محمود حاجزمان: شاید مشکلات باتری در حال حاضر باعث زمینگیر شدن هواپیمای بوئینگ 787 دریملاینر شده باشد، اما این موضوع لزوما به معنای نقص سیستم تامین نیروی هواپیما نیست. امروزه بستههای گوناگون باتری لیتیوم-یونی برای تامین انرژی موشکها، فضاپیماها و خودروهای الکتریکی استفاده میشوند؛ بنابراین چرا نتوان آنها را در هواپیماها به کار برد؟
به گزارش پاپساینس، الون ماسک، بنیانگذار شرکت فضایی اسپیسایکس که هر سه نوع باتریهای مذکور را میسازد، صحبتهایی با مسئولان شرکت بوئینگ داشته تا باتریهای خود را در اختیار آنان قرار دهد. وی میگوید: «من واقعا تمایل دارم تا به رفع مشکل بوئینگ 787 کمک کنم. ما هیچگاه با مشکل آتشسوزی در باتریهای خود مواجه نبودهایم.» وی نخستین بار این ایده را در تاریخ 18 ژانویه / 29 دیماه مطرح ساخت؛ زمانیکه اعلام کرد شرکت تسلا و اسپیسایکس خوشحال میشوند تا به رفع مشکلات باتریهای لیتیوم-یونی بوئینگ کمک کنند.
شرکتهای تسلا و اسپیسایکس باتریهای لیتیوم-یونی را برای موشک فالکون 9 و فضاپیمای دراگون، و خودروی «تسلا مدل اس» استفاده میکنند. این باتریها سبکتر و قدرتمندتر از دیگر انواع باتریها هستند، اما میتوانند در برخی موارد منجر به بروز مخاطرات ایمنی شوند؛ دقیقا همانند مشکلی که بوئینگ در استفاده آنها برای هواپیما 787 دریملاینر خود با آن مواجه شد.
پس از بروز حوادث مربوط به دو هواپیمای مختلف بوئینگ 787، ناوگان جهانی 50 فروندی این هواپیماها زمینگیر شده است. هیئت ایمنی حمل و نقل ملی ایالات متحده هنوز مشغول بررسی این حوادث است. در عین حال، هنوز معلوم نیست که این غول صنعت هوانوردی در مقابل پیشنهاد اسپیسایکس چه واکنشی نشان خواهد داد.
53275
پس از بروز مشکل در باتریهای هواپیمای بوئینگ 787 دریملاینر، اسپیسایکس اعلام کرد باتریهای یون لیتیوم خود را در اختیار بوئینگ قرار خواهد داد. این باتریها از همان نوعی است که در خودروهای تسلا مدل اس به کار میرود.
کد خبر 274129
نظر شما