني‌شان وا مي‌دارد.

 

در قسمتی از اين رمان مي خوانيم: «کابین خواب ملوان‌ها یکسره خیس و خالی بود. مرد‌ها با یاس و ناامیدی به استراحتگاهشان خیره شدند. خوابگاه لزج بود و از جای جایش آب می‌چکید. باد در آن زوزه‌ای تو خالی و پوک داشت و خوابگاه مثل غاری شده بود پر از خرده شکسته‌های چوب که با مد به آن کشیده شده بودند.

«کاکا سیاه کشتی نارسیسوس» با قیمت 7 هزار تومان منتشر شده است.

 

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =