۰ نفر
۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۱

معاون پلیس راهور تهران: برنامه‌ جامع کاهش آلودگی هوای تهران شکست خورده است

این روزها آلودگی هوای تهران آن چنان شدید است که حتی کلاغ های سیاه هم از این شهر گریخته اند. با این حال مسوولان، از بیان وضعیت بحرانی هوای تهران پرهیز می کنند.

تا چند ماه پیش شرکت کنترل هوای تهران در سایت رسمی خود، میزان آلاینده های هوای تهران را به صورت روزانه اعلام می کرد اما این شرکت چند ماهی است که ادغام شده است و سیاست های کاری جدید بر آن حکمفرماست. بدین ترتیب، دیگر مرجعی رسمی  وجود ندارد که اطلاعات مستند را در این زمینه اعلام کند. پاییز سال گذشته که اطلاعات مم

شرکت کنترل هوای تهران هنوز فعال بود، اطلاعات نگران کننده ای از وضعیت مونوکسید کربن و ترکیبات نیتروژن منتشر کرد که ناراحتی برخی مسوولان دولتی را در پی داشت.

 محیط زیست نظارت درستی ندارد
اخبار غیر رسمی از افزایش شدید گاز بنزن در یکی دو روز اخیر حکایت می کند. بر این اساس، میزان این گاز در هوا 6 تا 7 برابر بیشتر از حد استاندارد است. گاز بنزن باعث ایجاد سرطان خون می‌شود.

در حالی که آلودگی هوای پایتخت در وضعیتی بحرانی قرار دارد، به نظر می رسد برخی مسوولان به جای اطلاع رسانی شفاف و دقیق، به فکر انداختن مسوولیت این وضعیت به گردن دیگران هستند. به عنوان نمونه،

معاون آموزش و فرهنگ پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ معتقد است که سازمان حفاظت محیط‌زیست به وظایف خود عمل نکرده است و آموزش‌های لازم را برای کاهش آلودگی هوای تهران به شهروندان نداده است.

غلامرضا روشنی در سومین نشست کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای تهران با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست نظارت درستی بر دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا ندارد و آنگونه که باید و شاید به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

او ادامه داد: با وجود اینکه 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران بر اثر تردد وسایل نقلیه ایجاد می‌شود، برخی از شرکت‌های خودروسازی به عمد خودروهایی تولید می‌کنند که آلودگی بیشتری ایجاد کند اما سازمان حفاظت محیط‌زیست جلو این اقدام را نمی‌گیرد و یا در اقدامی تعجب‌آور شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را به وزارت صنایع واگذار می‌کند.

معاون آموزش و فرهنگ پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست آگاهی‌های لازم در رابطه با آلودگی هوا و اثرات مرتبط با آن بر سلامتی انسان‌ها به مردم آموزش نداده است زیرا اصلا آموزش را وظیفه خود نمی‌داند.

او ادامه داد: کاتالیست‌ها باید بعد از 80 هزار کیلومتر حرکت تعویض شوند اما نه کاتالیست در بازار یافت می‌شود و نه هیچ‌گونه سیاست تشویقی وجود دارد که مردم ترغیب شوند تا کاتالیست‌های اتومبیل‌های خود را تعویض کنند.

روشنی گفت: اگر به مردم آگاهی‌های لازم در زمینه اثرات مخرب استفاده از خودروهای شخصی داده می‌شود و مردم می‌دانستند که گاز بنزن باعث ایجاد سرطان خون می‌شود و به آنها این آگاهی داده می‌شود که در زمان بالا رفتن آلودگی هوای شهر میزان این گاز در هوا 6 تا 7 برابر بیشتر از حد استاندارد می‌شود و علت افزایش میزان ابتلا به سرطان خون همین آلودگی‌ها است، مردم به طور قطع از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده می‌کردند.

او ادامه داد: طراحی شهری باید به گونه‌ای باشد که مردم برای رفع احتیاجات اولیه خود مجبور نباشند که از اتومبیل استفاده کنند به عبارت دیگر شهر باید برای پیادگان طراحی شود نه اینکه برای کوچک‌ترین کارها مردم مجبور باشند مسافت‌های طولانی، اتومبیل‌سواری کنند.

 اعتراف مسوولان شهرداری
رئیس کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران یکی از مسوولانی است که در راستای مخفی کردن آلودگی هوا عمل نمی کند. اومعتقد است آلودگی هوای تهران تبدیل به یک بحران شده است و سازمان مدیریت بحران باید متولی امر بهبود هوای شهر تهران برای شهروندان شود.

محمدهادی حیدرزاده در سومین نشست کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران گفت: از هفته گذشته با فرا رسیدن فصل سرما وضعیت آلودگی هوای تهران تشدید شده و پیش‌بینی می‌شود که با ادامه کاهش دمای هوا و همچنین افزایش حجم ترافیک در هفته‌های آینده شاهد افزایش چشمگیر آلودگی هوا در شهر تهران باشیم.

او با بیان اینکه تهران با بحران آلودگی هوا مواجه است، ادامه داد: وقتی شهرداری از افزایش میزان آلودگی هوا حرف می‌زنند، می‌گویند دارد سیاسی کاری می‌کند در حالی که موضوع آلودگی هوای تهران با جان مردم سر و کار دارد مطرح شدن آلودگی هوای تهران از طرف شهرداری به خاطر این است که باید ارگان‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط و همچنین نهادهای حوزه سلامت هماهنگی‌های لازم را برای کاهش خطرات انجام دهند.

رئیس کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران ادامه داد: در زمینه اطلاع‌رسانی آنفلوآنزای نوع A در کشور خوب عمل شد و بهانه‌های مختلف در جهت آگاه‌ٍسازی مردم وارد عمل شدند و مسئولان نیز آموزش‌های لازم را به مردم دادند اما در زمینه آلودگی هوا و اثرات ناشی از آن اطلاع‌رسانی به گونه مناسبی انجام نمی‌شود و می‌توان گفت در زمینه اطلاع‌رسانی آلودگی هوا با نوعی بحران مواجه هستیم.

حیدرزاده تصریح کرد: وزارت بهداشت در 29 دی ماه سال گذشته گفته بود که به زودی آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را اعلام می‌کنیم اما هنوز هیچ آماری در رابطه با افراد فوت شده به دلیل آلودگی هوا منتشر نشده است.‌گویا مسئولان کشور متوجه نشده‌اند که آلودگی هوای تهران یک بحران است و گمان می‌کنند که زلزله چون اثرات یکپارگی دارد، بحران است و آلودگی هوا چون اثرات مخرب خودرا در طول زمان آشکار می‌کند، مسئله مهمی نیست.

رئیس کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران گفت: ما بسیار امیدوار بودیم که با تغییر مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست تحرک جدی‌تری در زمینه برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران بیفتد اما تاکنون اتفاق قابل توجهی رخ نداده است البته ما همچنان امیدوار هستیم و خواهان این هستیم که مدیریت این سازمان خیلی جدی‌تر با مشکل آلودگی هوای شهر تهران برخورد کنند.

او ادامه داد: گویا قرار است امسال نیز مانند سال‌های گذشته از یکی دو هفته آینده موضوع آلودگی هوای شهر تهران داغ شود و تا سه ماه نیز این موضوع سرفصل رسانه‌ها و ارگان‌های مرتبط باشد و بعد هم دوباره همه چیز تا سال آینده فراموش شود در حالی که همه می‌دانیم با این وضعیت مشکل آلودگی هوای تهران حل نمی‌شود.

حیدرزاده اضافه کرد: وضعیت آلودگی هوای تهران به گونه‌‌ای شده است که دیگر شهر قدرت پالایندگی را از دست داده است و برخلاف اینکه در سال‌های گذشته فقط در پاییز و زمستان با مشکل آلودگی هوا مواجه باشیم در شش ماهه اول امسال، 32 روز هوا در وضعیت ناسالم قرار داشته است و این در حالی است که بر اساس استانداردهای سلامتی فقط یک روز در طول سال هوا می‌تواند در شرایط ناسالم قرار داشته باشد.

رئیس کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران تصریح کرد: در جلسه آینده این کمیته در پی آن است که بتواند اقدامی انجام دهد تا با کسب رضایت از دولت و دستگاه‌های مختلف مشکل رسیدگی به آلودگی هوای تهران را به سازمان مدیریت بحران واگذار کند چون در حال حاضر هیچ بحرانی برای شهر تهران بدتر از بحران آلودگی هوا نیست.

