به گزارش خبرآنلاین، نشر نی به تازگی کتاب «بازاندیشی بازاریابی» با عنوان فرعی «بنگاه بازاریابی پایدار در آسیا» نوشته فیلیپ کاتلر، هرماوان کارتاجایا، هویی دنهوان، ساندرا لیو با ترجمه ای از پرویز احمدی، مریم ولیلو و میلاد هادیزاده در شاخه اقتصاد و مدیریت منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.
در معرفی ناشر از این کتاب می خوانیم: «مدل بنگاه بازاریابی پایدار، یک بازتعریف بازاریابی است. بازاریابی قبلاً به داشتن فقط یک وظیفه کاربردی شناخته میشد و امروزه این نقش بازاریابی در حال افول است و باید نقش آن به راهبردی تجاری تبدیل و هدف آن کسب رضایت پایدار سه گروه ذینفع (مشتریان، کارکنان سازمان، و سهامداران) شود. در این صورت، بازاریابی روح سازمان، و نه فقط بخشی از بدنه سازمان، میشود. در این مفهوم گسترده، بازاریابی ابعاد سه فعالیت راهبردی «دورنما»، «معماری»، و «کارت امتیاز» را در بر میگیرد. به علاوه، در محیط پرتلاطم امروز و پویایی بازار میبایست «پرداختن به بازار»، با سه بازار تجاری، شایستگی، و سرمایه نیز تعامل داشته باشد.
این مدل در عین حال که کلیه ابعاد راهبردی بنگاه را پوشش میدهد ترکیبی از تمام مکاتب فکری راهبردهای کسب و کار نیست، بلکه راهبردی جامع است که میتوان آن را برای تبدیل کسبوکار به یک بنگاه پایدار و پویا در بازار مدام در حال تغییر، به کار گرفت.»
این ناشر همچنین کتاب «اقتصادسنجی» نوشته بدی اچ. بالتاجی با ترجمه رضا طالبلو و شعله باقری پرمهر را منتشر کرده و در توضیح اثر آورده است: «تا به حال کتابهای زیادی در زمینه اقتصادسنجی برای دوره کارشناسی رشته اقتصاد ترجمه شده و چند کتاب نیز در این حوزه در کشور تألیف شده است؛ با این حال دانشجویان مقاطع بالاتر اقتصاد به متون ترجمه شده اقتصادسنجی کمتر دسترسی داشتهاند. کتاب حاضر را یکی از معروفترین متخصصان اقتصادسنجی نوشته است. این کتاب تاکنون چندین بار مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفته که آخرین ویرایش آن مربوط به سال 2011 میلادی است. به عقیده بسیاری از استادان اقتصادسنجی و همچنین نویسنده کتاب، این کتاب برای تدریس در مقطع کارشناسی ارشد بسیار مناسب است.
اقتصادسنجی چند ویژگی خاص دارد؛ اول اینکه به آمارههای آزمون اصلی در اقتصادسنجی یعنی آماره والد، نسبت درستنمایی و ضریب لاگرانژ بهخوبی پرداخته است، و به لحاظ مفهومی و کاربردی در حالات مختلف رگرسیونی نیز پوشش مطالب این کتاب مطلوب بهنظر میرسد. دومین ویژگی این کتاب نیز مربوط به سؤالات و تمرینهای بسیاری است که در قالب اثبات، توضیح و تخمین ارائه شده است.
کتاب دیگر این ناشر در زمینه اقتصاد، «روششناسی آیندهنگری» نوشته بایزید مردوخی است. در معرفی کتاب آمده است: « به گفته اسکار وایلد «نقشه جهانی که فاقد آرمانشهر باشد ارزش دیدن ندارد.» آیندهپژوهی و آیندهنگری امروزه در بیشتر کشورها، سازمانها و بنگاهها رایج است و به ابزاری مهم برای تعیین استراتژی و برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت تبدیل شده است. روشهای آیندهنگری نیز به تبع این رویکرد وسیع جهانی به آیندهپژوهی، ارتقا پیدا کرده به طوری که میتوان از شکلگیری تدریجی یک علم اصیل آینده ـ نه یک علم طبیعی مانند فیزیک یا بیولوژی بلکه یک علم اجتماعی نظیر جامعهشناسی و اقتصاد ـ سخن گفت.
ایران با آغاز اولین برنامه هفتساله عمرانی در شش دهه پیش، برای اولین بار به آینده گام نهاد و از یک روزه، یک ماهه و حداکثر یک ساله نگاه کردن به آینده بیرون آمد و به حوزه مهم تدبیر و هدایت آگاهانه اقتصاد کشور در آیندهای فراتر پرداخت. فکر تهیه و تنظیم چشماندازی بلندمدت که راهنمای برنامههای پنجساله باشد، بهطور جدی در سازمان برنامهریزی کشور از آغاز دهه 1380 مطرح شد و در نهایت به تنظیم سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 منجر شد. از آن تاریخ تاکنون تعداد دانشپژوان و علاقهمندان به آیندهنگری و چشمانداز در کشور افزایش چشمگیر یافته و تعدادی از مراکز آموزش عالی نیز به طور رسمی، آیندهنگری را در برنامههای آموزشی خود قرار دادهاند. فرهنگستان علوم ایران و انجمن آیندهنگری ایران نیز از جمله نهادهای فعال در سطح کلان آیندهنگری به فعالیت میپردازند. روششناسی آیندهنگری تلاشی است در زمینه معرفی متدولوژیهای آیندهنگری در حوزههای مختلف که وامدار تلاشهای مکتوب و منتشر اندیشمندان مختلف داخلی و خارجی در این حوزه است.»
نویسنده پیش تر درباره کتاب گفته است: «نخستين موضوعي كه در آيندهنگري بايد در نظر گرفت، متعدد بودن آينده است. اگر ميخواهيم پنج سال آينده را پيشبيني كنيم، بايد بدانيم كدام آينده را برگزينيم كه احتمال وقوعش بيش از ساير آيندهها باشد. همچنين آيندهاي كه تصوير ميكنيم بايد مطلوب جامعه مورد نظر باشد. اين آيندهنگري، روششناسي خاص خودش را دارد. در اين كتاب سعي كردم روشهاي عمدهاي را كه در آيندهنگري بهكار گرفته ميشوند تشريح كنم. همچنين سابقهاي از اقدامات ايرانيان در راستاي آيندهنگري را شرح دادم، هرچند اين اقدامات بسيار اندك بودهاند، اما اين سابقه به كمك ميكند كه نقاط ضعف و قوتمان را بهتر بشناسيم.»
6060
نظر شما