5 تا 10 درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس عرضه خواهد شد.

محمد رحیم احمدوند روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با رسانه ها که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: حجم کل واگذاری ها از ابتدای سال تا پایان دی ماه حدود 20 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که 75 درصد واگذاری ها از طریق بازار سرمایه و 25 درصد دیگر از طریق مزایده صورت گرفته است.
 وی خاطر نشان کرد : سازمان خصوصی سازی بر اساس قانون بودجه سال 91 باید مبلغ 6500 میلیارد تومان به صورت نقدی به خزانه دولت واریز کند و مبلغ 33 هزار و 500 میلیارد تومان نیز بابت رد دیون دولت به صندوق ها، دستگاه ها ، پیمانکار و بانک ها واگذاری انجام دهد.
 احمدوند اظهار داشت : سهام 104 شرکت به ارزش 33 هزار میلیارد تومان در طول 10 ماه سال 91 قیمت گذاری و مصوبات هیات عالی واگذاری اخذ شده است که بخشی از آن عرضه و بخشی دیگر تا پایان سال واگذار خواهد شد.
 وی ادامه داد : از رقم فوق، 19 هزار میلیارد تومان آن از طریق بازار سرمایه، 10 هزار میلیارد تومان از طریق مزایده، دو هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و 1500 میلیارد تومان نیز بابت سبد سهام عدالت واگذار خواهد شد.
 رییس سازمان خصوصی سازی گفت: حجم کل واگذاری ها در طول 10 ماه سال 91 حدود 20 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است که از این رقم 8 هزار میلیارد تومان بابت سهام عدالت، 10 هزار و 700 میلیارد تومان بابت واگذاری به نهادهای عمومی غیر دولتی و 1600 میلیارد تومان واگذاری به بخش خصوصی بوده است.
 احمدوند خاطر نشان کرد: در مجموع 83 درصد معادل 4500 میلیارد تومان از تعهد سازمان خصوصی سازی به خزانه دولت واریز شده است.
واگذاری 13 شرکت تا پایان سال 91
وی افزود: قیمت گذاری 13 شرکت به مبلغ 15 هزار میلیارد تومان انجام شده است که امیدواریم بتوانیم این شرکت ها را در دو ماه انتهایی سال واگذار کنیم.
 رییس سازمان خصوصی سازی 50.5 درصد سهام شرکت فولاد خوزستان به ارزش برآوردی 3320 میلیارد تومان، 56 درصد ذوب آهن به ارزش 2195 میلیارد تومان، 45.2 درصد پالایش نفت بندرعباس به ارزش 2973 میلیارد تومان، 56 درصد پتروشیمی تبریز به ارزش 1129 میلیارد تومان، 27 درصد پتروشیمی باختر به ارزش 1371 میلیارد تومان، پتروشیمی دماوند به ارزش 812 میلیارد تومان، 17.5 درصد سایپا به ارزش 655 میلیارد تومان از مهم ترین واگذاری های این سازمان تا پایان سال 91 خواهد بود.
 واگذاری یک باشگاه تا پایان امسال
رییس سازمان خصوصی سازی از آماده سازی برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران خبر داد و گفت : تراز مالی این دو باشگاه با واگذاری دو مجموعه ورزشی به ارزش 30 میلیارد تومان مثبت شده است تا امکان عرضه سهام دو باشگاه سرخ آبی پایتخت فراهم شود.
 وی با بیان اینکه 5 تا 10 درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس عرضه خواهد شد، افزود : حداقل سهام یک باشگاه تا پایان سال در بازار سرمایه عرضه خواهد شد و سهام بلوکی این دو باشگاه نیز سال آینده بعد از دریافت مصوبات لازم از هیات واگذاری در فرابورس عرضه خواهد شد.
رئیس سازمان خصوصی سازی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن ارائه عملکرد و دستاوردهای حوزه خصوصی سازی، درباره آخرین اخبار در خصوص سهام عدالت گفت: بین 45 میلیون نفر فرم دریافت اطلاعات توزیع شده که تا 30 دی 91، تعداد 42 میلیون فرم تکمیل شده به سازمان خصوصی سازی برگردانده شده که از این تعداد 40 میلیون و 500 هزار فرم بررسی و تأیید نهایی شده و به عنوان سهامدار پذیرفته شدند و کار بررسی مابقی در حال انجام است.
وی با اشاره به 64 شرکت سرمایه پذیر در سبد سهام عدالت گفت: از این تعداد 31 شرکت سرمایه پذیر سبد سهام عدالت در بورس فعال هستند و ارزشی که ما در ابتدای این حرکت برای این شرکت ها لحاظ کردیم 10 هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون این رقم به 35 هزار میلیارد تومان رسیده است.
احمدوند، معاون وزیر و رئیس سازمان خصوصی سازی ارزش برآوردی کل شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت را 42 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ متعلق به تمام دارندگان سهام عدالت است.
وی با اشاره به افزایش ارزش برگه های سهام عدالت گفت: ارزش برگه های سهام عدالت در حال حاضر حدود سه برابر بیشتر از قیمت مندرج روی برگه هاست بنابراین سهامداران از واگذاری آن با مبالغ ناچیز به افراد غیر امتناع کنند.
احمدوند با اشاره به اینکه تا پایان سال 90، مبلغ 9800 میلیارد تومان سود در مجامع برای سهام عدالت شناسایی شده گفت: از این مبلغ 5500 میلیارد تومان دریافت شده، 3300 میلیارد تومان در حال دریافت است و 8 ماه فرصت قانونی برای پرداخت مبالغ باقی مانده از سال 90 باقی مانده است.
رئیس خصوصی سازی درباره شرایط آزادسازی سهام عدالت گفت: برای آزاد سازی سهام عدالت، ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه لازم است که کار 22 شرکت انجام شده و اساسنامه مورد موافقت قرار گرفته تا بتوانند وارد بازار سرمایه بشوند. علاوه بر این قطعی شدن تعداد مشمولان باید انجام می گرفت که تا پایان دی ماه مشمولان شرایط سهام عدالت مشخص شدند و در آخر ارزیابی و قیمت گذاری سبد شرکت ها باید مشخص بشود تا متناسب با آن سهم هر فرد مشمول مشخص بشود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =