عبدالله ناصری که روزگاری در دولت سید محمد خاتمی، مدیرعاملی خبرگزاری دولت (ایرنا) را به عهده داشت توقیف مطبوعات را در عرصه سیاسی کشور ناگوار توصیف می‌کند و آن را عامل تهدیدکننده امنیت ملی کشور می‌داند.

مدیرعامل اسبق ایرنا فقدان رسانه‌های ملی را عامل اقبال به رسانه‌های خارجی می‌داند که چندان اهمیتی برای منافع کشور قائل نیستند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مردم اعتماد خود را به رسانه‌های ملی از دست بدهند. گفت و گوی خبر با او را در ادامه بخوانید:

توقیف مطبوعات و یا تعطیلی خودخواسته آن مهمترین آسیبی است که رسانه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. نتایج این رویکرد که از سوی قدرت اجرایی می‌شود چیست؟
مهم‌ترین نتیجه این مسئله، کاهش میزان مراجعه افکار عمومی و ملی به رسانه‌های داخلی و ملی است. زیرا در این شرایط مردم به دنبال جایگزین هستند بنابراین توقیف روزنامه‌ها توسط بخشی از حاکمیت به هیچ عنوان حرکت معقولی محسوب نمی‌شود هرچند دولت موظف به ارائه تسهیلاتی به روزنامه‌ها است تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند و اگر چنین مسئله‌ای رخ ندهد کشور آسیب خواهد دید. بنابراین رویکرد دولت برای حذف روزنامه‌های منتقد به هیچ عنوان درست نیست و باید در آن تجدیدنظر صورت بگیرد. 

چرا چنین رویکردی از سوی دولت یا قدرت پیگیری می‌شود؟
اگر دولتی به تفکر چندصدایی باور نداشته باشد و طبق باور خود بخواهد تک‌صدایی را حاکم کند صداهای منتقد را حذف می‌نماید البته دولت‌ها همواره ژست‌های آزادی بیان و عقیده را می‌گیرند اما در میدان عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند. متأسفانه دولت دهم و پیش از آن دولت نهم اعتقادی به آزادی افکار و عقاید و بیان ندارد بنابراین رسانه‌های منتقد را توقیف می‌کند.

برای آنها تنگناهایی را ایجاد می‌کند که زمینه تعطیلی خودخواسته را فراهم می‌نماید. البته این مسئله از بی‌نیازی دولت نشأت می‌گیرد زیرا دولت از پتانسیل رسانه صدا و سیما برخوردار است و دیگر دلیلی نمی‌بیند که رسانه‌های منتقد به حیات خود ادامه دهند.

بسیاری بر این باورند که مطبوعات منتقد می‌توانند منافع ملی کشور را تأمین کنند. این مسئله چگونه محقق می‌شود؟
مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی مطرح هستند و باید حکومت نسبت به توسعه نهادهای رسانه‌ای اقدام کند. حال اگر چنین رویکردی از سوی دولت دنبال نشود و به موازات این اقدام، رسانه ملی با پوشش یکسویه اخبار زمینه سلب اعتماد مردم را فراهم کند به طور قطع مردم به سمت رسانه‌های خارجی تمایل نشان داده و آن‌ها را به عنوان مرجع خبری خود قرار می‌دهند و نفس این اقبال منافع ملی کشور را تهدید می‌کند.

راهکارهای جلوگیری از گسترش فضای بی‌اعتمادی چیست؟
دولت باید زمینه و فضای نقد را فراهم کند و با آغوش باز از انتقاد دلسوزان استقبال کند. این مسئله در کنار پوشش اخبار توسط صدا و سیما به صورت غیرجناحی، زمینه‌ای را فراهم می‌کند که اعتماد مردم به رسانه‌ ملی افزایش یابد و همین مسئله منافع‌ ملی کشور را تأمین می‌نماید.

کد خبر 27539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =