۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴

عبد الباری عطوان

 مقامات عربستان طی دهسال اخیر افتخار می کردند که توانستند در سال 2003 نیروهای نظامی آمریکا را از کشور خود بیرون برانند و تمامیت ارضی و استقلال خود را مورد تأکید قرار دهند و از حرمین شریفین محافظت نمایند وکشورشان را خالی از هرگونه نیروهای بیگانه نگه دارند تا بدین وسیله هر گونه بهانه ای را بدست گروههای جهادی و روحانیون اصلاح طلب ومحافظه کار داخلی ندهند وچه بسیار هستند این روحانیون در این کشور .
رهبر سازمان "القاعده " اسامه بن لادن در آغاز، این تشکیلات را برای بیرون راندن نیروهای بیگانه از سرزمین حرمین شریفین تأسیس کرد و در سال 1996 عملیاتی را برای حمله به واحدهای نظامی آمریکائی در ریاض و خبر در شرق عربستان براه انداخت و یاران او مجتمعی برای بیگانگان را در داخل پایتخت مورد حمله قرار دادند و کوشش کردند به مرکز صنعت نفت در منطقه دمام نیز حمله نمایند. 
چند روز پیش مطبوعات امریکا یک بمب سنگین خبری را منفجر کردند که هم پیمان عربستانی را در موقعیت دشواری قرار داد. [پایگاه مخفی پهپادهای سازمان سیا لو رفت]

ماجرا از این قرار بود که مطبوعات امریکا فاش ساختند ایالات متحده برای نگهداری پهپادهای ( هواپیماهای بدون خلبان ) خود ، یک پایگاه محرمانه در جائی از خاک عربستان برپاکرده است که از آنجا این هواپیماها برای دست زدن به عملیات ویژه به پرواز در می آیند بخصوص برای حمله به پایگاههای القاعده در یمن . این خبر همزمان با معرفی "جابا برینان" از سوی اوباما برای برعهده گرفتن ریاست سازمان اطلاعات مرکزی امریکا بود . البته کنگره آمریکا با این موضوع مخالفت کرده است.    
مهمتر از همه اینها اینکه این روزنامه ها به بهانه حمایت از امنیت ملی امریکا و البته بنا بدرخواست اوباما ،از انتشار هرگونه اطلاعات مشروح درباره این پایگاه محرمانه که از سال 2010 برپا شده است خودداری کردند اما در عین حال فاش ساختند که آمریکا در سال 2011 مهندس انور عوقلی و فرزندش ونیز سعید شهری را یک ماه پیش ونیز دهها یمنی را با هواپیماهایی که از این پایگاه برخاستند به قتل رساندند. 
نمی دانیم رهبری عربستان به چه دلیل با پذیرش پایگاه محرمانه آمریکایی در خاک خود و همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی امریکا موافقت کرده است و به امریکائیان اجازه داده است چنین عملیات خونینی را در یک کشور عربی همجوار بعمل آورند در حالیکه خود می دانند که چنین اقدامی تا چه اندازه خطرناک می باشد، نه تنها چون دخالت مسقیم در امور داخلی یک کشور عرب همسایه وشرکت در قتل شهروندان بیگناه بشمار می آید ، بلکه اینان هیچگونه ارتباطی با تشکیلات القاعده نداشته اند و اینگونه امنیت ملی یمن با خطر روبرو میشود و زمینه های خشونت جهنمی را فراهم می سازد. 
****
عربستان سعودی و در دوران شاه کنونی آن ملک عبد الله و در دورانی ولیعهدی وی و براساس تصمیم خودش آمریکائیان را از پایگاه امیر سلطان در منطقه خبر را در سال 2003 بیرون راند و سپس و پس از آننآن حمله به خوابگاه نیروهای امریکایی در پایگاه خرج در قلب صحرا صورت گرفت ، که گمان می رود القاعده بدان دست زد اما دولت عربستان حزب الله شیعه عربستان و ایران را بدان متهم می کند . هدف از این بیرون راندن امریکائیان در آن هنگام پاسخ مثبت به روحانیون اصلاح طلب جوان و در عین حال جلوگیری از بکارگیری این برگ برنده بوسیله القاعده بود.   
خطر این اقدام از آنجا ناشی می شود که در آینده نتایج و پیامدهای فاجعه آمیزی را برای عربستان وامنیت آن بدنبال خواهد داشت . این درست است که یمن پس از برکناری علی عبد الله صالح بصورت یک حکومت ناتوان در آمده و با یک انقلاب مردمی سرتاسری روبروست که می تواند امنیت عربستان را نیز مورد تهدید قرار دهد ، اما شرکت در روند چنین ترورهایی می تواند به عملیات انتقامجویانه ای بیانجامد و در عین حال جایگاه القاعده را نیز در عربستان تحکیم بخشد. یمن دارای جامعه عشایری است که انتقام در قلب عقاید آنان قرار دارد و جنگ با حوثی ها در شمال یمن و سرازیر شدن اسلحه برای جنوبی های که خواستار جدائی هستند ، برای این کشوربس است.   
هواپیماهای بدون خلبان که هم اکنون وارد جنگی ترسناک شده اند که در طول تاریخ اینچنین نبوده است چون از ارتفاع بسیار بالا به هدفها حمله می کنند و در نتیجه از پنجسال پیش و تاکنون 3000 تا 4000 تن را در افغانستان و مناطق عشایری مرزی در پاکستان بقتل رسانده اند که بیشتر آنها غیر نظامی بوده اند.
یکبار نیز مراسم جشن یک عروسی را در پاکستان مورد حمله قرار دادند که در آن بیش از سی تن بقتل رسیدند که بیشتر آنها کودک بودند.
حال اگر این هواپیماهای بدون خلبان یک مراسم عروسی مشابهی را مناطق ابین و یا ضالع و یا عدن را به بهانه مشارکت یکی از رهبران القاعده در آن مورد حمله قرار دهند چه خواهد شد؟ این هواپیماهای تاکنون تاکسی هایی را مورد حمله قرار داده و تمامی سرنشینان آنها را بقتل رسانده اند و نیز به خانه های غیر نظامی در جنوب یمن حمله کرده اند که در میان کشته شدگان کودکان نیز بوده اند . حال چگونه مقامات عربستان اجازه داده اند این هواپیماها از خاک خود به پرواز در آیند؟  
****
این هواپیماهای آمریکائی برای کشتن عوامل القاعده در یمن ، از خاک عربستان به پرواز در می آیند حال اگر برای بمباران مواضعی در سوریه و یا پایگاههای القاعده در تبوک عربستان اقدام کنند چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
پرزیدنت اوباما که این هواپیماها را بجای هواپیماهای معمولی و یا اعزام نیروهای اشغالگر همچنانکه در افغانستان وعراق صورت گرفت ، برای ترساندن جهان بکار گرفته است می گوید که کشتن بوسیله موشکهای این هواپیماها مشروع و اخلاقی است وهمسو با قوانین بین المللی واز جمله موارد نقض بشمار نمی آید.
ما این معادله را بطور معکوس فرض می کنیم ، واگر هواداران القاعده اعلام کردند که حمله به هدفهای امریکایی در نیویورک و واشنگتن و سان فرانسیسکو و یاحمله به شهروندان آمریکائی در سراسر جهان ، یک اقدام انتقامجویانه از سوی آنها در برابر حملات علیه آنان در یمن وسومالی و مرزهای افغانستان و پاکستان می باشد، چه خواهد شد؟ 
این هواپیماها نتوانستند القاعده را از میان بردارند بلکه آنرا قدرتمند تر و گسترده تر کردند چون حماقت سیاستهای آمریکائیان و خونین بودن آن ، به القاعده امکان داد تا شعبه هایی را برای خود در یمن و سومالی و عراق و مغرب و لیبی و مالی و نیجیریه و بالاخره در سوریه تأسیس نماید که البته این در کنار بخش بنیادین آن در افغانستان می باشد. 
دولت آمریکا با تأسیس پایگاه دریایی در بحرین و هوائی در قطرو زمینی در کویت و نیز فرانسوی در ابوظبی موفق شده است بیشتر کشورهای خلیج فارس را در جنگ خود علیه القاعده شرکت دهد وشاید در جنگی احتمالی علیه ایران .اما این پایگاه جدید سی آی ای در عربستان می تواند خطر بیشتری را بدنبال داشته باشد چون دست به عملیات خونین وخلاف اخلاق ونامشروع می زند. 
ما گمان نمی کردیم که عربستان و رهبری آن اینچنین در دام آمریکائیان بیفتند که بهای سنگین اخلاقی و سیاسی و شرعی را بدنبال دارد و این نشان می دهد که عربستان از تصمیم خود در بیرون راندن پایگاههای آمریکائی از خاک خود عقب نشینی کرده است در حالیکه حرمین شریفین در خاک این کشور قرار دارند .

ترجمه محمد ماجد نجار

منبع:خبرآنلاین عربی

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277600

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =