۰ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۱:۴۲

«سفر به گرای ۲۷۰ درجه»، عنوان رمانی است از احمد دهقان با موضوع جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، که به زودی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ هجدهم می‌رسد.<BR> <BR>

به گزارش خبرآنلاين، جایزه بیست سال داستان نویسی، جایزه چهارمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و جایزه بیست سال ادبیات پایداری و... از جمله افتخارات «سفر به گرای 270 درجه» است. این اثر را باید یکی از زنده‌ترین و ملموس‌ترین و در عین حال منصفانه‌ترین آثار داستانی در توصیف صحنه‌های نبرد هشت ساله علیه دشمن بعثی به شمار آورد. رمانی که شخصیت‌پردازی ملموس آن در کنار بیان شفاف و قابل لمس صحنه‌های نبرد، این اثر را نه برای مخاطب ایرانی که برای تمام مردمانی است که دوست دارند روایتی انسانی و واقعی از جنگ بخوانند، به اثری قابل اعتنا و در خور توجه مبدل کرده است.

 

رمان «سفر به گرای 270 درجه» حکایت ناصر است. ناصر رزمنده‌ای جوان است که مشق و درس را رها می‌کند و به همراه دوستش علی روانه منطقه جنگی جنوب می‌شود. در آنجا ضمن دیدار مجدد با دوستان سابقش، برای یک عملیات مهم آماده می‌شود. در حین عملیات بسیاری از دوستانش شهید و مجروح می‌شوند و خود او نیز که جراحتی سطحی برداشته است، به پشت خط می‌آید و بعد از چند روز به شهر خود بازمی‌گردد و زندگی عادی را از سر می‌گیرد و مجدداً با دریافت تلگراف رسول (دوست نوجوان رزمنده‌اش که خبر از عملیات قریب‌الوقوع می‌دهد) خود را آماده بازگشت به منطقه می‌کند.

دهقان با ادبیاتی تصویری و در عین ‌حال ساده، مخاطب خود را صفحه به صفحه، به دل صحنه‌های نبرد می‌برد و در حد واندازه‌های یک فیلم مستند او را به هیجان می‌آورد. حتی شاید در برخی صحنه‌ها و صفحه‌ها او را میخکوب می‌کند. این کتاب به دلیل سبک خاص نوشته و روایت عمیق و ویژه جنگ اقبال زیادی به خود جلب داشت و مورد توجه جدی قرار گرفته است.

شخصيت اول داستان نوجواني است كه امتحانات مدرسه را رها مي كند تا براي روزهاي عمليات خودش را به جبهه برساند و خواننده را به همراه خود به جبهه‌ها و زير خمپاره و تركش و بمباران مي‌برد. خواننده داستان از يك سو با تصاويري هولناك از پيكر‌هاي مجروحين و شهدا مواجه مي‌شود و از سوي ديگر با شخصيت رزمندگان و طرز رفتار آنها در اين موقعيت آشنا مي‌شود.

رزمندگان در اين كتاب انسان‌هايي زميني معرفي مي‌شوند با تمام ضعف‌ها و قوت‌هاي يك انسان عادي، انسان‌هايي عادي كه در وقت نياز كاري غير عادي انجام دادند و با فداكاري كشور را حفظ كردند. اما افرادي را هم مي‌بينيم كه حتي در اين موقعيت به چيزي جز راحتي خودشان فكر نمي‌كنند.

این کتاب توسط پال اسپراکمن نایب رئیس مرکز مطالعات دانشگاهی خاورمیانه در دانشگاه راتجرز امریکا به انگلیسی ترجمه شده و نخستین رمان ایرانی با موضوع جنگ است که در آمریکا منتشر می‌شود. کتاب سفر به گرای 270درجه تولید دتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است که در قطع رقعی و در شمارگان 2500 نسخه به زودی توسط انتشارت سوره مهر به چاپ هجدهم خواهد رسید.
 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =