در نشست خبری معماری خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت بر لزوم رسیدن به نگاه نوو جدید به معماری معاصر کشور تاکید شد. همچنین حاضرین عنوان داشتند که مدیریت فرهنگی باید به معماری ارزش و بهای ویژه ای دهد.

مهدی قنبر:نشست خبری معماری خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت در دبیرخانه رویدادهای معماری ایران وبا حضوردکترمحمد رضا رحیم زاده، دکترناصرنوروززاده چگینی، دکترحمید ضیائیان و مهندس وحید قاسمی تشکیل شد.
در این سلسله نشست که تحت عنوان رویدادهای معماری و فرهنگ تشکیل شده بود. وحید قاسمی دبیرکارگاه خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت گفت:« دبیرخانه رویداد های معماری درراستای اهداف وارتقاء کیفیت و دانش معماری با کمک اساتید دانشگاهی و معماری می کوشد تا نگاهی تازه و نویی به معماری معاصرکشور داشته باشد.خوزستان به دلیل آنکه خاستگاه نفت بود اتفاق های متعددی را تجربه کرده است. این امر باعث شد تا فرهنگ سکونت این منطقه تغییر کند.ما در کارگاه فهم خانه سعی کردیم تا تاریخ و فضای زندگی و سکونت را با رویکردی تازه مورد بررسی قرار دهیم. دراین باره نیز یک فرایند پژوهشی و کارگاهی انجام خواهیم داد. البته این کاررا نیزطی یک فراخوانی عمومی اعلام کردیم تا دانشجویان ترم های پایانی و اساتید و فارغ التحصیلان ارشد رشته معماری و شهرسازی در گروه های 2 و3 نفره همراه با طرح های خود به دبیرخانه ارسال کنند. پس ازاین مرحله طی یک روزیک کارگاه آشنایی تشکیل می شود. پس از این آشنایی، شرکت کنندگان درروزهای 15 تا 18 اسفند به مناطق سفرمی کنند. پس ازیک ماه که این فرصت فراهم شد. درروز های 21 و 22 فروردین 92 درابادان نیز کارهای انجام شده توسط این شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.»


امروز اولویت های مدیریتی ما را به یک الگوی تولید انبوه رسانده است


محمد رضا رحیم زاده، عضوهیئت علمی کارگاه خوزستان، صنعت وفرهنگ سکونت نیز در این نشست با بیان اینکه ما قصد نداریم هیچ الگویی را تعمیم دهیم گفت:«معماری یک شیء نیست بلکه با حضورانسان تکمیل می شود. از این رواست که می بینید هیچگاه هیچ دو خانه ای شبیه یکدیگر نمی شود. اما اولویت های مدیریتی باعث شده که ما امروز به یک الگوی تولید انبوه برسیم. یقین داشته باشید قرار نیست در خوزستان به تولید انبوهی که در اروپای شرقی تجربه شده برسیم. زیرا این روش، روش بسیار غلطی است.


باید به فهم دقیقی از سرزمین مان برسیم


ناصرنورزوزاده چگینی، عضو هیئت علمی کارگاه نیز دراین نشست در باره اهداف چنین کارگاهی گفت:« اهداف اصلی چنین کارگاهی درنهایت منجربه فهم سرزمین مان خواهد شد.زیرا امروز ما سرزمین مان را درست نمی شناسیم.درزمانی که نفت به خوزستان وارد شد بسیاری از مردم بختیاری و همسایگان کوهستان های شمالی و شرقی خوزستان به این منطقه آمدند. این نیروهای کار شکل خاصی از زندگی را در منطقه حاکم کردند.این ها همگی تنوع درمعماری و صنایع دستی را به همراه داشت. صنعتی شدن این شهر دریک جا متمرکز نمی شد.زیرا آنها درمراکزی که اطراف چاه های نفت بود جمع می شدند.آنها هریک فرهنگی را برای خود حاکم کردند. البته این خرده فرهنگ های هیچ گاه فرهنگ های خودشان را نیز از دست نداده اند.این اتفاقی که در ایران همواره رخ داده و ورود فرهنگی های جدید مانند فرهنگ های اروپایی هیچ گاه مردم ایران و خوزستان بطور خاص مرعوب خود نکرده است.

 

معماری معلول فرهنگ است


حمید ضیائیان، عضو هیئت علمی کارگاه نیز دراین نشست خبری حضورداشت. اونیز درباره معماری این مناطق گفت:« معماری از یک معلول تک بعدی بیرون می آید. معماری معلول فرهنگ است.رویکردی که در این کارگاه به آن پرداخته خواهد شد این است که ما فهم درستی از ارکان این معلول کسب کنیم.این اتفاق و معماری یک شبه به دست نیامده است و در طول یک روز شکل نگرفته است.امروز ما مواردی را در معماری مطرح می کنیم که 15 سال پیش اصلاً درباره اش صحبت نمی شد.10 سال پیش به سخره گرفته می شد. 5 سال پیش مورد تامل قرارمی گرفت. .ولی امروز درباره آن ژست می گیرند.ما به عنوان معمار مکلف هستیم که براساس تعهدمان به معماری این کشور بپردازیم و نیز دراین زمینه متعهد به پاسداشت کرامت انسانی آن هستیم..امروز فعالیت بخش خصوصی در این زمینه بسیارموثراست. ساخت بناهای متفاوت درمناطق مختلف باید با مصالح ساختمانی آن خطه انجام گیرد.


مدیریت فرهنگی باید به به معماری بها دهد


در خاتمه این نشست دبیر کارگاه گفت:« امروزمدیریت فرهنگی باید به معماری بها دهد. در مطالعه فرهنگ پس ازعنصر زبان مهمترین عنصرمعماری است. ما مکلف هستیم که تا گرد و غبار را از این عنصر مهم بزداییم. برپایی چنین کارگاه هایی به این معنا است که قصد داریم به سئوال درستی برسیم و پس از تلاش و کوشش فراوان به جواب آن دست یابیم.امروز ما سئوال خود را نیز نمی دانیم بلکه بحث و نظرات متعدد را مطرح می کنیم تا به سئوال برسیم.» او در ادامه به جامعه هدف این طرح اشاره کرد و گفت:«جامعه هدف ما دانشجویان و فارغ التحصیلانی که 10 سال از کسب مدرگشان نگذشته و اساتید و معماران و شهرسازان کشور است. این افراد جامعه حرفه ای ما را تشکیل می دهند.»
45235
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =