بازیگر فیلم سینمایی «روز روشن» این فیلم را محصول سینمای مستقل دانست که هیچ کمک دولتی دریافت نکرده است.

الهام نداف: نشست پرسش و پاسخ فیلم «روز روشن» شنبه با حضور حسین شهابی کارگردان، غلامرضا گمرکی تهیه‌کننده، پانته‌آ بهرام، مهران احمدی، سودابه بیضایی و امیر کربلایی‌زاده بازیگران و محمدرضا سکوت فیلمبردار و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.


در ابتدای این نشست شهابی کارگردان توضیح داد: «فیلم «روز روشن» یک کار رئال اجتماعی و موضوعش نجات جان یک نفر از اعدام است. البته این موضوع بهانه‌ای برای واکاوی یک سری مسائل اجتماعی در جامعه‌ امروز است.»


او درباره نحوه شخصیت‌پردازی در این فیلم گفت: «من معتقدم آدم را باید در فردیتش ارزیابی کرد، چون شخصیت برچسبی اجتماعی است که ویژگی‌های اکتسابی ما را در بر می‌گیرد، اما فردیت ما با اعمالمان دیده می‌شود. شخصیت‌های فیلم بدون شناسنامه هستند تا با رفتار و کردارشان خود را امتحان کنند. دیالوگ‌ها در این فیلم اضافه نیستند و هرکدام تصویرساز هستند و ماجرایی را روایت می‌کنند.»


این کارگردان سینما که رشته اصلی‌اش موسیقی است درباره استفاده نکردن موسیقی در اولین اثر سینمایی خود عنوان کرد: «شاید به خاطر احترام زیادی که برای موسیقی قائلم حس می‌کنم نباید از آن در کاری که به آن ارتباطی ندارد استفاده کنم؛ چون اگر درام درست رخ بدهد نیازی به موسیقی نیست و درام خود می‌تواند تاثیر خود را بگذارد. از طرف دیگر فیلم «روز روشن» بسیار دیالوگ‌محور است و در فضای شلوغ شهری رخ می‌دهد و نیاز به موسیقی ندارد.»
 

شهابی در خصوص شباهت اثرش با «سگ کشی» بهرام بیضایی گفت: «تنها شباهت این دو فیلم کلیت موضوع است، اما دو نگاه به شدت متفاوت نسبت به یک موضوع در این دو فیلم وجود دارد. آقای بیضایی استاد من است و اصلا خود و فیلمم را با ایشان و اثرشان مقایسه نمی‌کنم.»


او در ادامه اظهار داشت: «قوه قضاییه حتی برای در اختیار گذاشتن یک دادگاه با ما همکاری نکرد و ما ناچار شدیم یک شیرخوارگاه را به دادگاه و یک کارخانه لاستیک‌سازی را به زندان تبدیل کنیم.»


محمدرضا سکوت فیلمبردار «روز روشن» درباره نحوه فیلمبرداری این فیلم توضیح داد: «به دوستان عکاس می‌گویم به دوربین‌هایشان بیشتر احترام بگذارند چون من برای فیلمبرداری این فیلم از همین دوربین‌ها استفاده کردم. ما سعی کردیم از مدیوم تلویزیون فاصله بگیریم، اما شاید این احساس به این دلیل به وجود آمده که ما از پلان‌های بسته‌تر استفاده کردیم. البته از امسال تصاویر ما به عنوان VCP ارایه شده و به صورت دیجیتال پخش می‌شود و چون تماشاگران به تصاویر نرم‌تر 35 عادت کرده‌اند شاید اول برایشان کمی متفاوت به نظر بیاید.»


در ادامه‌ مهران احمدی از بازیگران «روز روشن» درباره مستقل بودن این فیلم گفت: «این فیلم از فیلم‌های سینمای مستقل است. زنده‌باد سینمای مستقل. سینمایی که با صرف نظر از دستمزدهای من، خانم بهرام و آقای شهابی سرپا مانده است. خوشحالم در جشنواره امسال فیلم مستقل می‌بینم. آقای جهانگیر الماسی در برنامه «هفت» گفت سینمای مستقل نداریم و آقای گبرلو هم یادش رفت بگوید، فیلم «روز روشن» فیلم مستقلی است و عوامل آن با دستمزد کمی که می‌گیرند، هزینه‌ سینمای مستقل را متقبل می‌شوند.»


او ادامه داد: «به تمام کسانی که برای فرهنگ این مملکت تلاش می‌کنند و نفسشان بند آمده درود می‌فرستم. امیدوارم سال دیگر هم فیلم مستقل داشته باشیم و فقط با این امید زنده‌ام.»


احمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت در نقش‌های مختلفی که تا به حال بازی کرده، گفت: «این وظیفه‌ام است که در هر نقشم به شکلی متفاوت بازی کنم. کسانی که مدام مثل هم بازی می‌کنند بازیگر نیستند و بازیگرانی که بدون خواندن متن جلوی دوربین می‌آیند، بهتر است کار دیگری انجام بدهند.»


بهرام نیز درباره دلیل بازی‌های متفاوت در نقش‌های گوناگون ابراز داشت: «هر بازیگری که به حرفه خودش علاقه‌مند باشد مدام دنبال آن است که خودش را با خودش مقایسه کند و از خودش جلو بزند. من شخصیت «روشن» را در این فیلم کاراکتر پیچیده‌ای نمی‌دانم بلکه موقعیتی که «روشن» در آن قرار می‌گیرد برای او موقعیت پیچیده‌ای است. در اولین روزهای فیلمبرداری به آقای شهابی می‌گفتم، این کاراکتر خیلی خاله شادونه‌ای است. سطح تماسش با بچه‌هاست و در حدی از خوشبینی و کودکی به سر می‌برد تا این‌که ناگهان با بحرانی روبه‌رو می‌شود و باید در چند ساعت جان یک نفر را نجات بدهد.»

 

رضا ناجی بازیگر سینمای ایران نیز در این نشست حاضر بود و از عوامل فیلم برای ساخت آن تشکر و قدردانی کرد. 


58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 3
    فعلا که بازار نقد ها و متاسفانه بعضا تخریب ها خیلی داغه ... :(