کیوان کثیریان

به هرحال جشنواره فجر است و ده روز فیلم دیدن و بعدش هم اختتامیه و سیمرغ هایش. این درست که سیمرغ ها خیلی از مواقع عجیب و غریب توزیع می شوند و در خیلی مواقع، میزان نارضایتی هنرمندان و منتقدان از نتایج نهایی زیاد است. این هم درست که همیشه پشت این داوری ها حرف و حدیث هست و برخی هنرمندان و منتقدان معتقدند که مصلحت و سفارش بسیار در اهدای این سیمرغ ها دخیلند. جایزه ها نوبتی است و یا برای رضایت همه، یک طورهایی توزیع می شود. و گاه هنرمندان، حکایت های عجیبی از اتفاقات پشت پرده این داوری ها نقل میکنند، اما به هرحال سیمرغ است دیگر، سیمرغ را داوران می دهند و داوران را هم که دبیر جشنواره انتخاب می کند و آن ها هم سلیقه خودشان را دارند.

امسال هم که اکثر اعضای تیم داوری سینماگران موجهی هستند. رسول صدرعاملی، مهدی فخیم زاده، بهروز افخمی، داوود میرباقری، ضیاءالدین دری، جمال شورجه و مصطفی شایسته اعضای این تیمند و می شود پذیرفت که با تنوع طیف های درون این هیات، بالاخره باید فیلم های مورد نظر این طیف ها هم از جوایز سهم ببرند و خب این باعث می شود برخی بیرون بمانند.
شاید به همین دلیل باشد که در کمال شگفتی، جای برخی بازیگران و فیلم ها و ... در میان نامزدهای اعلام شده خالی است مثل طناز طباطبایی یا شهاب حسینی و .... گاهی هم تناقض های عجیبی دیده می شود. مثلا فیلمی مثل "قاعده تصادف" در رشته های کارگردانی و فیلمنامه و بازیگری مرد و زن نامزد است ولی در بخش بهترین فیلم نه!

اما سیمرغ ها با هر حاشیه و اما و اگری که داشته باشند، در تاریخ جشنواره می مانند و ثبت می شوند. جمله معروفی هم هست که اگر جای این هفت نفر هفت نفر دیگر را بگذاریم، نتایج دیگری حاصل می شود پس باید به سلایق داوران احترام گذاشت. خب احترام می گذاریم. اما این احترام سبب نمی شود که کارشناسان، منتقدان، نشریات و گروه های کارشناسی دیگر، جوایز مستقل خودشان را اعلام نکنند. نظرخواهی های نشریات تخصصی پس از جشنواره که از جمع بندی نظرات تعداد زیادی منتقد صاحب نظر حاصل می شود، بسیار مهم و برای هنرمندان مهم است. همچنین همواره آرای داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران که از سال گذشته به شکل آکادمی برگزار می شود و بخش زیادی از منتقدان و صاحبنظران را تحت پوشش دارد نیز اهمیت زیادی برای سینماگران دارد.

تفاوت این آرا با آرای داوران جشنواره فجر، طبیعی است و به گمانم موجب جذابیت کل این روند می شود. طبعاً تنوع نگاه ها در قضاوت های سینمایی به منشا، ریشه، خاستگاه و کارکرد قضاوت کنندگان بستگی دارد؛ چه افراد و چه گروه ها.
القصه. انتخاب های من در میان فیلم هایی که به در جشنواره به نمایش درآمده، در ادامه می آید. البته فیلم هایی چون "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو"، "پرویز"، "همه چیز برای فروش"، "مهمونی کامی"، "تابور"، "لرزاننده چربی"، "سیزده"، " این یک رویاست"، "گس" و ... اگر در جشنواره به نمایش در می آمدند، یقیناً معادلات سیمرغ ها و طبعاً انتخاب های منتقدان شکل متفاوتی پیدا می کرد. اما به هر صورت اگر ملاک را جشنواره بگذاریم؛(با این توضیح که "تنهای تنهای تنها" را ندیدم) انتخاب های من این است:

بهترین فیلم اول: دهلیز(بهروز شعیبی)

سایر نامزدها: خسته نباشید، روز روشن، سربه مهر، تاج محل، او خوب سنگ می زند

بهترین فیلمبرداری: استرداد(محمود کلاری)
سایر نامزدها: حوض نقاشی، آسمان زرد کم عمق، دربند، هیچ کجاهیچکس، جیب بر خیابان جنوبی، او خوب سنگ می زند

بهترین موسیقی: دهلیز(بهزاد عبدی)
سایر نامزدها: قاعده تصادف، آسمان زرد کم عمق، جیب بر خیابان جنوبی، هیس دخترها فریاد نمی زنند، هیچ کجا هیچکس

بهترین تدوین: کلاس هنرپیشگی(کیومرث پوراحمد)
سایر نامزدها: حوض نقاشی، استرداد، جیب بر خیابان جنوبی، دهلیز

بهترین طراحی صحنه: حوض نقاشی(آتوسا قلمفرسایی)
سایر نامزدها: استرداد، دهلیز

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: فرشته صدرعرفایی(حوض نقاشی)
سایر نامزدها: زهرا داودنژاد(کلاس هنرپیشگی)، ندا جبراییلی(قاعده تصادف)، مریلا زارعی(هیس دخترها فریاد نمی زنند)، نگار عابدی(دهلیز)، پگاه آهنگرانی(دربند)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: امیر جعفری(قاعده تصادف)
سایر نامزدها: بابک حمیدیان(هیس...)، فرزاد باقری(خسته نباشید)، یدالله شادمانی (خسته نباشید)، شهاب حسینی(هیس...)، بهرنگ علوی (دربند)، فرهاد قائمیان (استرداد)

بهترین بازیگر نقش اول زن: نازنین بیاتی(دربند)
سایر نامزدها: طناز طباطبایی(هیس...)، نورا هاشمی( جیب بر خیابان جنوبی)، لیلا حاتمی(سربه مهر)، هانیه توسلی(دهلیز)، بهاران بنی احمدی(قاعده تصادف)، ترانه علیدوستی(آسمان زرد کم عمق)

بهترین بازیگر نقش اول مرد: رضا عطاران(دهلیز)
سایر نامزدها: شهاب حسینی(حوض نقاشی)، حمید فرخ نژاد(استرداد)، اکبرعبدی(رسوایی)، بابک کریمی(من عاشق سپیده صبحم)، مهران احمدی(روز روشن)، مصطفی زمانی(جیب بر خیابان جنوبی)

بهترین فیلمنامه: قاعده تصادف(بهنام بهزادی)
سایر نامزدها: خسته نباشید(محمد رضایی راد)، دهلیز(علی اصغری)، هیس دخترها فریاد نمی زنند(پوران درخشنده)، سربه مهر(هادی مقدم دوست، حمید نعمت الله)، تاج محل(دانش اقباشاوی، کریم نیکونظر)، حوض نقاشی(حامد محمدی)

بهترین کارگردان: علیرضا داود نژاد(کلاس هنرپیشگی)
سایر نامزدها: بهروز شعیبی(دهلیز)، بهنام بهزادی(قاعده تصادف)، سیاوش اسعدی(جیب بر خیابان جنوبی)، مازیار میری(حوض نقاشی)، پرویز شهبازی(دربند)، پوران درخشنده (هیس...)، علی غفاری(استرداد)

بهترین فیلم: قاعده تصادف(بهنام بهزادی)
سایر نامزدها: حوض نقاشی، دهلیز، خسته نباشید، کلاس هنرپیشگی، هیس دخترها فریاد نمی زنند

اگر می خواهید نامزد های داوران جشنواره را ببینید، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
    3 3
    به نظرم خیلی منصفانه تر از خود انتخاب هیات داوران است.
  • آرمان IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
    2 2
    کیوان جان، خودت، تحلیل ها و نقدهایت را همگی دوست دارم
  • ناشناس IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 1
    هیئت داوران خیلی از نظر شما بهتر نظر داده بودند