۰ نفر
۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۳

انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 آمریکا، بازار وبلاگ های سیاسی را داغ داغ کرد، طوریکه رقبای بوش از جمله جان کری که تنها به خاطر یک ایالت، نتیجه را واگذار کرد، استفاده زیادی از آنها در جذب مخاطبان و حتی جمع آوری اعانه های انتخاباتی کردند.

محمدرضا نوروزپور: اما انتخابات سال 2009 آمریکا نشان داد که پدیده دیگری که در عالم سایبر مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته و نام آن فیس بوک است، تاثیری به مراتب بیشتر از وبلاگ هاو وب سایت های شخصی بر مخاطبان دارد و حتی برعکس وبلاگ ها و حتی وب سایت های شخصی که صرفا در ایام خاصی رونق دارند و با دور شدن از شرایط خاص، جذابیت خود را، هم برای نویسنده و هم برای مخاطبان از دست می دهند، فیس بوک این ویژگی را دارد که هماره در هر شرایطی یک رسانه کامل باشد.

از این رو فیس بوک هم اکنون به خوبی توانسته، خود را به عنوان یک رسانه فردی که در عین حال جمعی و تعاملی است، نه تنها در میان کاربران عادی، بلکه در میان سیاستمداران، رهبران بزرگ، هنرمندان، ستاره های ورزشی و روزنامه نگاران محلی و بین المللی باز کند.

فیس بوک با اینکه در همان سال 2004 ، پای به عرصه سایبر گذاشت، اما نزدیک به چهار سال طول کشید تا این چنین محبوبیت جهانی گسترده پیدا کند. با توجه به نقش تاثیر گذاری که این سایت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازی کرد و باراک اوباما را به یکی از محبوبت ترین اعضای خود بدل کرد، می توان سال 2009 را سال انفجار و شکوفایی آن تعبیر کرد. به اعتراف بسیاری از کارشناسان رسانه ای استفاده از فیس بوک، کمک زیادی به باراک اوباما برای ورود به کاخ سفید کرد. در طول مبارزات انتخاباتی امریکا، هواداران اوباما در این سایت بالغ بر دو میلیون امریکایی بودند در حالی که رقیب او مک کین فقط 600 هزار هوادار داشت.

در حال حاضر کمتر رهبر سیاسی جهان را می توان نام برد که ردپایی در فیس بوک نداشته باشد و تقریبا عمده رهبران سیاسی اروپا، آمریکا و برخی از کشورهای آسیایی و حتی آفریقایی در این سایت پربیننده صفحه ای شخصی دارند که از یک خط گرفته تا سطور فراوان برای مخاطبانشان مطلب می نویسند و آنها را در تماشای عکس ها و کلیپ های ویدیویی شان سهیم می کنند. فیس بوک به خوبی جای وبلاگ و وب سایت را برای آن دسته از رهبران سیاسی که پیشتر به نوشتن در صفحات شخصی خود عادت داشتند را گرفته است.

از یکی دو سال پیش تا کنون مشاوران سیاسی به مشاوره گیرندگان خود سفارش می کنند که حتما در این سایت حضوری فعال داشته باشند، چرا که تاثیرات مثبت آن را در به دست آوردن قلوب اذهان مخاطبان سنجیده و تایید کرده اند در میان رجال سیاسی دنیا صفحه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و شیخ محمد آل مکتوم، حاکم دبی بیشترین مخاطب را دارند. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی که به تازگی به فیس بوک پیوسته، بیش از 55 هزار طرفدار پیدا کرده است. عبدالعزیز خوجه، وزیر اطلاعات عربستان نیز که از موقعیت خاصی در کشورش برخوردار است هم اینک به عنوان اولین وزیر سعودی ، به شبکه فیس بوک پیوسته و در حال حاضر دو هزار طرفدار که اغلب آنها روزنامه نگار هستند جذب کرده است.

با این حال در جهان عرب، همچنان ملکه رانیا، ملکه اردن، فعال ترین مقام در دنیای اینترنت و فیس بوک است که اکنون بالغ بر 400 هزار هوادار دارد.

در فیس بوک می توان به صفحات شخصی سیاستمداران دیگری چون گوردون براون نخست وزیر انگلیس، برخورد که از قضا در میان رهبران سیاسی دنیا از کم مخاطب ترین وکم طرفدارترین صفحات است. صفحه شخصی عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان نیز از صفحات بسیار پر طرفدار این سایت است. باراک اوباما و عمده اعضای دولت او و نیز بسیاری از سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات نیز در فیس بوک همچنان فعال هستند وصفحات آنها پر مخاطب است.

یکی از دلایل اقبال عمومی جهانی به فیس بوک این است که این سایت در آن واحد همه ویژگی های وبلاگ، وب سایت ،فتو بلاگ ویدئوبلاگ و پادکست را یک جا دارد و سوای از این مخاطبانی تضمین شده برای نویسنده به ارمغان می آورد. به همین دلیل در دو سال گذشته اقبال جهانی از سمت وبلاگ نویسی و وب سایت داری به سمت فعالیت در فیس بوک تغییر کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فیل تر شكن IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۹
    1 0
    در ایران كه فیس‌بوك فیلتر است و اگر هركدام از سران جهان كه در فیس‌بوك عضو است به ایران سفر كند و یا همه توریست‌ها كه به ایران می‌آیند ارتباطشان با جهان قطع خواهد شد. چون فیس‌بوك در ایران فیلتر است.
  • مجید IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۹
    0 0
    آقای نوروزپور اینترنت شما فیلتر ندارد؟