حیدرازده گفت: عدم اطلاع‌رسانی مناسب به مردم در زمینه آلودگی هوا بی‌انصافی در حق مردم است و باید در زمینه اطلاع‌رسانی آلودگی هوا متعهدانه عمل کرد.

 نمی خواهند با مردم صادق باشند
دبیر کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای تهران معتقد است سازمان متولی آلودگی هوا، یعنی سازمان حفاظت محیط‌زیست در کارگروه کاهش آلودگی هوا خبرنگاران را دعوت نمی‌کند و این نشان می‌دهد که در زمینه آلودگی هوا نمی‌خواهند با مردم صادق باشند.

وحید نوروزی تصریح کرد: برنامه‌ جامع کاهش آلودگی هوای تهران شکست خورده است و ما این موضوع را چندین بار مطرح کرده‌ایم اما مسئولان همچنان اقدام مناسبی برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نداده‌اند.

او گفت: با تشکیل کارگروه آلودگی هوا، باید دستورالعمل مدیریت آلودگی هوای تهران نوشته شود و پیش از تصویب در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار بگیرد تا این سازمان نیز نظرات لازم را در رابطه با این دستورالعمل اعمال کنند.

اوافزود: ما رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست را فردی عملگرا می‌دانیم و از او انتظار داریم که در رابطه با کاهش آلودگی هوای تهران اقدامات اساسی انجام دهد و همچنین امیدوار هستیم با ورود رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به بحث آلودگی هوا به اتفاقات مثبتی در زمینه کاهش آلودگی هوای تهران صورت گیرد.

نوروزی همچنین از برگزاری اولین مانور مدیریت بحران آلودگی هوا خبر داد و گفت: در حال حاضر این مانور در حال طراحی است و زمان آن به زودی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود اما این مانور قطعا در یکی از ماه‌های فصل زمستان و به احتمال زیاد در دی‌ماه برگزار می‌شود.

او ادامه داد: برای کنترل بحران آلودگی هوای شهر تهران نیازمند هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مرتبط با بحث آلودگی هوا سیستم و امیدواریم این مانور بتواند در ایجاد هماهنگی بین این نهاد کمک کند.

دبیر کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران گفت: وقتی جان یک شهروند به خطر بیفتد، همه دستگاه‌ها مسئول هستند، بنابراین از همین حالا باید به فکر کنترل آلودگی هوای تهران باشیم و هماهنگی‌های لازم را بین دستگاه‌های اجرایی ایجاد کنیم.

نوروزی در رابطه با هفته هوای پاک گفت: شعار اصلی امسال هفته هوای پاک که در دی ماه برگزار می‌شود، مترو و هوای پاک است.

او سپس به بیان اسامی روزهای هفته هوای پاک که از 23 دی ماه آغاز می‌شود، پرداخت و گفت: اسامی روزهای هوای پاک به ترتیب عبارت‌ است از مترو و هوای پاک و اصلاح الگوی مصرف، مترو هوای پاک و مدیریت کارآمد، مترو و هوای پاک و رسانه‌ها به مترو و هوای پاک و توسعه پایدار، مترو و هوای پاک و کلان شهرها، مترو و هوای پاک و سیاست و مترو و هوای پاک و آینده روشن.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۳:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۲
    1 0
    اگر فکر عصر حجری اشان را عوض کنند و استفاده از دوچرخه را برای زنان و مردان آزاد کنند و به مصرف آن توصیه کنند کمی از مشکل هوا برطرف میشود
  • م جهانی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    به نظر من اگر همه کمک کنیم می توانیم حداقل جلوی افزایش آلودگی را بگیریم مثلا جمعیت متمرکز شهر را پراکنده کنیم با تغییر پایتخت البته منظورم پایتخت اصلی نبود مثل اقتصادی یا سیاسی معنویش رو که دادین به ما(مشهد رو میگم) خارج کردن خدرو های فرسوده و هم چنین پلمپ کردن در ب کمپانی های ایران خودرو و سایپا و... ورود خودروی خارجی.البته اگه قصد دارین بازم پراید سوار شیم جمع آوری معتاد ها جمع کردن اسپند از عطاری ها دادن یه هواس جمع به خانم هایی که غذاشون میسوزه و ...